SDs begåvningsreserv i farten, inbördeskrig i Sverige?

En av de bästa var 'nyheten' att vissa kommuner skulle sluta med julbelysning så att inte muslimer skulle bli förolämpade. Den spreds tom till utlandet. Sedan visade det sig att det var sharialagens högborg Trafikverket som förbjöd det. :angel:
Det är ett ypperligt exempel på hur en del blandar sanning med lögn. Sanning var väl att trafikverket stoppade julbelysningen på vissa platser..Lögnen var väl orsaken till förbudet.
 
Det är ett ypperligt exempel på hur en del blandar sanning med lögn. Sanning var väl att trafikverket stoppade julbelysningen på vissa platser..Lögnen var väl orsaken till förbudet.

Förbudet hade nada att göra med lögnen. Lögnen kom mycket senare. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/ingen-julbelysning-i-smaorter-till-advent

Denna artikel har sedan den skrevs tyvärr använts på sajter, bland annat utanför Sverige, där den satts i ett felaktigt sammanhang. Trafikverkets beslut att inte tillåta julbelysning i de lyktstolpar de har tagit över ansvaret för, handlar bland annat om tekniska bedömningar och regler kring el, och har naturligtvis inget med religion eller invandring att göra.

Det handlar inte heller om något svenskt förbud. Det kommer även fortsatt fortsätta att lysa julljus i de allra flesta svenska städer.
 
"Trafikverkets beslut att inte tillåta julbelysning i de lyktstolpar de har tagit över ansvaret för, handlar bland annat om tekniska bedömningar och regler kring el, och har naturligtvis inget med religion eller invandring att göra." Var ju sanning, dvs i det fall det gällde = ingen julbelysning= sanningen! Sedan kom lögnen....
Det är rätt vanligt att det tullas på sanningen när man använder fakta som ska passa ens argumentering...när man granskar politiker.
 
Jag har alltid uppfattat begreppet begåvningsreserven som en term som beskriver de som inte har tillräcklig begåvning, uppenbarligen har jag missuppfattat ordet, men ni verkar ha förstått vad jag menade/avsåg, oavsett.

Du är inte ensam om att ha gjort det. Men för oss som vet dess ursprung och egentliga användning blir det heltokigt när vi läser att du skriver att de är smarta.
 
Uttrycket begåvningsreserv syftar på de i ett samhälle som är tillräckligt begåvade för att klara av högre studier fast de av olika anledningar inte har läst vidare.
Det är inte direkt vad begåvningsreserven betyder. Begåvningsreserven är personer med potential för mera krävande uppgifter, det kan till exempel vara yngre nyanställda personer med akademisk utbildning på ett företag som kan komma ifråga för ledande befattningar i framtiden.

Användningen av uttrycket begåvningsreserven är f.ö. helt korrekt i TS om man vill raljera över SD:s politiker.
 
Senast ändrad av en moderator:
Du är inte ensam om att ha gjort det. Men för oss som vet dess ursprung och egentliga användning blir det heltokigt när vi läser att du skriver att de är smarta.
Tackar för förklaringen. :bow: Uppenbarligen har jag ff brister när det kommer till svenska språket. Jag var knappt 15 år när vi flyttade till Sverige o jag började på Grännaskolan. Innan dess var det internat som gällde, mest Franska klosterskolor (Ècole des seurs de saint Josef) o ett o annat engelskspråkigt internat. Gränna var iofs också internat med undervisning på svenska, engelska o franska.
Ålder o utbildningsnivå blev lite knepigt när jag sedan började på vanligt gymnasium eftersom jag två ggr blivit uppflyttad en klass pga att jag var bäst i klassen, kanske inte så bra system. Hoppade av o började på folkhögskola istället, också internat.
Det tog väldigt lång tid innan jag upplevde att svenska var mitt första språk. Jag lärde mig ikapp med min son.

KL
Ni får jättegärna påpeka mina språkfel/missar. Jag blir aldrig för gammal för att lära mig.
 
Tackar för förklaringen. :bow: Uppenbarligen har jag ff brister när det kommer till svenska språket. Jag var knappt 15 år när vi flyttade till Sverige o jag började på Grännaskolan. Innan dess var det internat som gällde, mest Franska klosterskolor (Ècole des seurs de saint Josef) o ett o annat engelskspråkigt internat. Gränna var iofs också internat med undervisning på svenska, engelska o franska.
Ålder o utbildningsnivå blev lite knepigt när jag sedan började på vanligt gymnasium eftersom jag två ggr blivit uppflyttad en klass pga att jag var bäst i klassen, kanske inte så bra system. Hoppade av o började på folkhögskola istället, också internat.
Det tog väldigt lång tid innan jag upplevde att svenska var mitt första språk. Jag lärde mig ikapp med min son.

KL
Ni får jättegärna påpeka mina språkfel/missar. Jag blir aldrig för gammal för att lära mig.
Jag tycker att du kan ta det lugnt. Jag vet också om att begåvningsreserven är de smarta men det används i motsatt betydelse så ofta att det nästan känns rätt. Och det är synd att det inte betyder pappskallarna för det är ett himla bra ord.
 
"Men en tydlig trend är sociala aktioner, som att nattvandra, agera badvakter eller dela ut mat till hemlösa."

Ja fy fan. Att dela ut mat till hemlösa borde rendera livstid på fästning, ett grovt brott.
Varför gör inte Stockholmarna här på forumet det?

http://www.expressen.se/nyheter/expo-extremhogern-pa-stark-frammarsch/
Jaså, nu ska man plötsligt tro på Expo? Det skulle man ju inte igår. :D

Vilka stockholmare, vad har de med något att göra och vad vet du om deras aktiviteter?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp