Wildchild_84
Trådstartare
Vart med min stallkompis och hennes lilla häst på klinik igår. Hennes häst är en varmblodig travare på en bit över 1,70 och är grov i kropp samt välmusklad. Hon går lätt förbi som ett halvblod om man inte tittar noga och vet vad man tittar efter . Nu till min fråga, in kommer vi på kliniken med hästen. Klär av henne skydd, täcke m.m. och ställer in henne i en utav boxarna för inskrivning. Då kommer där bort en tjej som vart där och praoade (dom vart 3 stycken tjejer som praoade där). Tittar på Tufsan och säger " Vad fin hon är, hon är ett halvblod va?" Varpå jag säger "Nej hon är ett varmblod (varmblodig travare ). Varpå tjejen ger ifrån sig ett irriterat "Jaha" och går därifrån. Går in till min kompis vid inskrivningen där alla prao "nissarna" nu också sitter. Dom går igenom uppgifter såsom ålder, namn osv. När dom kommer till ras så frågar "sköterskan "Hon är ett svenskt halvblod va?" och innan min kompis hinner invända så öppnar tjejen sedan tidigare sin mun och upplyser om att det är det minnsann inte för det är en travare! Jaha säger sköterskan och skriver in det istället. Tydligen fick jag reda på senare så har den här tjejen ett halvblod som hon tävlar med i hoppning. Iallafall det jag vill komma till är då; Varför är det så att vissa hästägare blir väldigt förnärmade/ tar illa upp när ett vamblod (varmblodig travare) misstas för ett i detta fall halvblod eller någon annan ras? Det här har hänt mer än en gång med denna donna så jag har sett det förr. Det är nästan som att folk med andra raser blir, ja förbannade för att folk kan misstolka de hela. Precis som att min häst vart mer än dubbel så dyr så blanda inte ihop dem? Kan någon förklara detta fenomen för mig? Givetvis så vet jag att inte alla ser det så men kunde vara kul att höra era åsikter ändå.
Senast ändrad: