Fel på rasen, provocerande?

Wildchild_84

Trådstartare
Vart med min stallkompis och hennes lilla häst på klinik igår. Hennes häst är en varmblodig travare på en bit över 1,70 och är grov i kropp samt välmusklad. Hon går lätt förbi som ett halvblod om man inte tittar noga och vet vad man tittar efter ;). Nu till min fråga, in kommer vi på kliniken med hästen. Klär av henne skydd, täcke m.m. och ställer in henne i en utav boxarna för inskrivning. Då kommer där bort en tjej som vart där och praoade (dom vart 3 stycken tjejer som praoade där). Tittar på Tufsan och säger " Vad fin hon är, hon är ett halvblod va?" Varpå jag säger "Nej hon är ett varmblod (varmblodig travare ;)). Varpå tjejen ger ifrån sig ett irriterat "Jaha" och går därifrån. Går in till min kompis vid inskrivningen där alla prao "nissarna" nu också sitter. Dom går igenom uppgifter såsom ålder, namn osv. När dom kommer till ras så frågar "sköterskan "Hon är ett svenskt halvblod va?" och innan min kompis hinner invända så öppnar tjejen sedan tidigare sin mun och upplyser om att det är det minnsann inte för det är en travare! Jaha säger sköterskan och skriver in det istället. Tydligen fick jag reda på senare så har den här tjejen ett halvblod som hon tävlar med i hoppning. Iallafall det jag vill komma till är då; Varför är det så att vissa hästägare blir väldigt förnärmade/ tar illa upp när ett vamblod (varmblodig travare) misstas för ett i detta fall halvblod eller någon annan ras? Det här har hänt mer än en gång med denna donna så jag har sett det förr. Det är nästan som att folk med andra raser blir, ja förbannade för att folk kan misstolka de hela. Precis som att min häst vart mer än dubbel så dyr så blanda inte ihop dem? Kan någon förklara detta fenomen för mig? Givetvis så vet jag att inte alla ser det så men kunde vara kul att höra era åsikter ändå.

Senast ändrad:
Sv: Fel på rasen, provocerande?

men vet du vad, det är ju bara föööör hemskt när någon tror att en travare är ett halvblod, usch och fy!!! Tänk dig, en travare för några fjuttiga tusenlappar sägs likna ett halvblod, en del halvblodsmänniskor får ju ångest då, kan en travare likna ett halvblod så kan det ju vara möjligt att ett halvblod liknar en travare. hänger du med??

Jag har en travare på 1.75, mycket snyggt extriört, vita strumpor, och ja han liknar ett halvblod. Och då är det ju bara för kul att lyfta på manen och visa att det absolut inte är något halvblod.

Har ingen förklaring men likväl varit med om samma "fenomen" :)

Tävlade hoppning under mina tonår (ponny) men fick sen en knepig travherre som jag skolade om & hoppade "blåbärshoppningar" med. Han hade mer D-ponny utseende än trav, och fick mkt uppmärksamhet av folk till de då hörde eller såg att han var travare & frysmärkt. På hoppträningar började det komma gliringar från "ponnymammorna" att " Är inte den där defekta hästen halt??!" :eek:

Jag ruttnade, älskade min valack & gick över till travsporten...

Fast, min korsning Eng fullblod-Lippizaner har flera gånger misstagits för ett halvblod, och det ser han inte ut som. Tror att det mer har att göra med att folk inte tittar ordentligt, och gissar halvblod för att det är det de flesta har. :crazy:

Jag tror att den här tjejen nog tyckte att hon var väldigt duktig på det hon gjorde och helt enkelt fann det pinsamt att hon inte kunde skillnad på ett dyrt halvblod och en ( i hennes huvud) avdankad gammal travare... ;)

Samma grej hände mig, mamman till en av tjejerna i mitt stall (som hade dyyyyyrt halvblod) frågade efter vilken hingst min häst var efter för han var väldigt fin tyckte hon. (och det var han, smäcker och högbent, rödfux med tre vita höga strumpor och bred bläs.)
När jag svarade Buckfinder och lade till att han gått hyfsat på travet så tappade hon hakan och försvann snabbt.
Men roligast var nog ändå fjortisflickorna som försökte övertala mig att min häst "visst måste vara en arab...??"

Jag tycker det är jättekul att vrida om huvudet på såna människor. Först erkänner de att hästen är jättefin, men när det kommer fram att det är en travare så snörper de på munnen.

Ja du det är underligt det där hur folk reagerar över just varmblod. Som om att inte dom ska kunna göra något annat än dra sulky?!

Hade själv en varmblodsvallack för några år sedan. Vi red ibland in till ridklubben för att kunna rida på banan. Till saken hörde att han hade lång stripig, ursäkta uttycket, "travar man". "Fina" folket med dyra halvblod visade inte någon som helst respekt mot oss. Red i vägen och tyckte mest att vi inte hade något där att göra. Självklart blev jag illa berörd av detta, red hem, klippte av manen och red tillbaka någon vecka senare...och vips så blev även vi respekterade på ridbanan och i ridhuset....Sen fanns det ju även dom som blev glatt överraskade när jag sa att han var ett varmblod.

Vad fenomenet beror på kan jag inte svara på...fråga dom som dömmer....;)

Men detta är ju bara för roligt.....:d Jag vet att detta förekommer och nog är det trist.. Har själv halvblodshästar men har faktiskt haft ett ex antal travisar också... Och jag måste säga en sak... Är det nått man saknar hos hbl så är det travarnas arbetsvilja. Finns det någon ras som är så villig att arbeta som just en travare.. Det är tragiskt att de inte får mer kredit för det som de gör. Var på en drsssyr tävling för ett par år sedan. Tävlade själv med mitt "fina" hbl... bra stam och allt det där... Men kan inte skryta med att det var vår bästa ritt... snarare en av våra absolut sämsta.. En av mina konkurenter var dock en tjej på en travare... som var så fin.. syntes inte att hon var travare om man då inte tittade op halsen där frysmärkningen skrek ut TRAVARE.... tjejen gjorde en kanon ritt i mina ögon.. rätt galopp fin arbetstrav osv inga märkvärda missar i programet... Jag och min häst däremot.... fel galopp stopp ovilja att gå framåt.. ja tänk på det värsta och ni får oss framför er.. efter min ritt tänkta jag att jaja man ska ju hamna sist någon gång... och denna gången var det onekligen våran tur för värre ritt än så finns inte... Men icke sa nicke... Vi kom inte sist.... det gjorde den stackars flickan på travaren... jag tror vi blev fyra från slutet eller nått allså placering 36.. då det var full klass... De som kom efter mig såg jag inte så de kanske gjorde mer fel än jag.. men tjejen på travaren såg jag och den var värd mycket mer poäng än jag. Tycker att det är fy skam åt dommarkåren som inte tittar på ekipagets prestation mer än på ekipagets härstammning.. för det var vad det handlade om denna gång.
Vad som däremot har blivit roligt är att fler och fler travare vågar ge sig ut på dressyrbanorna och mer eller mindre piskar skiten ur oss hbl:adre... Tycker det är stört skönt och jag säger bara en sak.. STÅ PÅ ER ALLA NI SOM RIDER TRAVARE OCH UT PÅ BANORNA: NI KAN

Varmblod tillhör kanske inte min favoritras. Men jag har haft nära kontakt med två stycken och det var mycket trevliga individer. Nu är jag inte speciellt förtjust i halvblod heller.:angel: Men det är ju ändå hästar. :)
Men jag kan ibland uppleva detsamma när jag berättar för gamla ridkompisar att jag har sålt min fjording och har islandshästar numera. "Jaha, vad gör du med dom?" :mad:
Jag fick t o m gliringar av en tillfällig hovslagare jag hade. Han kunde inte begripa varför jag hade "bytt ner" mig.
Så det är inte bara travare som det tittas snett på.

fast det här känns av om man har arab oxå!

KL*

jag personligen har inget emot travare, däremot tycker jag inte om dem som har gått på travet och verkligen inte kan galoppera osv osv men ägaren tror verkligen att det är en fin ridhäst? visst den är säkert jätte bra på det den har avlats fram till, men när ryttaren inte kan se själv så blir jag irriterad.

men jag har sett lika många som har varit mer som halvblod (utom tempramentet, jag avskyr halvblods temprament) för att ha ett halvblod som presterar bra så måste den vara extremt nervös och extremt svår att rida!

vi som har araber o travare vet att det inte är så!

sen kan jag tycka lite si o så om de som avlar på travare... självklart finns det individer som har nåt att ge... men.. tar en bekant som ex, hennes travare kan inte sänka huvudet, får senskador lite nu o då och ja... det synns verkligen att det är en travare!
den skulle hon betäcka med en tinker?! e??? ja jag tror ni förstår vad jag menar!

fast det här känns av om man har arab oxå!

KL*

jag personligen har inget emot travare, däremot tycker jag inte om dem som har gått på travet och verkligen inte kan galoppera osv osv men ägaren tror verkligen att det är en fin ridhäst?

Fast detta gäller inte alla travare som går /gått på travet- min dam som fortfarande tränar &tävlar trav kan kort galopp & är jättefin som ridhäst. Har aldrig haft en travare som slängtravar. 2002 sålde jag en über fiiin valack , svart som natten med stjärn , snopp & 4 vita ben. Han var ruggig. Kort galopp, höger & vänster skänkel- hopp, dressyr- sålde honom för 10.000 kr till en ridtjej eftersom jag kände att jag inte gjorde honom rättvisa. Och han kom direkt från travbanan.

Jag har också haft en sån häst. "hade inte du en travare?". "jo". "vems är den här hästen då?".

Jag brukar ha rätt roligt när jag kommer ut på träningar med min dam. Det brukar nämligen gissas vilt vad det är för sort...
Quaterkorsning brukar de flesta stanna vid....

När jag talar om att det är en stor portion varmblodstravare i henne brukar de se lite frågande ut... ända tills de ser hennes aktion.. Då är det inte någon tvekan längre.. :angel:

Exakt vad det är i henne är det ingen som vet... Kan vara ren varblodstravare eller korsning... Hon kom till mig som vanvårdsfall och jag har inte lyckats spåra hennes ursprung... Kommer två ägarled bakåt sen är det stopp...

Kan man göra annat än skratta åt sånna som praotjejjen:rofl: Beror nog mest på oförstånd.

Själv tycker jag det är roligt att se en travare som är så pass välmusklad att den ser ut som ett halvblod. Det visar ju bara vilket bra jobb ryttaren har lagt ner. Men själv skulle jag aldrig vilja ha en...

Tyvärr verkar det vara typiskt halvblods snobberi.... :crazy:

Alla är inte så absolut inte, men många är det tyvärr.

Min gamla varmblodstjej misstogs för quarter på en clinic jag var på. När jag sa att det var en travare så tittade dom på mig och sa "men hon är ju så fin och musklad och hon kan ju gallopera"

Ja det går att lära dom annat än att gå framför en vagn! ;)

Tyvärr så finns det aldeles för många häst-rasister här i världen... och ännu större tyvärr att dessa hästrasister återfinns hos flera raser än hos "halvblodsfolket" :cry:

Man måste alltid se till individen, många raser har jättestor spännvidd mellan olika individers egenskaper/utseende och många gånger kan individuella skillnader vara större inom rasen än om man jämför raser.

Om vi tittar på tex halvbloden så är det mest bara mankhöjden som är någon hög nedärvning på - så det är sålunda en ras med väldigt stora variationer... från små smidiga "poloponnyer" till stora "slagskepp" som har en vändradie som motsvarar ett par fotbollsplaner och har samma förmåga till att samla sig som ett expresståg i nedförsbacke ;)

Det var skitroligt när man hade lipizzaner... "rasisterna" hade många gånger svårt att bestämma sig för om det var bra eller dålig häst och emellanåt kunde man verkligen se när kugghjulen snurrade våldsamt fort i huvudet på dom :D

Jag har också haft en sån häst. "hade inte du en travare?". "jo". "vems är den här hästen då?".

Var med om en liknande grej i ett ridhus för många år sen. En positiv sak för en gångs skull :D

Min kompis satt på läktaren och tittade på sin dotter som red tillsammans med mig i manegen och en kvinnan som satt bredvid henne frågade:
-Är inte det där C?
-Jo, svarade min kompis.
-Men hade inte hon en travare?
-Jo, sa kompisen igen.
-Men var tog den vägen då?
-Det är den hon rider på nu, fick hon till svar.
-Jahaaaa, oooj........men vad fint den går!

Min häst är kort och kompakt i kroppen och ser mer ut som en korsning än rent vbl.

*Skrattar* Ja samma här.. När hovis kom hit första gången så tittade han på hästen.."Men sa du inte att det var en..." varpå han lyfter på manen..sen började han fråga stam osv :D

Antagligen tyckte tjejen det var pinsamt att hon gissade fel.
Men ärligt, en så pass stor häst som står i en box, skulle den inte kunna tas för ett halvblod? Hon har ju inte sett den i helfigur från sidan, eller sett den i rörelse?
Mina kallblodstravare tas ofta för bruksnordsvenskar eller frieser - inte konstigt alls.

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer

Slutligen: det som gör att varmblodstravaren har så dåligt rykte är att de ofta ägs och rids av unga ryttare utan erfarenhet. Hästarna rids illa, har dåligt tillpassad utrustning osv.
Den dagen alla rider sina varmblodstravare i en ändamålsenlig form, har väl passande sadlar och annan utrustning, bra hovvård osv så tystnar kritiken. Det är jag övertygad om.

Immer
:bow::bow:

Antagligen tyckte tjejen det var pinsamt att hon gissade fel.
Men ärligt, en så pass stor häst som står i en box, skulle den inte kunna tas för ett halvblod? Hon har ju inte sett den i helfigur från sidan, eller sett den i rörelse?
Mina kallblodstravare tas ofta för bruksnordsvenskar eller frieser - inte konstigt alls.

Immer

Instämmer helt och fullt :bow:.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Anläggning Hej! Jag är ny i denna gruppen och startade kontot för att kunna få frågor besvarade. Jag behöver er andra hästfolks tycken och tänk...
2
Svar
24
· Visningar
2 849
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 933
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sånger som du hatar
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur