Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Annelie G4- OT = ute
Men om hon åkte ut pga av för hög puls, vad står då förkortningen OT för?
Läser nu på min hemmaklubbs hemsida följande;
"Hon fick rida för fort för att klara max-tiden och Nowator hade 68 i puls och fick därför inte fortsätta. Nowator mår bra, alla prover bra, äter och dricker och har intekrävt någon behandling. Står i stallet nu"
En häst kan efter ett lopp i den här kalibern behöva vätskas upp tex. för att förhindra uttorkning.
127 hästar startade och man räknade i förväg med att ca 30% skulle ta sig runt alla slingorna.
Ja, man äter och dricker under tävling - det går inte att prestera 16 mil trav/galopp utan att fylla på energi. Man ger hö, lättsmält kraftfoder, (mesh) äpplen/morötter och vad man kan få hästen att äta. När man anstränger sig är man inte så sugen på att äta, så det gäller att vara påhittig!
Tack för dina svar!
Har lite fler frågor, såg lite på live-tvn från när spanjorskan red, det såg ut som hon satt ner i sadeln och att man har väldigt långa stigläder. Kanske stod hon upp, såg inte så bra. Men är det inte bättre att komma upp från sadeln en bit? För hästens skull alltså när den går ett så krävande lopp.
Hur måna timmar höll de på? Funkar det alltså att fylla på med energi under tiden? Jag tänkte på att hästar funkar ju inte som människor, de kan inte använda energin från maten såpass fort - tex. har man ju fått lära sig att är man på tex. hopptävling en söndag så hjälper det liksom inte om hästen får några extra kilo dagen innan, eller om den får mat under dagen/mellan klasserna.
Vatten och salt kan jag förstå att det måste fyllas på under loppets gång, det funkar ju på ett lite annat sätt vad jag har förstått.
Verkar vara nästan uteslutande arabiska fullblod i tävlingen? Är det den bästa rasen i sammanhanget? Hur är det med de engelska fullbloden? Kan tänka mig att araberna tål den tropiska värmen där borta bra.