Sv: FEI World Endurance Championship 2008
Hur som helst tycker jag att sporten har misslyckats total, tävlingen rids på natten eftersom klimatet ej passar hästarna, ett ytterligt fåtal hästar klarar påfrestningarna. 41 hästar uteslutna pga hälta. 21 pga metabolismen.
Tänk en stilla tanke om den kritiserade sporten fälttävlan hade ett liknande utfall? Jag har svårt att tro på teorin att hästarna minsann inte far illa av distans i "elitklass" hästen blir väl ändå inte halt på pin kiv, eller?
Det försvaras alltid med att den är helt kurant dagen efter....
För övrigt består ju inte tävlingsformen enbart av tävlingen så att säga, hästen måste utstå träning i enorm omfattning, hur många faller bort där?
Ja du, när jag läser dina tidigare inlägg förstår jag att du som fälttävlansaktiv ofta får försvara påhopp på "din" sport och säkerligen är trött på trista kommentarer från människor som inte själva är insatta i sporten. Tänk en stilla tanke om hur kul du hade tyckt det varit om någon skrev ner fälttävlan i elitklass i fälttävlansforumet? (Som man frågar får man svar.)
Nåväl, för att reda ut dina förvirrningar om fullföljandegrad finns den totala resultatlistan på endurancenets första sida:
http://www.malaysia-wec.com/results/Rank5_7.pdf
Läser du lite noggrannare på eliminated listan ser du att det inte är 133 uteslutna utan att det är listat upp till häststart nr 133. Alla startnummer är dock inte där utan de som klarade sig (tex vinnande nr 108) är inte med i listningen. Inte så svårt, eller hur.
Så, sedan över till det som faktiskt är viktigt att förmedla till de som inte själv är aktiva inom distans. Det är med många som med dig - man förfasas över de många uteslutningarna pga hälta. Herregud, hästarna går sönder i parti och minut. Så är det dock inte, tack och lov! Att en veterinär tar ut en häst på "lameness" innebär att hästen har en rörelsestörning. Jämför med maraton för människor. Alla springer inte fräscht i slutet på ett lopp - de rör sig orent. Varför? Ja, de allra flesta är stela i sina muskler. Så är det med hästar också. Veterinärer väntar inte på att en, vad vi normalt kallar "hälta", uppstår i en tävling. Hästar blir uteslutna långt tidigare, när rörelsestörning uppstår. På långa tävlingar kollas hästarna dels när de kommer in i viloområdet, men också precis innan de ska ut på nästa sträcka, dvs när de stått stilla kanske 30-50 minuter. Kontrollerna är minutiösa, vilket då också gör att hästarna faktiskt ÄR helt fräscha dagen efter en uteslutning.
Till slut ett svar på din fråga om hur många hästar som aldrig når elit-nivå inom distans: Troligtvis lika många som inte når elitnivå inom alla rid- och kördiscipliner - de flesta hästar stannar på lokal- eller regional nivå. En handfull når elitstatus.
Hoppas detta bringade lite klarhet för dig.