Fel galopp

S

Stephi

Jag rider en 15årig femgångs valack och galoppen har aldrig vart ett problem (går kanske inte på volt kanske ;) ), tills 1 vecka innan vi skulle ut och tävla för första gången.
Jag får inte till rätt galopp hur jag än gör och hur jag än värmer.
På tävlingen fick jag fel galopp 2 gånger innan det blev rätt vilket resluterade i nedslag på poängen :(
Nu har vi tränat hemma och det känns jätte konstigt han väljer själv liksom vill jag ha vänster så fattar han höger vill jag ha höger så fattar han vänster, och varje gång det blir fel saktar jag av och fattar om ocn när den väl blir rätt så berömer jag massor och gasar på lite mer.

har inte prövat över bommar men det blir på söndag :D

Några tips?

Sv: Fel galopp

Antingen gav du svaga signaler så hästen missuppfattade dig...

Eller så skulle jag kolla upp hästen

En häst på 15 år som aldrig haft problem med att galoppera i rätt galopp helt plötsligt börjar få problem med det är inge bra tecken.

Hur ger du galopphjälperna? Känns som om det kan vara där problemet sitter.

Började att fatta galopp som vanligt men eftersom blev hjälperna mer och mer övertydliga

Kolla upp hästen hos ET låter som hästen kan ha en låsning någonstans så den gärna inte vill fatta galopp.

Kan ha brallat eller halkat omkull i hagen

Ta ut veterinär innan ET...

Har det hänt fler ggr efter den tävlingen?
Kanske bara var en tillfällighet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 493
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 492
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 626
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar