FDA varnar för råfoder.

Jättetråkigt med din bekant såklart, men detta är lite som att säga att man inte ska köra bil, hålla på med hästar eller åka utomlands. Olyckor händer oavsett område och det är beklagligt, men det är risker vi får leva med. Om man inte "ska" äta kött ska man heller inte äta grönsaker, mejeriprodukter eller frukter heller. Livet innebär risker och så är det. Man kan dö av precis vad som helst. (Sen är det ju bara dumt att åka motorcykel utan hjälp, osv.)
<snip>

Precis vad jag tankte saga, sa istallet haller jag bara med. :p

Jag har en bekant som blev väldigt sjuk av rött nötkött (inte helt genomstekt) och fick en infektion som satte sig på hjärtat. Resultatet blev att hjärtat skadades och att denna person idag inte orkar vara aktiv pga detta. Tidigare löptränade hen och var mycket aktiv på fritiden. :(

Toxoplasmos gissar jag? Väldigt tråkigt för din bekant, men det är ytterst sällsynt att nötkött innehåller toxoplasmos. Statistiskt sett är det nog större risk att göra rent kattpottan.

N
Nu vet jag inte hur ni gor, men runt om i varlden ar det mycket kott som alltid tillagas "rosa", det vill saga inte fullt genomstekt. Det innebar att eventuell Salmonella fortfarande finns kvar nar man ater. Det ar oerhort sallan nagon far salmonella fran ratt kott ... Sjalv har jag bade fatt Salmonella och Amoebic dysentery ett par ganger vardera. Varje gang fran gronsaker. Salmonellan kan tvattas bort ... Amoeborna lever i "det harda" (dar kvisten varit) pa tillexempel tomater, gurkor och sallad och kan darfor inte tvattas bort.
Det ar foresten svart, om inte helt omojligt, att tvatta bort bakterier som orsakar matforgiftning fran riktigt mogen frukt och gronsaker. Det enda riktigt sakra satt ar att anvanda diverse medel som en mycket svag dos clor att skolja frukt och gront i ... eller forstass att koka/laga till dem.

Kyckling och gris ska alltid tillagad ordentligt utomlands då det finns risk för salmonella... Om jag ska barfa min hund här behöver jag ge både rött och vitt kött. Och kyckling är ett vitt kött som är lätt att få tag på. Även fast chansen är liten att min hund lider av salmonellan så finns väl risken att jag kan bli smittad om han pussar mig?

Kyckling och gris ska alltid tillagad ordentligt utomlands då det finns risk för salmonella... Om jag ska barfa min hund här behöver jag ge både rött och vitt kött. Och kyckling är ett vitt kött som är lätt att få tag på. Även fast chansen är liten att min hund lider av salmonellan så finns väl risken att jag kan bli smittad om han pussar mig?

Sa anvand fisk som "vitt kott" istallet sa behover du inte oroa dig om din hund pussar dig. :)

Men om man nu vill variera kosten lite. Hur mycket försvinner kan man räkna med om man väljer att koka kycklingkött någon gång nu och då? Någon som vet det?

Jag vågar ju inte ge vad som helst här. :/ hemma äter han allt från gris, kyckling, vilt, nöt, kanin osv. Men av det jag sett och blivit serverad är det väl nöt, anka och fisk jag vågar ge. Eventuellt kanin? Ej sett något av det här ännu. Eller läst.

Hittade dock en artikel från Råd & Rön som oroar en aning...
http://www.radron.se/tester/mat-halsa--skonhet/kycklingfile/
Fast det där var ju ingen större fara. Det stora problemet på svensk kyckling var campylobacter, vilka är köldkänsliga så att det räcker att frysa kycklingen, så är problemet borta :)
Det övriga var bara ytterligare en bekräftelse varför jag ser till att hålla mig på det svenska köttet och på just kyckling undviker det ekologiska.

/Camilla

Just nu aterkallar Protector & Gamble flera olika torrfoder for bade hund och katt for att det ar risk for salmonella ... Flera sorter fran bade Eukanuba och Iams finns med pa listan.

Det ar andra gangen pa bara nagra veckor som torrfoder fran P&G aterkallas for samma orsak.

Fast det där var ju ingen större fara. Det stora problemet på svensk kyckling var campylobacter, vilka är köldkänsliga så att det räcker att frysa kycklingen, så är problemet borta :)
Det övriga var bara ytterligare en bekräftelse varför jag ser till att hålla mig på det svenska köttet och på just kyckling undviker det ekologiska.

/Camilla
En del campylobacter dör vid frysning men inte alla. Dock dör alla vid upphettning.

På grund av den här tråden startade jag en konversation med VoH. Frågor och svar nedan:

(Mumorsan) Hej! Jag är en väldigt nöjd kund av VoH men jag läste en diskussion på ett hundforum gällande salmonella och Listeria monocytogenes efter att denna studien kom ut: http://www.petfoodindustry.com/52833.html#.U75oWo1yc5A.facebook Hur kontrollerar ni att dessa bakterier inte finns i er hundmat? Sker dessa kontroller med varje batch eller är det någon gång per år? Då maten produceras i sverige men även innehåller norska råvaror känns detta som en ganska relevant diskussion.
Väldigt tacksam för svar!

(Vom og Hundemat Sverige) Hej (Mumorsan), Vi använder endast norska råvaror från livsmedelslakterier. Köttet kontrolleras med stickprov hos gårdar, slakterier, av oss samt av norska livsmedelsverket (mattillsyn). Inget salmonella från norskt kött har ännu upptäckts. Norge har en helt stängd marknad när det gäller deras köttindustri. Djuren får endast födas upp på norska råvaror. Alla transporter till Sverige godkänns av norska mattillsyn och de gör frekventa stickkontroller. 90 % av fodret som säljs i Sverige produceras i Norge. 10% av fodret som säljs (Hamburgarna) produceras i Sverige på både norska och svenska råvaror. Fortfarande så tas alla råvaror från livsmedelsslakterier och där det kontrolleras av Svenska livsmedelsverket. Vi kontrollerar även själva och jordbruksverket gör stickkontroller. Under de 15 år vi nu tillverkat foder har vi inte drabbats av de bakterier du nämner, och inte andra heller. Jag hoppas detta gör att du känner dig trygg i att använda vår mat. Hör gärna av dig om du undrar något ytterligare.

Mvh Calle

Jag känner mig väldigt trygg med att använda deras mat och då hunden mår mycket bättre av maten samt äter bättre så är jag jäkligt nöjd också!

Fast det är ju campylobacter som är vanligast i kyckling. Campylobacter är en släkting till salmonella och ger liknande symtom. Vuxna hundar blir inte så ofta sjuka, men för unga valpar kan det vara riktigt illa om valpen inte kommer under veterinärvård snabbt.

Liknande trådar

Äldre "Efter Nordiska motståndsrörelsens första maj-demonstration i Falun – nu säger SD-politikern Elvine Lindell att hon tycker att...
2
Svar
28
· Visningar
1 482
Senast: mandalaki
·
Gnägg Årligen är Coca-cola huvudsponsor till en rodeotävling vid namn Cheyenne. Varje år dör och misshandlas djur under tävlingen. Här visas...
2
Svar
30
· Visningar
4 110
Senast: Hatsune
·
IT & mobiler När jag besöker en viss hemsida så varnar mitt Avast! för en Trojansk häst och jag kommer inte in på sidan men när jag sedan stänger av...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Saybia
·
M
Hästmänniskan En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort. Detta hände troligtvis på...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
26 605
Senast: misshandel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Saker som underlättar livet
  • Secret Santa 2024
  • Pusseltråden