FEI World Endurance Championship 2008

Sv: FEI World Endurance Championship 2008

På 6 vet stopp behövde segraren TOTALT 13 min för alla inpulsningarna! WOW! Men som jag skrev igår kväll, vid något tillfälle räknade jag till 15 man som hällde vattenhinkar över hästen. 2an hade totalt 26min 14 sek i pulstider.

Det är mer imponerande än så! I sammandraget räknar man nämligen även med tiden till besiktning efter målgång Och den ska man ju inte räkna med eftersom då får man ju ta det lugnt.

På de sex grindarna ute på tävlingen hade vinnaren en totalt tid för inpulsning på 8 min och 4 sek, d v s 1 min och 21 sek i snitt. Det när man kör i över 18 km/h i detta tuffa klimat. Helt otroligt! Jag blir faktiskt mållös. Vilken häst!

Kolla även pulsvärdena på trean som snittade 17,5 km/h. Två gånger är pulsen nere i 48 och två gånger i 40. Efter två minuter! Hoppas att den inte var dopad.

Totalt fullföljde 48 ekipage ritten godkänt av 133 startande (inkl uteslutna i förbesiktningen). Det ger en fullföljande grad av 36%. Faktiskt något bättre än förväntat under dessa förhållanden.

På 6 vet stopp behövde segraren TOTALT 13 min för alla inpulsningarna! WOW! Men som jag skrev igår kväll, vid något tillfälle räknade jag till 15 man som hällde vattenhinkar över hästen. 2an hade totalt 26min 14 sek i pulstider.

Jag tror inte att jag hade fått ner pulsen på min häst på det sättet även med 100 vattenhinkshällare. Hur många hade Milia krävt?

:)

Skämt åsido - visst är professionell grooming oerhört viktigt på den här nivån och vi har en hel del att lära i Sverige. Gizoba skrev en del betraktelser från Compiegne tidigare blan annat om is och mängder av vatten istället för "duttande". Men trots det - vilka hästar. Återigen, jag är så imponerad att det inte finns några superlativer som duger.

håller med andra, det är verkligen imponerande.
Och Anneli var också imponerande tycker jag, om man inte åker iväg och testar får man ju ingen rutin. Jag tycker också det skulle varit väldigt intressant att höra henne berätta tex på distansgalan om hennes resa.

jaaa... synd att de fick lämna... men OJ vilken prestation ändå!!!!
Imponerande!!!

Nu kommer nog många att bli galna på mig, men jag vet inte om jag håller med. Visst, det är jättesynd att de inte klarade av det - det håller jag med om. Å visst är de häftigt att åka till Malaysia. Men varför är alla så impade över prestationen? Visst, Nowator är en jäkligt bra häst, men jag tycker att det är ganska naivt att åka från höstsverige till värmen å luftfuktigheten å tro att man ska rida 15 km i timmen och vara med å tävla. Vi pratar ju inte om Dackeritten precis.

Nu red hon 13,5 de första två och sedan började bensinen ta slut och hon red 11,4 och sista slingan tror jag gick omkring 10 tempo. Hon får inte ner pulsen i tid och den är hög långt efter. Det kallar jag metaboliskt. Hästen har helt enkelt gått över sin kapacitet. Varför är alla så impade över det?

Jag tycker att hon skulle stannat hemma och sparat hästen till EM eller nåt.

Sorry - men de e vad jag tycker

Om man nu aldrig varit iväg och ridit under dessa omständigheterna hur vet man då om hästen klarar det eller inte? Där EM hålls har väl inte samma luftfuktighet som malaysia direkt.
Ska sverige någonsin komma ut bland de internationella sammanhangen måste man ju som sagt ut och få rutin.

att säga att hästen gått över sin kapacitet kan jag inte svara på då vi inte har hela historien.

Senast ändrad av en moderator:

Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge...

Jag tror inte att jag hade fått ner pulsen på min häst på det sättet även med 100 vattenhinkshällare. Hur många hade Milia krävt?

:)

Skämt åsido - visst är professionell grooming oerhört viktigt på den här nivån och vi har en hel del att lära i Sverige. Gizoba skrev en del betraktelser från Compiegne tidigare blan annat om is och mängder av vatten istället för "duttande". Men trots det - vilka hästar. Återigen, jag är så imponerad att det inte finns några superlativer som duger.

Ja alltså, fru Milia verkar fungera utan puls - kan inte mäta den trots mängder av blågel på en träning, svettas bara vid neoprensadelgjorden och ja... Men de flesta hästar behöver puls för att fungera och wow vad imponerad jag blir! YR-tjejerna sade samma sak som du om YR-EMs groomningar - hästarna riskerade drunkningsdöden vid avkylningarna, så mycket vatten fick de över sig - inga svampningar här inte! Sedan sade TV-kommentatorerna att visst är det bra att det regnar på hästarna under ritten för avkylning, men att man också riskerar att vattnet stannar kvar som ett "våtvarmt omslag" i pälsen och istället värmer hästen under sådana förhållanden. Viktigt alltså att skrapa vatten om hästen inte är nyklippt.

En fundering kring pulsningarna - både de snabba för ettan och treans låga pulsningar - undrar var dessa hästar ligger i vilopuls? (Med tanke på tidigare buke-trådar om att man tjänar så mycket på att redan från början ha en lågpulsad häst för att vinna tid i grindarna.)

Starkt också att ensam dra upp tempot till över 21km/h på sista sträckan - att motivera hästen att öka när värmen stiger och man har gjort 15 mil redan... Vilket team!

Någon som eventuellt sitter på kontaktinfo till dem?

Håller med att det inte går att åka ner från höst sverige till Malaysia och kunna tävla, trodde inte de skulle ta sig runt vilket de inte heller gjorde. Tycker också att det varit bättre att sparat den här toppen hästen till EM nästa år. Nowator har den jobbigaste biten kvar, att komma hem till vårt klimat igen är det som kommer att ta hårdast på honom, allt kommer ikapp om ni förstår vad jag menar. Har Anneli tur så kan hon ev ha honom klar till slutet mitten/slutet av nästa säsong.
Att testa häsen går alldeles utmärkt att göra på större tävlingar ute i Europa, i Frankrike går det 160km tävlingar var och varannan vecka med startfält på över 100 ekipage.
Man bör också tänka på att de flesta av de hästar som var i Malaysia normalt sätt går 160km tävlingar i ett tempo över 20km/h på liknande banor som VM banan. Tittar men i resultatlistan så ser vi att det i topp är ekipage från varmare länder, UAE,Qatar, Bharain, Argentina, Maria Alvarez bor och tränar i Dubai även om hon tävlar för Spanien. Australiens hästar har varit i Malaysia mellan 6mån-1år, USAs hästar har stått i Florida en månad innan de åkte till VM.
FRansmännen som varit i topp de senaste åren ser vi först på plats 13 och 14Mao var Annelis chnser under de här omständigheterna ganska små. Hade hon velat ha en chans att genomföra borde hon haft Nowator uppstallad i varmare klimat minst en månad innan hon skulle till Malaysia, helst mellan 3-6 mån.

Måste också säga att de hästarna i toppen såg helt fantastiska ut när de gick ut på sists rundan och lika fina när de kom in igen. Speciellt Nobby, vilken häst alltså. Han är tydligen en ganska liten häst och Maria valde honom med den tanken att en mindre häst blir av med kroppsvärme snabbare än en större häst!

Han är tydligen en ganska liten häst och Maria valde honom med den tanken att en mindre häst blir av med kroppsvärme snabbare än en större häst!

Och här uppe i Norden som man är så insnöad på att ha dom så höga och stora som möjligt!
Mycket intressant. Låter logiskt.

det får jag också alltid höra, att man ska ha så stor/hög häst som möjligt. Då finns det kanske hopp för mig med min lilla ponny arab:D

Det var väl ingen bra bild för att se sadeln...?;) Men jag tror det är en Podium.

En intressant sak som slår en när man tittar på hästarnas ålder som är topp-placerade är att ingen är yngre än 10 år .. Marias häst är tex född 1995 först på 12 och 13 plats dyker det upp 2 st som är födda 1999 och på 17 plats en född 2000 annars är de flesta mellan 1993-1998..
Sedan har jag lite svårt att tro att en Selle de France har kommit in på 16 plats..de är ju stora klumpar till hästar. det måste vara en korsning..
De är inte riktigt konsekventa i ras förkortningarna.ibland står det arab ibland Ar, vissa förkortas p-Arab för partbreed och på någon står Cbreed..?
Anglo på vissa och andra A-arab men det är klart de går väl efter vad som stod i anmälan och det är ju säkert olika för olika länder.
tex USA har ju inte ox på sina araber utan något tecken om jag minns rätt...
och sedan som vanligt..övervägande valacker..ett sto på 7 plats först och en hingst på 29 plats först..

som snittade 17,5 km/h. Två gånger är pulsen nere i 48 och två gånger i 40. Efter två minuter! Hoppas att den inte var dopad.

Vilken typ av doping skulle det vara?!
Epo/bloddopning fungerar ju inte på häst som på människa och är därför verkningslös...Du uppnår samma eller bättre (eftersom du då även får muskelträningen) effekt om du har en vältränad häst på naturlig väg enligt Christer Sandh vet på Ulltuna.
Han menade att smärtstillande preparat eller typ anabola för att bygga upp skadade muskelfibrer är det som fungerar på häst men ej bloddopning.

Jo jag förstår hur du menar.
Men jag syftade mera på att nu valde ju Anneli att åka till VM, om vi tycker det är rätt eller fel kan man spekulera i. Ska vi "bua" åt henne bara för hon gjorde detta valet? (säger inte att någon här gör det)
Nu har hon fått en erfarenhet rikare och kanske insåg att det är bäst att hålla sig till europa ett tag?

Hon har naturligtvis lärt sig hur mycket som helst. Om man aldrig tänjer på gränserna kommer man ju inte framåt. Fransmännen kom ju som sagt inte särskilt högt i resultatlistan, vilket de inte heller verkade räkna med (många hade dem som favoriter, men själva var de väldigt försiktiga i sina uttalanden). Trots det åkte de till Malaysia. Varför? Jag tippar att de ville lära sig nånting nytt och på så sätt bli bättre ryttare. Jag är övertygad om att Anneli känner sin häst och vet vad hon gör. De erfarenheter och kunskaper hon tar med sig från Malaysia är naturligtvis ovärderliga, kanske inte bara för henne utan för andra svenska ryttare.

Jag tycker att det var helt rätt av Annelie att åka dit. Vi måste ut i världen för att vi någonsin ska kunna nå världseliten. Jämför man med andra sporter så skickar man för utbildning, för att möta hårt motstånd.
Bra satsat Annelie & Nowator, lycka till i framtiden! :)

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 754
Senast: mahlmt
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 307
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar