Sv: Fel sto.

Jag som sto ägare, hade blivit vansinnig, om det hade hänt mig.
Lämnar jag mitt sto på en seminstation, och betalar för mig, så är det seminstationens skyldighet att se till att rätt häst åker hem med rätt lastbil.:devil:
Det måste väl ändå finnas service, trots allt. Eller är det helt bortkommet, numera.
Stoet ifråga kan vara värt väldigt mycket i avelssammanhang, eller rent känslomässigt för denna ägaren.

Vi känner en kille som kör lastbil, och bla hämtar upp ston ifrån seminstationen och leverar tillbaka till ägaren. Men när jag frågade honom nu, så berättade han att hästarna står inne och är förberedda för avhämtning och att seminstationens ansvarige ger ut hästarna till honom.:angel:

Enligt Ridsport var det var Micke som upptäckte att det var fel hingst och upptäckte detta när han kom hem efter branden, men de kan ju vara felinformerad. Efter det kontaktade han transportören och då kom de ju fram till att de lastat av en annan hingst på Flyinge. Tur i oturen så blev det kanske räddning för deras hingst, däremot mycket tråkigt för fina Laptop och naturligtvis för de andra hästarna som dog.

Enligt Micke var det Lottas pappa. ;)

Det är ju egentligen ointressant i det här fallet vem som kom på att det var fel häst. Det intressanta är ju att det kunde ske en sådan förväxling. Man kan ju börja undra hur många hästar som förväxlas på transporterna. Det går ju en hel del hästar på olika transporter runt om i europa hela tiden och kan man inte skilja på två avelshingstar så bore det ske fler förväxlingar.

Det viktiga är ju att stoet kommer till rätta och mår bra. Man får helt enkelt lita på att allt har gått rätt till. Men hon kommer att DNA kolla fölisen. Om det blir någon såklart.

Det viktiga är ju att stoet kommer till rätta och mår bra. Man får helt enkelt lita på att allt har gått rätt till. Men hon kommer att DNA kolla fölisen. Om det blir någon såklart.

Det måste väl ändå göras för passet? Men återigen, är det något som säger att stoet har seminerats med fel hingst?

Nej det är det inte. Men jag förstår om hon blir orolig. Men vi hoppas och tror att allt har gått rätt till.

Enligt Micke var det Lottas pappa. ;)

Det är ju egentligen ointressant i det här fallet vem som kom på att det var fel häst. Det intressanta är ju att det kunde ske en sådan förväxling. Man kan ju börja undra hur många hästar som förväxlas på transporterna. Det går ju en hel del hästar på olika transporter runt om i europa hela tiden och kan man inte skilja på två avelshingstar så bore det ske fler förväxlingar.

Det är ju helt otroligt att det kunde hända. Undrar hur lång tid det tagit innan det upptäcktes om det inte varit för branden. Då hade det kanske dröjt innan Lottas pappa tagit en närmare titt på hästen och innan Micke kommit hem och Flyinge verkade ju inte reagera. Undrar vad Laptops ägare (Celle) tyckte och tänkte om det hela? Om det varit jag hade jag varit galen, då de godkänt att det var rätt hingst som lastas av och hingsten var ju inte helt okänd och hingstarna var ju inte heller helt lika.

Nej det är det inte. Men jag förstår om hon blir orolig. Men vi hoppas och tror att allt har gått rätt till.

Varför är hon orolig? Är stationen känd för att förväxla sperma eller vara slarviga på annat sätt? Det här hände mig för några år sen. Mitt sto var på betäckning, och just precis när jag kom dit på besök, och körde in på stallplanen, såg jag henne på väg in i ett av stallarna. Hon var färdigbetäckt och stod kvar för UL, som skulle ske veckan efter. När jag kom in i stallet stod "fel" hingst där. Jag blev förstås lite fundersam, och undrade vad de höll på med. Så här gick det till. Stallhjälpen skulle hämta "skimmeln längst ner på höger sida" i ett annat stall. Boxen längst ner var tom, men näst längst ner stod en skimmel, så hon tog den. Hingstägarens viskning sånt händer när man anställer "Nobelkandidater" köpte jag helt och hållet. Tanken på att man bara för att någon ledde in fel häst vid ett tillfälle, skulle ha betäckt mitt sto med fel hingst slog mig inte ens. Det här var ett misstag, inget annat. Nu var det dock inte den stackars tjejens fel egentligen. I boxen längst ner SKULLE det ha stått en brunstig skimmel, men ägaren som också var där på besök hade tagit ut henne på promenad utan att säga något. De kom också gåendes ungefär samtidigt, så slutet gott allting gott. Rätt sto blev betäckt med rätt hingst. På rätt dag...

Det är ju helt otroligt att det kunde hända. Undrar hur lång tid det tagit innan det upptäcktes om det inte varit för branden. Då hade det kanske dröjt innan Lottas pappa tagit en närmare titt på hästen och innan Micke kommit hem och Flyinge verkade ju inte reagera. Undrar vad Laptops ägare (Celle) tyckte och tänkte om det hela? Om det varit jag hade jag varit galen, då de godkänt att det var rätt hingst som lastas av och hingsten var ju inte helt okänd och hingstarna var ju inte heller helt lika.

Det hade nog upptäckts då Micke kommit hem. Det hade väl gjort några dagar extra. Tycker ändå att det ör mest pinsamt att Flyinge inte upptäckte förväxlingen. De hade tom ridid honom och tyckt att han var mycket finare än vad de hade förväntat sig.

Bara en annan fundering: Vem betalar transporten en så här gång när fel häst skickas? Jag hoppas seminstationen erbjuder sig att göra det i alla fall.

Det hade nog upptäckts då Micke kommit hem. Det hade väl gjort några dagar extra. Tycker ändå att det ör mest pinsamt att Flyinge inte upptäckte förväxlingen. De hade tom ridid honom och tyckt att han var mycket finare än vad de hade förväntat sig.

Bara en annan fundering: Vem betalar transporten en så här gång när fel häst skickas? Jag hoppas seminstationen erbjuder sig att göra det i alla fall.

Är det San Brasil du menar?

*kl*

Jag hade ringt stationen och frågat var MIN häst var någonstans.

Och så samma plan som Nafa. Vad annat kan man göra?

När min pålla var på station förra sommaren hade hon grimma med ankomstdatum och namn. Nu hade man väl iofs inte tappat bort just HENNE ändå (BEC) :angel:

Shit happens och så länge hästen mår bra så hade jag inte brytt mig nämvärt.

Har ärligt talat aldrig hört något liknande förut! :grin: Är man riktigt orolig, så får hon väl ta ett DNA-prov på fölet när det är fött..

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 317
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka