FDA varnar för råfoder.

Hittas salmonella vid stickprovskontroller/annat hos hönsbesättningar så destrueras samtliga fjäderfän på gården, som dessutom sätts i karantän tills hela anläggningen är sanerad.

• Gilla
Reactions: Sol
Det jag funderar framförallt på är hur hundar klarar Ehec, för människor kan Ehec inte allt för sällan vara en betydligt större risk än salmonella både gällande smittorisken och sjukdomsförlopp. Det finns ingen som helst kontroll av förekomst av Ehec i Sverige och det är inte ovanligt i svenska nötbesättningar. Men om denna bakterie angriper hundar vet jag inte.

Jag tycker ni missar att OM det skulle råka vare tex salmonella i kyckling eller köttfärs så är det faktisk inget större problem om är noga med hygienen och tillagar det ordentligt då bakterierna dör vid upphettning. Ger man rått kött till hunden lever fortfarande bakterierna och hundar är inte "immuna" mot salmonellainfektioner. Att det finns andra bakterier som gör att skämd mat ger magproblem även om den tillagas är ju en helt annan sak.

Just att det är såpass vanligt att köttpartier återkallas pga salmonella skulle göra mej väldigt tveksam till att tex ge hunden råa danska kycklingvingar.

Ja, upphettningen kan döda bakterier och det kan i vissa fall även magsyran.

Jag tycker ju att man ska hålla sig till svenskt kött och då främst pga. livsmedelshygieniska skäl.

Sedan går det inte att komma ifrån alternativen. Om man ser tillagade kommersiella som alternativ så är ju inte de nödvändigtvis säkra de heller. Där har man ingen kontroll över innehållet. Även om maten är tillagad och bakterierna döda (vilket jag inte ser som helt positivt) så försvinner inte gifterna som bakterier kan bilda, mykotoxiner eller kontaminanter som t.ex. melamin. Man ska vara medveten om riskerna med rå mat så man kan minska dem, men man ska inte låta sig luras att tro att alla andra alternativ nödvändigtvis är säkrare.

Det jag funderar framförallt på är hur hundar klarar Ehec, för människor kan Ehec inte allt för sällan vara en betydligt större risk än salmonella både gällande smittorisken och sjukdomsförlopp. Det finns ingen som helst kontroll av förekomst av Ehec i Sverige och det är inte ovanligt i svenska nötbesättningar. Men om denna bakterie angriper hundar vet jag inte.

Det lilla vetenskapliga jag har hittat om EHEC gäller katt och man anser inte att katter blir sjuka i det. Däremot kan de eventuellt agera som reservoarer för smitta till människor. Jag skulle gissa att detsamma gäller för hund.

Sedan har man undersökt förekomsten av VTEC hos svensk nötkreatur och då har den legat under 2%. I övrigt görs stickprovskontroller hos slakterierna så visst finns det en viss kontroll. .

Med tanke på alla hundar som jobbar på nötbesättningar runt om i landet, som både äter skit och lever i lagårdsmiljön men ändå har hälsan känns inte risken så stor.

Och jag vet att det förekommit flera fall av smitta med svenskt kött eller djurbesättning som smittkälla de senaste åren, dessa har då lett till sjukhusvistelse.

Se tror jag att djur och människor som utsätts för många av våra vanliga patogena bakterier regelbundet bygger upp immunsystemet så att de inte blir sjuka till skillnad från dem som inte är "vana" vid dessa bakterier. Opastöriserad mjölk är ett typiskt exempel på detta, de som bor på mjölkgårdarna klarar det hur bra som helst medan vi andra kan blir riktigt riktigt dåliga om vi har otur. Samma sak bör ju rimligtvis gälla för hundar.

Och jag vet att det förekommit flera fall av smitta med svenskt kött eller djurbesättning som smittkälla de senaste åren, dessa har då lett till sjukhusvistelse.

Se tror jag att djur och människor som utsätts för många av våra vanliga patogena bakterier regelbundet bygger upp immunsystemet så att de inte blir sjuka till skillnad från dem som inte är "vana" vid dessa bakterier. Opastöriserad mjölk är ett typiskt exempel på detta, de som bor på mjölkgårdarna klarar det hur bra som helst medan vi andra kan blir riktigt riktigt dåliga om vi har otur. Samma sak bör ju rimligtvis gälla för hundar.

Ja med tanke på att mina hundar ätit lik som de hittat ute och inte blivit dåliga så räknar jag med att de tål väldigt mycket bakterier…När det gäller träningsgodis som har legat i fickan så är inte jag supernoga heller, det har slunkit ner en och annan korvbit som luktat lite surt. Men det tål de.

Det gjordes någon studie på hundar som då antagligen fick äta salmonella smittat kött och kontrollgruppen som inte gjorde det. Inte alla hundar i salmonella gruppen blev smittade av salmonella och de hundar som fanns i kontrollgruppen var det några som hade salmonella - även om de inte uppgivsade symptom, de bara spred det vidare. Studien bör inte vara för svår att hitta info om, eftersom jag hittade det under en mycket snabb googling.

Besökte däremot en mjölkbonde för några månader sedan. De slaktar sina tjurkalvar och gamla eller sterila kossor. Bonden sa att utländskt kött så gott som alltid är salmonellasmittat. Att man äter det med god ro i tex Danmark beror på att livsmedelsverket där har instruerat folket att tillaga köttet på en högre temperatur än vi i Sverige gör därför insjuknar människorna där inte av sitt salmonella kött. Djurbesättningar i Sverige som får salmonella leder till att alla djuren får skjutas. Det finns inget botemedel mot salmonella på boskap tydligen.

Så länge man ger svenskt kött så bör risken för sjukdomar vara väldigt liten. Men i den mån att det finns sjukdomar är det kanske en risk man får ta? Eftersom torrfoder inte heller är en dans på rosor.

Det gjordes någon studie på hundar som då antagligen fick äta salmonella smittat kött och kontrollgruppen som inte gjorde det. Inte alla hundar i salmonella gruppen blev smittade av salmonella och de hundar som fanns i kontrollgruppen var det några som hade salmonella - även om de inte uppgivsade symptom, de bara spred det vidare. Studien bör inte vara för svår att hitta info om, eftersom jag hittade det under en mycket snabb googling.

Besökte däremot en mjölkbonde för några månader sedan. De slaktar sina tjurkalvar och gamla eller sterila kossor. Bonden sa att utländskt kött så gott som alltid är salmonellasmittat. Att man äter det med god ro i tex Danmark beror på att livsmedelsverket där har instruerat folket att tillaga köttet på en högre temperatur än vi i Sverige gör därför insjuknar människorna där inte av sitt salmonella kött. Djurbesättningar i Sverige som får salmonella leder till att alla djuren får skjutas. Det finns inget botemedel mot salmonella på boskap tydligen.

Så länge man ger svenskt kött så bör risken för sjukdomar vara väldigt liten. Men i den mån att det finns sjukdomar är det kanske en risk man får ta? Eftersom torrfoder inte heller är en dans på rosor.
Bonden verkar dåligt uppdaterad, eller så sprider han bara desinformation för att smutskasta allt importerat kött. Alla partier importerat kött testas för salmonella, upptäcks salmonella destrueras det o om det hunnit ut till affärerna återkallas det.

Varför inte vänta med att uttala sig innan man har ett fastställd obduktionsresultat?

kl
Verkar ju väldigt vanligt hos hund, eller inte....
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/
Ehec är inte en bakterie, det är en sjukdom som orsakas av de toxiner som bildas av vissa E kolibakterier.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/Enterohemorragisk--Ecoli-ehec-/

vtec hos människa kallas ehec så ja det är bakterien som kallas ehec (enligt det du länkade till) även om det korrekta namnet är vtec. När man pratar om husdjur är det kanske mer korrekt att säga vtec.

Kl.
Jag tror säkert att både salmonella och vtec samt en del andra patogena bakterier kan vara farligt för en hund som endast äter torrfoder i vanliga fall och/eller av någon anledning har ett nedsatt immunförsvar.

Själv tar jag hellre den lilla risken än att fodra min hund med endast torrfoder då jag hittills inte har hittat något torrfoder som hans mage trivs till 100 % med samt att det är viktig del i hans liv att få tugga färska ben och köttbitar osv.

Varför inte vänta med att uttala sig innan man har ett fastställd obduktionsresultat?

kl
Verkar ju väldigt vanligt hos hund, eller inte....
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Infektionssjukdomar/
Ehec är inte en bakterie, det är en sjukdom som orsakas av de toxiner som bildas av vissa E kolibakterier.
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Zoonoser/Enterohemorragisk--Ecoli-ehec-/
Det är säkert inte jättevanligt men en risk är det ändå sammantaget med övriga bakterier som finns i rått kött.

Vilka nackdelar? Jag har gett mina både råfoder och torrfoder. Hundarna har mått likadant, varit likadana i päls och mage (förutom min unge hane som blev riktigt sjuk av råfoder).

Det har inte mina.
Äter de färskfoder bajsar de en till två gånger per dag, mörkt, fast som är nästan luktfritt.
De fiser inte. Pälsen är blank och fin, Ture fäller minimalt.
Tassarna är fina, de musklar sig lätt. De är inte lika hungriga och matfixerade. Tänderna är fina utan tandsten.
Jag ser inga som helst nackdelar med färskfoder faktiskt och kommer aldrig byta tillbaka.

Jag har vänner med allergi hundar och hundar med dålig päls och torr hud som lagt många tusenlappar på dyra veterinärfoder. När de gick över på färskfoder försvann alla problem.

Mina får voh med kyckling, är inget orolig för salmonella.
De får även nötfärs ibland, svensk självklart + en del annat från köttdisken, lever, hjärta, färska grisknorrar osv.

Bonden verkar dåligt uppdaterad, eller så sprider han bara desinformation för att smutskasta allt importerat kött. Alla partier importerat kött testas för salmonella, upptäcks salmonella destrueras det o om det hunnit ut till affärerna återkallas det.

Risken i importkött var iaf högre. De själa köpte värmebehandlat foder för att undgå salmonellarisken som annars skulle finnas på soja som fraktats i öppna båtar/lastrum.

Jag har samma erfarenheter som @Bison. Främst så har Alice energi och livsglädje ökat, mycket på grund av att hon faktiskt vill äta maten nu. Torrfoder åt hon väldigt sparsamt, för att hon skulle överleva. Nu har hon lagt på sig, hullet är jättefin, pälsen är längre och fantastiskt mjuk. Munhygienen är en helt annan, hon bajsar hälften så mycket även om hon äter mer.

Jag har fått en synbart friskare och gladare hund sen vi började med barf.

Mina tjejer ater vanligtvis Orijen. Dels ar det svart att resa med farskfoder, dels ar jag lite lat.:grin: Pa grund av lillans skada har hon fatt sa mycket mediciner (och det hemska veterinar fodret de har pa sjukhuset) att hennes mage totalt klappade ihop. Hon hade riktigt explosiv diarrhea som bara sprutade ur henne. Min tranare recommenderade att ge henne farskfoder sa det gjorde jag ... och hennes mage blev bra pa en dag. Hon ar fast och fin ... trots alla mediciner hon far, for att inte tala om hur bada mina ALSKAR farskfoder ... nar lillan absolut inte ville ga in i bilen for att landgangen vi byggde var lite for smal la jag lite farskfoder pa toppen och det var absolut inga problem att ga pa den lanre.:p Inte ens Kyckling var tillrackligt for att locka upp henne dar.:)

Jag kommer att ga over sa att de far mer farskfoder nar vi kommer hem. Inte till alla mal, men atminstone flera ganger i veckan sa vi far flexibiliteten att ta det som passar bast for dagen. :up:

Intressant diskussion :) jag är i Budapest nu eftersom jag ska flytta hit med min hund i augusti. Varit inne på vanliga affärer och titta i köttdiskarna , jättebra kött som jag gärna ger min hund och billigt! Men jag vågar nog inte ge rått här då jag är rädd för smitta. De enda torrfoder jag hittar är eukanuba och royal (och likställda torrfoder) vilket jag helst vill slippa att ge..

Liknande trådar

Äldre "Efter Nordiska motståndsrörelsens första maj-demonstration i Falun – nu säger SD-politikern Elvine Lindell att hon tycker att...
2
Svar
28
· Visningar
1 482
Senast: mandalaki
·
Gnägg Årligen är Coca-cola huvudsponsor till en rodeotävling vid namn Cheyenne. Varje år dör och misshandlas djur under tävlingen. Här visas...
2
Svar
30
· Visningar
4 110
Senast: Hatsune
·
IT & mobiler När jag besöker en viss hemsida så varnar mitt Avast! för en Trojansk häst och jag kommer inte in på sidan men när jag sedan stänger av...
Svar
2
· Visningar
934
Senast: Saybia
·
M
Hästmänniskan En ung häst utsattes igår kväll för bränmärkning över bringan i hagen där den stod på bete i söderförort. Detta hände troligtvis på...
11 12 13
Svar
259
· Visningar
26 605
Senast: misshandel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar