åke

Trådstartare
Min bekant har haft sitt sto på station för betäckning. Hon hade väldigt svårt att komma loss och åka och hämta stoet då dom höll på med skörden. Dom beställde då lastbil som körde hem stoet till henne. Gissa om hon blev chockad då transpotören lastar ut fel sto. Stationen hade alltså lastat FEL häst!!! Vågar man nu lita på att stoet är seminerat med rätt hingst? Ska man spruta stoet och betäcka om henne eller hur sjutton gör man nu?

Sv: Fel sto.

Min bekant har haft sitt sto på station för betäckning. Hon hade väldigt svårt att komma loss och åka och hämta stoet då dom höll på med skörden. Dom beställde då lastbil som körde hem stoet till henne. Gissa om hon blev chockad då transpotören lastar ut fel sto. Stationen hade alltså lastat FEL häst!!! Vågar man nu lita på att stoet är seminerat med rätt hingst? Ska man spruta stoet och betäcka om henne eller hur sjutton gör man nu?
Lämligen är väl att man kontaktar stationen och hör hur dettta har gått till, till att börja med...

Men självklart har hon ju gjort det. Men frågan är ju om man verkligen vågar lita på att dom har seminerat med rätt hingst. Dom påstår ju det.

Men självklart har hon ju gjort det. Men frågan är ju om man verkligen vågar lita på att dom har seminerat med rätt hingst. Dom påstår ju det.
Men hur har det gått till då? Orsaken till att man skickade fel sto kanske säger litegrann om hur mycket man vågar lita på stationen.

Hur gick det med, att stationen hade skickat fel sto?
Synd är det rent teoretiskt och spruta igång henne igen, för man vet inte om man får henne dräktigt igen så snabbt.

Men, vem står för felet om stoet är seminerad med fel hingst???
Och all den kostnad som medförs??

Är det någon som vet?

Men hur har det gått till då? Orsaken till att man skickade fel sto kanske säger litegrann om hur mycket man vågar lita på stationen.

Tja, den som har hand om semineringarna kanske har stenkoll på vilka ston som är vilka. Sen kan ju en annan person lastat fel häst på transporten.
Stationsansvarige kanske reagerade direkt på att fel häst var borta.

Ja, vi får hoppas och tro det. Det är ju inte alls roligt om det är fel hingst som r pappa. Vem betalar levande fölaavgiften om det skulle visa sig vara en dyrare hingst som är pappa till fölisen?

Ja, vi får hoppas och tro det. Det är ju inte alls roligt om det är fel hingst som r pappa. Vem betalar levande fölaavgiften om det skulle visa sig vara en dyrare hingst som är pappa till fölisen?

...och vem betalar om det är en billigare hingst som är pappa?;)

Givetvis ska stoägaren inte betala fölavgiften om det är fel hingst.

Jag har seminerat ett sto med fel hingst en gång. Då hade stoägaren kört hit stoet för fölning, coh sagt att han ville ha henne seminerad efteråt. Givetvis utgick jag ifrån att det var vår hingst som var utvald, eftersom han inte sa nåt annat. När hon var därktigt framkom det att han velat ha en annan hingst.
Då betalade han ingen fölavgift till oss alls, men vi fick stå som uppfödare.
Båda blev nöjda.

Är det något som säger att inte stoet är seminerat med rätt hingst? Det kan ju vara så enkelt som att någon av misstag lastade fel sto. Det innebär ju inte per automatik att resten har blivit fel, eller hur? Din kompis sto var klar för hämtning, och om hade kommit hem, skulle ingen ha tänkt att hon kunde vara seminerad med fel hingst. Så varför göra så stor affär av det hela innan man vet hur det kom sig att man lastade fel sto? Är det inte bättre att vänta med alla spekulationer tills din kompis har fått en förklaring av den ansvarige på stationen?

Är det något som säger att inte stoet är seminerat med rätt hingst? Det kan ju vara så enkelt som att någon av misstag lastade fel sto. Det innebär ju inte per automatik att resten har blivit fel, eller hur?
Precis så tänkte jag också - det var därför jag var intresserad av vad man hade för förklaring till att man skickade fel sto.

**KL*

Tänk om det är ditt eller mitt sto som farit runt under de kritiska dagarna i en hästbuss :angel:

Så vems är stoet som blev ivägskickat ?

Och vilken station gäller det torde man väll kunna gå ut med ?

Mia

Tja, lastar man fel sto på en transport så börjar man ju faktiskt undra om dom har semineret med rätt hingst. Jag förstår att hon som stoägare är fundersam.

Är det något som säger att inte stoet är seminerat med rätt hingst? Det kan ju vara så enkelt som att någon av misstag lastade fel sto. Det innebär ju inte per automatik att resten har blivit fel, eller hur? Din kompis sto var klar för hämtning, och om hade kommit hem, skulle ingen ha tänkt att hon kunde vara seminerad med fel hingst. Så varför göra så stor affär av det hela innan man vet hur det kom sig att man lastade fel sto? Är det inte bättre att vänta med alla spekulationer tills din kompis har fått en förklaring av den ansvarige på stationen?
Åter igen. Hon har fått förklaringar mm dock ingen ursäkt. Det är sånt som händer menar stationen bara. Då blir man väldigt tveksam till hur resten har skötts på stationen.

**KL*

Tänk om det är ditt eller mitt sto som farit runt under de kritiska dagarna i en hästbuss :angel:

Så vems är stoet som blev ivägskickat ?

Och vilken station gäller det torde man väll kunna gå ut med ?

Mia
Nej, det är inte okej att gå ut med vilken station det handlar om. Inte här i alla fall!

Sånt som händer?! Herrejisses... När jag hämtade mitt sto på betäckningsstationen nyligen så hade de satt en liten lapp med hennes namn på i grimman. Det tyckte jag var skitbra, rent ut sagt! :) Jag blev ärligt glad i hjärtat för att de hade tagit sig tid att göra det så att de kunde hålla ordentlig koll på min häst under hennes vistelse där.

Sånt som händer?! Herrejisses... När jag hämtade mitt sto på betäckningsstationen nyligen så hade de satt en liten lapp med hennes namn på i grimman. Det tyckte jag var skitbra, rent ut sagt! :) Jag blev ärligt glad i hjärtat för att de hade tagit sig tid att göra det så att de kunde hålla ordentlig koll på min häst under hennes vistelse där.

Jag har faktiskt aldrig varit med om att man INTE gjort det, men jag brukar ändå se till så att grimman är ordentligt namnad, både med stoets namn, och vilken hingst hon ska semineras med.

Åter igen. Hon har fått förklaringar mm dock ingen ursäkt. Det är sånt som händer menar stationen bara. Då blir man väldigt tveksam till hur resten har skötts på stationen.

Har man den attityden hade jag med blivit väldigt fundersam. Det är sådant som verkligen INTE FÅR hända.

Har man den attityden hade jag med blivit väldigt fundersam. Det är sådant som verkligen INTE FÅR hända.

Visst allt kan hända och det kan ju ha varit så att två ston skulle åka samma dag så det blev fel. Men det känns ju surt såklart.

Visst allt kan hända och det kan ju ha varit så att två ston skulle åka samma dag så det blev fel. Men det känns ju surt såklart.

Så kan det ju ha varit. Om två olika transportbussar skulle hämta två olika ston kanske stationen mycket väl visste VILKET sto de lastade, men missuppfattat vilken transportör den skulle åka med?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 327
Senast: Masse
·
Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 317
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka