Felriden häst - hur få ordning på det igen?

alazzi

Trådstartare
Ja, det är jag själv som har ridit fel så jag har ingen att skylla på.

Red hästen mycket på stång eftersom hästen var enbart riden på stång när jag köpte den. Var för feg då i början att gå tillbaka till tränsbett. Samt att jag då tyckte att det fungerade bra att rida på stången. Jag förstod helt enkelt inte bättre.

Har hela tiden haft problem att få tillräckligt med instruktörspass, som bäst har det blivit 30 minuer varannan månad. Så jag måste fixa och testa på egen hand.

Så gick jag då äntligen tillbaka till tränsbettet och får ingen ordning på någonting. Hästen hade redan innan tendenser till hopkrullning men jag trodde att det skulle ge sig med mer ridning framåt. Men jag fixade helt enkelt inte problemet, så det har bara blivit sämre.

Idag är jag i ett läge där hästen då och då suger tag i bettet och försöker hitta stödet där. Men jag vill ju inte ha så mycket i handen som jag då får. Däremellan så krullar han bara ihop sig och tuggar på bettet så vi kommer inte till arbete där heller.

Nu skrittas förstås hästen bara igång pga av en skada, men jag har ju många skrittpass framför mig så jag vill ju gärna jobba seriöst även då.

Lämna bort hästen på tillridning när den är igång mera har jag nu desperat börjat fundera på. Men det är ju ingen mening med att lämna bort en konvalesent på tillridning.

Sv: Felriden häst - hur få ordning på det igen?

Många ryttare upplever stödet som hästen tar lite för tungt och tar bort hästen från kontakten.

En del hästar behöver en starkare kontakt en andra i början och den måste de få ta...

Skillnaden på häng och kontakt - är att halvhalter går igenom

laborera lite - det är inte säkert att det är fel...

I allafall inte från början.

Han är ju riden utan bettkontakt i flera år och är inte alls van vid att få suga tag i bettet.

Då kanske han tar tag i det rejält.

Det är svårt att hantera utan att blir spänd själv så att man börjar hålla emot, eller låter hästen dra fram ens armar så man blir kutryggig, och svårt i skritt - jag antar att du bara skrittar nu?

Hur gör man westernhalvhalter?

Läste i Swifts Centrerad ridning i går att man kan använda "oböjliga armen" för att få ett lagom sug från hästen. Tror det gick ut på att hästen kan känna att det är ett läge där det verkligen är stopp, och om man inte släpper den förbi detta så ska hästen självmant låta bli att komma till detta läge.
Fick blodsockerfall så jag är lite vimsig...

Har aldrig ridit för någon tränare i western som pratat om halvhalter så jag vet inte om man ska göra det på något annorlunda sätt än inom engelskt. Men jag försöker använda min egen kropp och inte sitta och dra så mycket i munnen. Krama till om tygeln kan man ju förstås göra. Men eftersom man helst vill kunna rida hästen utan tygelhjälpen så försöker man ju ta halvhalter utan att tygeln ska ändras.

som en yr höna ;)

är jag

bantning suger fett....

tihi

- Heder till Dig som vågar nu!!

Dock, ge lång tygel och börja omskolning där.... Förläng tygeln om du inte kan ge hästen fri!!!

Mycket lycka till...mvh/:cool:

Inom dressyr är det ok att hästen tar att starkare stöd än vad idealet är under tiden den bygger styrka och lär sig om sin balans. Man vill ju inte heller med en välutbildad häst känna att den "lägger" sig i handen om du förstår hur jag menar.

Vad jag lärt mig om balans och mekanik så måste hästen få lov att ta kontakt fram när den ska börja bära med bak (inte ett femte ben dock), och det är ju nog svårt om du vill komma dit på en häst som inte söker sig fram till bettet, om han inte får lov att komma dit någon gång? För mig låter det som en svår ekvation?

Men jag kanske missuppfattade?

Min förra häst gick också bakom lod och hand emellanåt. Det blev bättre för varje år av träning jag la i honom. Men han blev aldrig helt "frisk" :o - en annan pilot hade säkert löst det smidigare, men efter 10 år i den formen var det inte helt lätt...

Jag plockade bort nosremmar och försökte på mildare bett och så rida bakifrån, bakifrån, bakifrån. (Inte egentligen "driva" fram honom till bettet, bara få honom jobba med ändan och hålla balansen där bak, inte genom att spänna sig i halsen).

Det är i läget där hästen verkligen suger tag i bettet som du måste börja. Då ska du inte ta bort honom från det stödet, utan låt honom gå där ett par pass. Det är vad jag brukar göra för hästar som krullar ihop sig. Sedan är det säkert så att du själv inte är van vid stödet och därför kanske tycker att det är "tyngre" än vad det egentligen är...

Arbeta hellre med tempoväxlingar än halvhalter om du är osäker. Jag tycker att det i stort ger samma effekt :)

Jag erbjuder stöd, tar hästen emot det så är väl det bra, med om den tar för mycket dvs hänger eller släpper så är det lite skit samma.
Hästen ska loss i sidorna, punkt slut, den dag den är loss så kommer den att bära sig själv.

Om den hänger eller släpper under själva arbetet spelar mindre roll, du ska enbart fukusera på bakdelen, den kommer att balansera sig själv när den är loss.

Så jag skulle aldrig tänka "mer stöd", eller "mindre stöd", utan loss i sidorna.

En förövrigt tupp-rik tråd

Hej!
Jag förstår ditt problem med häng i handen :)
Men jag tycker inte att du ska se det som ett så stort problem, din häst vet uppenbarligen att man ska gå i form när man jobbar.
Men problemet som ofta uppstår när man rider på ett skarpare bett tex. kandar är att hästen känns lätt i handen trotts att den "fuskar".
Det är alltså lättare för hästen att minska på arbetet utan att du känner det. Det är egentligen bara du som blir starkare i din hand. Att hästen hänger sig i handen är för mej ett tecken på att den inte riktigt orkar bära upp sig så kraftigt som man ber den om.

När jag utbildar mina hästar brukar jag ofta gå tillbaka till tränsbettet när jag ridit på stång. Här har jag mitt kvitto på att min häst verkligen bär sig själv.

Om du börjar med att plocka isär övningarna och förenkla, dela upp dom så att det vekligen blir tydligt för din kuse vad det är du ber om. Det viktigaste först är ju som sagt framåtbjudningen och att hon tar ut stegen, lätta då ur helt i handen så att hon förstår att det bara är framåt som ni ska, om du bromsar i handen i det här läget kommer hon bara att bli förvirrad och släppa bakbenen. Hon ska alltså gå fram självmant utan att du sitter och bankar med skänklarna. När du känner att hon verkligen länger stegen och orkar gå så utan din hjälp, då kan du börja ta tillbaka skritten och be om lite bera arbete (fortfarande inga ben, känner du att du måste börja skänkla för att hon ska fortsätta, då är hon inte tillräkligt stark. Det kanske känns bra för stunden, men hon kommer snart bli att kännas "seg".)

Jag tror att du klarar det här själv bara du får lite goda råd :) man måste lita på att man kan, annars lär man sig aldrig å rida! kom i håg bara att" More is less" ;)

Hästen är seg som sju svåra år faktiskt. Min tränare tyckte att jag ska se till att driva lätt varje gång som hästen lyfter på bakbenet, men jag har så dålig känsla så jag fixar inte ens att driva i rätt läge.

Har provat att rida med spö, bara att hålla ett spö i handen får hästen att bli superstressad och han bara tänker på mitt spö. Så det känns inte särskilt smart idag. Och sporrar tjurar han bara emot:oJepp, vi har lite att jobba med:crazy:

okey, han vill inte jobba framåt :) då är det inte så konstigt att du har problem att få ordning på honnom.

Men ge inte upp! det är ett vanligt problem som egentligen kan lösas ganska lätt ;) . Försök antingen att vänja honnom med spö, lungt och metodiskt. Att gå runt med ett spö utan att använda det, brukar funka. När du jobbar från marken eller bara leder till och från hagen. Så att han förstår att det inte är någon fara, att han inte behöver vara rädd för själva spöt.

Annars kan du försöka med fjantigt mycket beröm när han går framåt:D
Om du börjar med att stå still, och när du sen ber honnom gå framåt gör du det bara med rösten eller med en lätt knuff. Om han nu rör sig minsta lilla framåt så ge beröm! Massor med beröm! Han kommer snart att komma på att det är ganska lätt att göra matte nöjd, och ser framåtbjudningen som något posetivt!

Kämpa på! jag håller tummarna ;D

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 678
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Detta inlägg hör nog hemma även i ridningsforumet men eftersom det rör även annat så lägger jag det här. Moderator får flytta om det är...
Svar
17
· Visningar
3 745
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 057
Senast: Lobelia
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 726
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar