FDA varnar för råfoder.

Det har inte mina.
Äter de färskfoder bajsar de en till två gånger per dag, mörkt, fast som är nästan luktfritt.
De fiser inte. Pälsen är blank och fin, Ture fäller minimalt.
Tassarna är fina, de musklar sig lätt. De är inte lika hungriga och matfixerade. Tänderna är fina utan tandsten.
Jag ser inga som helst nackdelar med färskfoder faktiskt och kommer aldrig byta tillbaka.

Jag har vänner med allergi hundar och hundar med dålig päls och torr hud som lagt många tusenlappar på dyra veterinärfoder. När de gick över på färskfoder försvann alla problem.

Mina får voh med kyckling, är inget orolig för salmonella.
De får även nötfärs ibland, svensk självklart + en del annat från köttdisken, lever, hjärta, färska grisknorrar osv.
Våra äter allt som serveras lika glatt, fiser inte och är fina i päls och muskulatur. Unghanen är väldigt välmusklad liksom tiken medan gamlingarna hålls mer moderat musklade (tom 11-åringen är dock såpass fin att folk inte tror han är så gammal). Det är helt enkelt olika med hundar. Våra mår utmärkt på torrfoder och unghanen mår bäst på det. Han blev ju rejält sjuk av råfoder och efter det blir han dålig i magen så fort han får det.
Tandsten har aldrig våra hundar haft oavsett vilket foder som serveras.

Intressant diskussion :) jag är i Budapest nu eftersom jag ska flytta hit med min hund i augusti. Varit inne på vanliga affärer och titta i köttdiskarna , jättebra kött som jag gärna ger min hund och billigt! Men jag vågar nog inte ge rått här då jag är rädd för smitta. De enda torrfoder jag hittar är eukanuba och royal (och likställda torrfoder) vilket jag helst vill slippa att ge..

Om kottet ar for manniskor skulle jag definitivt ge det ratt till min hund utan att oroa mig ... Jag skulle helt klart se det som ett battre alternativ an de torrfoder du kan fa tag pa.

Risken i importkött var iaf högre. De själa köpte värmebehandlat foder för att undgå salmonellarisken som annars skulle finnas på soja som fraktats i öppna båtar/lastrum.
Är det?
Jag vet inte hur andra gör, men jag ger inte mina hundar soja, o inte heller kött från djur/fiskar/mejeriprodukter/ägg från djur som ätit soja.

Våra äter allt som serveras lika glatt, fiser inte och är fina i päls och muskulatur. Unghanen är väldigt välmusklad liksom tiken medan gamlingarna hålls mer moderat musklade (tom 11-åringen är dock såpass fin att folk inte tror han är så gammal). Det är helt enkelt olika med hundar. Våra mår utmärkt på torrfoder och unghanen mår bäst på det. Han blev ju rejält sjuk av råfoder och efter det blir han dålig i magen så fort han får det.
Tandsten har aldrig våra hundar haft oavsett vilket foder som serveras.

Äter allt gör mina med.
Men visst är det olika.
Själv föredrar jag att ge mina hundar så "rent" foder som möjligt, inte tio sorters mjöl.

Salmonella är mycket ovanligt i svenskt kött, enligt Livsmedelsverket.

(En liten anekdot bara: Jag har nyligen börjat barfa min tik "på riktigt", och till min stora förvåning är det faktiskt billigare att ge färskt, svenskt kött från mataffären än att ge mush! Och inte märkbart dyrare än det torrfoder hon åt förut.)
Dessutom är idag vanligaste smittkällan för salmonella dåligt sköljd sallad och grönsaker...

/Camilla

För mig är också fördelarna med råutfodring (barf och färskfoder) större än nackdelarna/riskerna. Som jag ändå tycker är rätt små. Sen finns det ju risker med alla foder. Men får ju helt enkelt avväga vilka risker och vilka fördelar man tycker är viktigast. För mig är berikning och artriktig föda en rätt viktig del i hundens välbefinnande. Därför prioriteras det högt.

Det finns ju egentligen risker med allt man gör med hundarna. Man får väl helt enkelt väga för-/nackdelar för sig själv och hunden som individ.

Men vi människor tillagar köttet. Det dödar ju salmonella och andra parasiter. Det blir större risker då man ger rått. Jag har sökt runt lite eftersom jag vill vara helt säker innan jag ger min hund rått kött här. Hittar dessa artiklar http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Salmonellaportal/Rapporter/

Nu vet jag inte hur ni gor, men runt om i varlden ar det mycket kott som alltid tillagas "rosa", det vill saga inte fullt genomstekt. Det innebar att eventuell Salmonella fortfarande finns kvar nar man ater. Det ar oerhort sallan nagon far salmonella fran ratt kott ... Sjalv har jag bade fatt Salmonella och Amoebic dysentery ett par ganger vardera. Varje gang fran gronsaker. Salmonellan kan tvattas bort ... Amoeborna lever i "det harda" (dar kvisten varit) pa tillexempel tomater, gurkor och sallad och kan darfor inte tvattas bort.
Det ar foresten svart, om inte helt omojligt, att tvatta bort bakterier som orsakar matforgiftning fran riktigt mogen frukt och gronsaker. Det enda riktigt sakra satt ar att anvanda diverse medel som en mycket svag dos clor att skolja frukt och gront i ... eller forstass att koka/laga till dem.

Nu vet jag inte hur ni gor, men runt om i varlden ar det mycket kott som alltid tillagas "rosa", det vill saga inte fullt genomstekt. Det innebar att eventuell Salmonella fortfarande finns kvar nar man ater. Det ar oerhort sallan nagon far salmonella fran ratt kott ... Sjalv har jag bade fatt Salmonella och Amoebic dysentery ett par ganger vardera. Varje gang fran gronsaker. Salmonellan kan tvattas bort ... Amoeborna lever i "det harda" (dar kvisten varit) pa tillexempel tomater, gurkor och sallad och kan darfor inte tvattas bort.
Det ar foresten svart, om inte helt omojligt, att tvatta bort bakterier som orsakar matforgiftning fran riktigt mogen frukt och gronsaker. Det enda riktigt sakra satt ar att anvanda diverse medel som en mycket svag dos clor att skolja frukt och gront i ... eller forstass att koka/laga till dem.
Jag har en bekant som blev väldigt sjuk av rött nötkött (inte helt genomstekt) och fick en infektion som satte sig på hjärtat. Resultatet blev att hjärtat skadades och att denna person idag inte orkar vara aktiv pga detta. Tidigare löptränade hen och var mycket aktiv på fritiden. :(

Hur vet du att djuren inte fötts upp med bla soja?

För att animalierna jag köper, både till hundarna o mig själv inte kommer från gårdar som utfodrar med soja, jag anser inte att det är OK att använda soja som djurfoder. Varken jag eller mina djur skall bidra till förstörelse av världens regnskogar.
Får oxå mycket efter jakt, från älg o rådjur. Slaktrens får jag även från en gård på trakten när de avlivar för eget behov, får, gris o nöt.

Soja är lika mycket NO NO som palmolja i mitt hushåll, o så mycket jag kan styra på annat håll. Man behöver inte vara ett miljösvin bara för att man har hundar, det där med medveten konsumtion....

Jag har en bekant som blev väldigt sjuk av rött nötkött (inte helt genomstekt) och fick en infektion som satte sig på hjärtat. Resultatet blev att hjärtat skadades och att denna person idag inte orkar vara aktiv pga detta. Tidigare löptränade hen och var mycket aktiv på fritiden. :(

Fast en sådan sak kan hända med vad som, men är inte speciellt vanligt här. Med tanke på hur många blodiga biffar och så många råbiffar som äts varje dag i Sverige, utan problem så kan det inte vara vanligt.

Kom att tänka på en incident som inträffade i Danmark för ett antal år sedan. Det var en svensk sk mästerkock som hade blivit inbjuden att laga maten vid någon stor tillställning för matfolk, matskribenter o dylikt.
Nästan alla middagsgäster blev väldigt sjuka, visade sig att kocken gjorde bearnaisesås på färska danska ägg.

Dessutom är idag vanligaste smittkällan för salmonella dåligt sköljd sallad och grönsaker...

/Camilla
Vi borde nog sluta ge våra BARFande hundar bladgrönsaker o groddar, herregud, de kan ju få salmonella!
Läste i någon utav de rikstäckande nätblaskorna att det förekommit salmonella i en del vegetabilier som importerats till Finland via Sverige. Få blev sjuka o ingen återkallning gjordes, när beslut äntligen kom om återkallning var samtliga produkter sålda.

Kött är tydligen livsfarligt, men vegetabilier helt ofarliga? :sneaky:

Jättetråkigt med din bekant såklart, men detta är lite som att säga att man inte ska köra bil, hålla på med hästar eller åka utomlands. Olyckor händer oavsett område och det är beklagligt, men det är risker vi får leva med. Om man inte "ska" äta kött ska man heller inte äta grönsaker, mejeriprodukter eller frukter heller. Livet innebär risker och så är det. Man kan dö av precis vad som helst. (Sen är det ju bara dumt att åka motorcykel utan hjälp, osv.)

Ang barf så resonerar jag så att man får se till varje individ. Min hund funkade inte bra på torrfoder, även om jag visste vad det innehöll, och fungerar utmärkt på barf. Dina hundar funkar på torrfoder men inte på råfoder och dina övertygelser tänker jag varken ifrågasätta eller underminera.
Jag tror att detta med barf vs torrfoder är lite samma som att vara religiös. Vi tror på olika saker och så länge vi gör medvetna val utifrån vad vi vet och vi tror på så tycker jag man ska respektera den andras val. Men liksom religion så blir det ofta "val av sidor" och "den rätt vägen".

.. En liten fredagsreflektion bara. Nu ska jag ta after work, dricka öl och äta grillat kött. Risker jag gärna tar :)

Peace out! :D

Liknande trådar

Äldre "Efter Nordiska motståndsrörelsens första maj-demonstration i Falun – nu säger SD-politikern Elvine Lindell att hon tycker att...
2
Svar
28
· Visningar
1 482
Senast: mandalaki
·
Gnägg Årligen är Coca-cola huvudsponsor till en rodeotävling vid namn Cheyenne. Varje år dör och misshandlas djur under tävlingen. Här visas...
2
Svar
30
· Visningar
4 110
Senast: Hatsune
·
IT & mobiler När jag besöker en viss hemsida så varnar mitt Avast! för en Trojansk häst och jag kommer inte in på sidan men när jag sedan stänger av...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Saybia
·
M
Hästmänniskan En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort. Detta hände troligtvis på...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
26 605
Senast: misshandel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar