Sv: Fel sto.

*kl*
En intressant vändning, eftersom vi inte hört förklaringen så vi vet vad som hänt, är ju om transportören har lastat av fel häst på fel ställe. Hände ju en fin avelshingst för några år sedan.

Ja, men stationen kanske trodde att Brunta skulle åka med Gunnar Olssos transport, medan Blenda skulle åka med Persens?

Sånt som händer?! Herrejisses... När jag hämtade mitt sto på betäckningsstationen nyligen så hade de satt en liten lapp med hennes namn på i grimman. Det tyckte jag var skitbra, rent ut sagt! :) Jag blev ärligt glad i hjärtat för att de hade tagit sig tid att göra det så att de kunde hålla ordentlig koll på min häst under hennes vistelse där.

Och på stationen jag använde (och skulle anv igen om det vore aktuellt) får man när stoet lämnas en bricka, och SJÄLV fylla i både stoets namn, samt på baksidan av brickan vilken hingst hon ska semineras med.

Då har ägaren själv skrivit, så de har eliminerat ev risk att stationspersonalen blandar ihop eller blir anklagade för att ha skrivit fel osv. Iofs fick jag ju skriva på spermabeställningen och ett helt batteri andra lappar med, så skulle det bli felseminerat där är det verkligen stationen som tabbat sig, eller så har hingsthållaren skickat fel sperma.

Däremot, helt skyddad är man/de ju inte ändå, om de ringer och tycker att mitt hingstval brutit benet/tagits ur avel/inte har sperma nog/annat och ber mig om mitt andrahandsval, gäller det ju att de håller rätt på den uppgiften, men det är ju inte en normalsituation riktigt.

Ang ursprungsfrågan är jag inne på samma linje som CK, om två ston skulle åka, och de har varit fullt medveten om vilket sto de lastade, men den hamnade på fel transport.

DOck så skulle jag bli rätt irriterad på stationens 'det är sånt som händer'-ursäkt, för det tycker jag verkligen inte att det är. Det är ett mänskligt misstag - javisst. Som eg inte ska få hända, men även sånt som inte får hända händer ju, men då ber man ändå om ursäkt och tar på sig ansvaret. Och 'det är sånt som händer' får det att låta som om de ett par gånger per säsong skickar märrar på fel lastbil..

Senast ändrad:

Jo, hon blev ju lite snopen av deras förklaring kan jag säga. Att svara en kund med att '' sånt händer'' känns ju inte så bra.

*kl*
En intressant vändning, eftersom vi inte hört förklaringen så vi vet vad som hänt, är ju om transportören har lastat av fel häst på fel ställe. Hände ju en fin avelshingst för några år sedan.

Men då märkte de ju inte ens på stuteriet att de hade fel häst. De var mest imponerade av hur mycket bättre han rörde sig än vad de kom ihåg. :angel:
Det var pappan till ägaren av den andra hästen som upptäckte misstaget (och han hade aldrig sett hästen i verkligheten).

Men då märkte de ju inte ens på stuteriet att de hade fel häst. De var mest imponerade av hur mycket bättre han rörde sig än vad de kom ihåg. :angel:
Det var pappan till ägaren av den andra hästen som upptäckte misstaget (och han hade aldrig sett hästen i verkligheten).

Det var ägaren Mikael Schultz som upptäckte att hingsten inte var San Brasil, han hade själv köpt honom i Tyskland och sett honom där. Deras stall hade precis brunnit och hans fru Lotta (som inte sett den nya hingsten innan) hade räddat denna ur branden tillsammans med några andra hästar. Hingsten i deras stall var Laptop och han fick ju som bekant senare avlivas.

Det var Lottas pappa som upptäckte att det var fel häst. Han visade Micke bild från nätet på San Brasil och då såg de att det var fel häst.
De hade ju lite annat att tänka på just då.

Micke visste inte om han skulle skratta eller gråta när de upptäckte det. Han såg framför sig att deras hingst hade hamnat hos någon hästhandlare på vägen.

Eftersom de brukar ha intressanta åsikter om hur det går till/ ska gå till på en seminstation.

Det finns väl ingen som har en avvikande åsikt i ett sånt här fall?
Stona ska inte blandas ihop, det är väl alla överens om?

Nu har jag ju "tur" som hålls med travaree, och dessutom har jag bra minne. Men trots det, samt att travare är frysmärkta och här hos oss märkta med namnlapp, händer det att flera ston tappar grimmorna.
Då måste jag givetvis kolla frysmärkning, och alla tecken.

Att seminera ett sto som man inte är säker på har rätt identitet gör jag bara inte.

Däremot har det faktiskt hänt att jag fått hit ston, och fått uppgift vad hon heter. Sen när jag kollar frysmärkningen är det ett annat av ägarens ston.:cool:

Det var Lottas pappa som upptäckte att det var fel häst. Han visade Micke bild från nätet på San Brasil och då såg de att det var fel häst.
De hade ju lite annat att tänka på just då.

Micke visste inte om han skulle skratta eller gråta när de upptäckte det. Han såg framför sig att deras hingst hade hamnat hos någon hästhandlare på vägen.

Enligt Ridsport var det var Micke som upptäckte att det var fel hingst och upptäckte detta när han kom hem efter branden, men de kan ju vara felinformerad. Efter det kontaktade han transportören och då kom de ju fram till att de lastat av en annan hingst på Flyinge. Tur i oturen så blev det kanske räddning för deras hingst, däremot mycket tråkigt för fina Laptop och naturligtvis för de andra hästarna som dog.

Hur menar du då?

Jag menar att det var tråkigt att Laptop var med under branden och sedan aldrig riktigt återhämtade sig. Han hade ju haft problem med kolik tidigare, men efter branden fick han ju stå pga sina skador. Hade det varit en annan häst så hade den kanske klarat detta bättre. Vem vet? Det hade ju naturligtvis varit tråkigt vilken häst det än drabbades, men han skulle ju inte varit där överhuvudtaget.

Laptop var ju buköppnad redan i Tyskland. Sen, jag misstänker han fått stå ganska lika mkt utan branden, det är inte direkt mkt utevistelse för Flyinges hingstar. Dock så hann han ju inte hämta sig riktigte fter branden, och kanske hade klarat sig bättre om han hade det, men jag är tveksam, de valde ju att avstå buköppning, och jag tror inte det om branden inte varit hade varit mindre risk för buköppning i läget som var. Faktiskt.

Men OTROLIGT synd på en så fin hingst!

Laptop var ju buköppnad redan i Tyskland. Sen, jag misstänker han fått stå ganska lika mkt utan branden, det är inte direkt mkt utevistelse för Flyinges hingstar. Dock så hann han ju inte hämta sig riktigte fter branden, och kanske hade klarat sig bättre om han hade det, men jag är tveksam, de valde ju att avstå buköppning, och jag tror inte det om branden inte varit hade varit mindre risk för buköppning i läget som var. Faktiskt.

Men OTROLIGT synd på en så fin hingst!

Han var öppnad två gånger i Tyskland och en gång här om jag kommer ihåg rätt (hade rätt bra koll på honom eftersom en vän betäckte med honom och vi var lite oroliga om det kunde vara ärfligt då han drabbats så många gånger). Det jag ville ha fram var att en häst som inte haft hans tidigare problem kanske klarat branden och efterföljande skador mycket bättre. Du har säkert helt rätt att han fått stå mycket ändå, men nu blev det mer än vanligt. Han kunde ju t ex inte visas på hingstvisningen, däremot fick man gärna hälsa på honom i stallet.

Men hingstvisningen var ju ett isolerat tillfälle, jag menade mer att han om han varit i bättre skick säkert t ex ridits, nu fick han promenera i snöre etc, men attd et blev lika mycket, eller snarare lite, rörelse.

Två gånger i Tyskland ja, och en gång i Sverige. Snacka om liten kämpe den herrn, med tanke på att det inte är så 'bara' att överleva EN. Så de tog ju (det i mitt tycke korrekta) beslutet att låta honom slippa mer.

Eftersom de brukar ha intressanta åsikter om hur det går till/ ska gå till på en seminstation.

Har inga speciella åsikter utom att man kanske "drar iväg" med spekulationer..

Det är en sak angående seminering och en annan sak att lasta och skicka iväg.

Den som seminerar dubbelkollar att rätt sto står i spiltan och att man har rätt dos i handen. Sprutan är ju märkt med hingstnamn.
Travarmärrarna har ju grimmor med brickor och frysmärkning. Sedan, i alla fall för vår del, så känner vi igen alla ston hemma.

På ett stort stuteri har man ju samma koll angående semineringsprocessen..men visst haar det blivit fel bortikring.

När det gäller transport så kommer vi ju in på en annan avdelning.
Kanske står tre ston på rad varav två ska åt ett håll och en och ett annat håll.
Missförstånd sker och hästarna är bytta.

Kanske vanligare på ridhästar då jag sällan sett namnbrickor på dom.

Så jag har ingen åsikt om saken utom att märrarna kanske får åka en sväng extra innan dom kommer hem.. :D
Vem vet? Dom kanske kom till ett bättre ställe ;)

Vi måste ju alla inse här att det finns en sak som heter mänsklig faktor. Alla är inte perfekta.
Och kommer stoet hem utan att något mer har hänt så är det väl ok ändå?

Skulle jag själv stå hemma och vänta in t.ex Pandora Simb som har varit på XX station och transportören lassar av någon annan så skulle jag agera så här:

Först och främst fråga transportören om det står fler i bilen och han kanske tagit fel?
Om inte så vet jag att transportören inte har halva dagen på sig att invänta mig utan han fick väl då åka.
Innan han åkte så skulle jag försöka få tag på stationen.

Skulle sedan stalla in märren och kolla frysmärkniingen eller ev chip.
Och sedan fixa ny transport med rätt destination.

Under tiden har säkert stationen ifråga lyckats leta rätt på Pandora som nu står i övre Norrland. Dom i sin tur gör väl som jag. Fixar transport så att hon kommer hem.

Visst, bökigt, men inte hela världen.
Hästen är ju inte stulen eller på rymmen. Hon är ju enbart på väg till fel ställe..

Och inte skulle jag fundera på att Pandora blev seminerad med ett halvblod i stället för travare (visst det har hänt) men inte min första tanke..nä.

AM

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 317
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka