FEI World Endurance Championship 2008

Sv: FEI World Endurance Championship 2008

Om M=metabolism och L=lameness, är OT då Out of Time eller motsvarande, kanske?

Fasen vad tråkigt om de åkt ut. Hejar fortfarande för säkerhets skull...

Ja att hon är ute ur tävlingen, det förstår man om man tittar på ryttarprotokollet.. Men man får väl lov att säga att det är bättre att åka ut pga av tidsfel än av tex hälta. Hon har alltså inte mosat runt Nowator utan kört att tempo som va säkert för hans del.

Läser nu på min hemmaklubbs hemsida följande;
"Hon fick rida för fort för att klara max-tiden och Nowator hade 68 i puls och fick därför inte fortsätta. Nowator mår bra, alla prover bra, äter och dricker och har intekrävt någon behandling. Står i stallet nu"

Men om hon åkte ut pga av för hög puls, vad står då förkortningen OT för?

Men om hon åkte ut pga av för hög puls, vad står då förkortningen OT för?

Jag tolkar deras egen information som att de hade en sista tid att passa till vetgate som inte räckte till för at få ner Nowator i godkänd puls. Sen vid andra pulsningen så hade tiden gått ut och då blir det kanske OT=out of time i protokollet?
/Camilla

Läser nu på min hemmaklubbs hemsida följande;
"Hon fick rida för fort för att klara max-tiden och Nowator hade 68 i puls och fick därför inte fortsätta. Nowator mår bra, alla prover bra, äter och dricker och har intekrävt någon behandling. Står i stallet nu"

Jag kan ingenting om distans, har följdt tråden och har massa frågor!
Vad menar du med att Nowator inte krävt någon behandling? Var det något allvarligt?

Sen läste jag att 62 hästar fått lämna, hur många startande är det och hur många brukar normalt ta sig runt? Detta låter som något i stil med grand national eller badminton, riktigt tuff tävling alltså för hästarna.

En till fråga, läser på senaste nytt på nowators hemsida
"nowator både äter och dricker bra nu" mitt under tävlingen. Ger man hästarna mat under själva loppet?
Hur funkar det, vad får de för mat?
När jag jobbade på galoppen (iofs kanske lite annorlunda men jag tänker mig ändå att det har en del likheter med distans) fick hästarna absolut inte äta eller dricka en stund efter löp.

Senast ändrad:

En häst kan efter ett lopp i den här kalibern behöva vätskas upp tex. för att förhindra uttorkning.

127 hästar startade och man räknade i förväg med att ca 30% skulle ta sig runt alla slingorna.

Ja, man äter och dricker under tävling - det går inte att prestera 16 mil trav/galopp utan att fylla på energi. Man ger hö, lättsmält kraftfoder, (mesh) äpplen/morötter och vad man kan få hästen att äta. När man anstränger sig är man inte så sugen på att äta, så det gäller att vara påhittig!

Guldet klart till Spanien och silvret till Argentina. Bronset är inte klart - en UAE ryttare väntar på att vetta. Det är dock en individuell ryttare utanför UAE laget. Dock ser UAE laget ut att gå mot sitt första lagguld någonsin, beroende på såklart hur slutbesiktningen går.

Så synd att hon åkte ut.. Men, vilken prestation under de förhållandena!! Och så spännande det har varit att följa tävlingen. Spanjorskan, bland många andra, imponerar verkligen. Jag jobbar inatt och missade livesändningen de sista timmarna, tyvärr. Men har annars varit som klistrad framför skärmen hela tävlingen..
//Irja

jaaa... synd att de fick lämna... men OJ vilken prestation ändå!!!!
Imponerande!!!

En häst kan efter ett lopp i den här kalibern behöva vätskas upp tex. för att förhindra uttorkning.

127 hästar startade och man räknade i förväg med att ca 30% skulle ta sig runt alla slingorna.

Ja, man äter och dricker under tävling - det går inte att prestera 16 mil trav/galopp utan att fylla på energi. Man ger hö, lättsmält kraftfoder, (mesh) äpplen/morötter och vad man kan få hästen att äta. När man anstränger sig är man inte så sugen på att äta, så det gäller att vara påhittig!

Tack för dina svar!
Har lite fler frågor, såg lite på live-tvn från när spanjorskan red, det såg ut som hon satt ner i sadeln och att man har väldigt långa stigläder. Kanske stod hon upp, såg inte så bra. Men är det inte bättre att komma upp från sadeln en bit? För hästens skull alltså när den går ett så krävande lopp.

Hur måna timmar höll de på? Funkar det alltså att fylla på med energi under tiden? Jag tänkte på att hästar funkar ju inte som människor, de kan inte använda energin från maten såpass fort - tex. har man ju fått lära sig att är man på tex. hopptävling en söndag så hjälper det liksom inte om hästen får några extra kilo dagen innan, eller om den får mat under dagen/mellan klasserna.
Vatten och salt kan jag förstå att det måste fyllas på under loppets gång, det funkar ju på ett lite annat sätt vad jag har förstått.
Verkar vara nästan uteslutande arabiska fullblod i tävlingen? Är det den bästa rasen i sammanhanget? Hur är det med de engelska fullbloden? Kan tänka mig att araberna tål den tropiska värmen där borta bra.

Tack för dina svar!
Har lite fler frågor, såg lite på live-tvn från när spanjorskan red, det såg ut som hon satt ner i sadeln och att man har väldigt långa stigläder. Kanske stod hon upp, såg inte så bra. Men är det inte bättre att komma upp från sadeln en bit? För hästens skull alltså när den går ett så krävande lopp.

Hur måna timmar höll de på? Funkar det alltså att fylla på med energi under tiden? Jag tänkte på att hästar funkar ju inte som människor, de kan inte använda energin från maten såpass fort - tex. har man ju fått lära sig att är man på tex. hopptävling en söndag så hjälper det liksom inte om hästen får några extra kilo dagen innan, eller om den får mat under dagen/mellan klasserna.
Vatten och salt kan jag förstå att det måste fyllas på under loppets gång, det funkar ju på ett lite annat sätt vad jag har förstått.
Verkar vara nästan uteslutande arabiska fullblod i tävlingen? Är det den bästa rasen i sammanhanget? Hur är det med de engelska fullbloden? Kan tänka mig att araberna tål den tropiska värmen där borta bra.

Ridstilarna är olika, en del sitter i galoppen, andra står. Långa läder har man - ett bra mått på "lagom" längd är att man har byxorna kvar i sadeln när man står upp i läderna. (Jämför islandsridning.)

Segertiden var 8h 48 min vilket motsvarar 18,16km/h. Sista godkända i mål använde 10h och 49min för ritten.
Därtill kommer alla vetstoppen på mellan 40-60 min vardera. (Då räknas inte tävlingstid, utan de här timmarna är alltså aktiva ridtimmar. Det innebär mellan tummen och månen att vinnaren har varit aktiv på tävlingsområdet (ridit + vet koll/vila) i 13h.

Du måste fylla på md grovfoder i systemet så att inte vätskan "rinner rakt igenom". Hästen kan ju i vilket fall inte gå utan mat i 13-15h, så det är klart att det fodras, men bara små mängder i stöten så man inte får magknip.

Araber och krosningar med dessa är absolut vanligast i sporten då de är en extremt uthållig ras som genom bla sin tunna hud kan göra sig av med överskottsvärme på etteffektivt sätt. Andra raser förekommer också en hel del, men ju fortare ritten går och ju längre sträckorna blir desto svårare får andra raser att få ner pulsen till veterinärkontrollerna. Det blir alltså ofta svårt att vara med och slåss om placeringar i de högre klasserna om det hela tiden kostar extra tid att pulsa in.

26 godkända i mål av 127 startande (+ de 6 som var startanmälda men som åkte ut i förbesiktningen).

http://www.solocaballos.com/novedades/malasia_estado/Rank5_7.pdf

På 6 vet stopp behövde segraren TOTALT 13 min för alla inpulsningarna! WOW! Men som jag skrev igår kväll, vid något tillfälle räknade jag till 15 man som hällde vattenhinkar över hästen. 2an hade totalt 26min 14 sek i pulstider.

Ja, det vinnande ekipaget var verkligen imponerande. Det såg så fint ut under första slingan när hon och nån tjej från Uruguay låg i täten. Hästen liksom bara smög fram över marken, och hon red så mjukt att hon knappt såg ut att röra sig. Så synd att Anneli åkte ut, men ändå - vilken bragd! Och vad modigt att ge sig ut på en sån jätteresa. Det har varit oerhört spännande och dessutom inspirerande att få ta del av hennes upplevelser under de här veckorna. Vore väldigt roligt om hon höll nåt föredrag och berättade om sitt äventyr.

Håller med! Vore väldigt spännande att få lyssna på henne. Har så många frågor. Kanske vore något till distansgalan om den nu blir av..

Maria Alvarez deltog i unghäst VM i compigne i år, där hon låg i täten fram till sista grind där ekipaget då plockades ut pga hälta.givetvis inte samma häst som här i VM.. Även där slogs man av hennes lätta ridstil. Hon håller knappt i tyglarna och står lätt upp i sadeln. Hon sitter upp och av som hon bara klev av en stol. Hennes team Juma var de jag imponerades mest av i Frankrike. De hade flera deltagare både i 140 km och 120 km.De hade de avgjort bästa groomningarna.. De pulsade hästarna springade bredvid,bytte snabbt till repgrimma i farten, de kylde fort och de var många många på hästen men det hördes knappt ett ljud för alla var så enormt intränade i vad de skulle göra..Så fort hästen var nere i puls var det en person med hästen och de flöt långsamt intill vet.. Jag tror inte hon hade en inpulsning över 2 min i Compiegne och där är en bra bit mellan ankomst till intid. Maria själv ser helt oberörd ut- nästan lite stöddig..
Hon går själv in bredvid hästen inne hos vet med den personen som leder för att höra vad vet säger.
När hon blev utesluten så tog det bara en stund sedan var hon uppe i grinden igen och peppade de ryttare de hade kvar och pratade och skrattade..
Hela teamet hade där en glad och positiv anda under hela tävlingen, mycket skratt och sedan snabb samling runt uppgiften..
Jag tror bara hon pratar spanska så det kan var svårt att förstå under ett föredrag..
Jumas team har en hemsida och de har massor av hästar i träning...
De har satsat medveten under en lång,lång tid och nu fick de den placering som de strävat efter så länge!
En värdig vinnare av ett otroligt tufft VM..

Jag tänkte på ett föredrag av Anneli, jag kanske var lite vimsig med mina syftningar. Inte för att jag skulle tacka nej till att höra Ponton heller, fast min skolspanska nog är lite rostig ;)
Det vore å andra sidan roligt att få höra från Compieigne också!

Liknande trådar

D
Distans Jag har ikväll skickat nedanstående öppna brev till SvRF och media: Öppet brev till: Bo Helander, SvRF's förbundsstyrelses...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
17 754
Senast: mahlmt
·
Trav Äntligen börjar det hända något! STC:s montéserie 2009 ökar till 84 lopp 090209 kl 13.30 STC:s uppskattade montésatsning 2008...
Svar
3
· Visningar
1 207
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 307
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar