FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

Lycanthrope

Trådstartare
Förlåt moderator, jag vet att jag nämnt detta i en tråd på äu, men problemet blev värre och jag tror att just denna bit kan få mer svar på hund.

Denna msn diskussion har jag haft med sambon och den säger väl det mesta.. (Hunden köpte vi tillsammans och vi kom överens om att jag tar honom om vi gör slut och så, eftersom fredrik inte har tid att ta hand om en hund och skulle sälja honom. Fredrik bor fö i kalmar, jag i göteborg!)

Fredrik: & en sak till... hädan efter så ska jag ha xerox ett vist tag i månaden för det e lika mkt min hund som din..
Elvira: Hehe hur ska det gå till hade du tänkt?
Elvira: Jag kör honom ingenstans
Fredrik: får jag väll komma ner & hämta honom, sen när det e din tur
Elvira: Det kommer inte funka så.
Elvira: Han kan inte bo på två hem
Fredrik: det kan han vist
Elvira: *suck*
Fredrik: sucka på du...
Fredrik: men jag kommer ner te GBG & hämtar xerox när jag får pengar. då hoppas jag att du e på centralen & lämnar av honom..
Elvira: Seriöst, det kommer inte bli så.
Fredrik: det kommer att bli så, annars hämtar jag honom så får du aldrig mer se honom.. det e bara till att välja..
Elvira: Det kan du ju inte göra!
Fredrik: Inte?
Elvira: Det är stöld eftersom han står på mig!
Fredrik: Fyfan för dig asså!
Elvira: Tack detsamma.
Fredrik: Aja men jag kommer iaf ner och hämtar hunden i början på nästa månad
Fredrik: Antingen tillfälligt eller inte , det är upp till dig

Elvira: Du kan ju inte komma och ta honom.. hur ska det gå till liksom? Du vet inte var jag bor, det är garanterat låst om jag inte är hemma.. eller så är han hos mamma och pappa..
Fredrik: vaddå inte schyst mot honom.. det är mindre schyst för honom att inte få träffa mig igen.. jag vet var din mor & far är & jag kan prata med dom..
Elvira: de kommer inte låta dig ta honom så..
Fredrik: dom kan inte stoppa mig..
Fredrik: Är din pappa hemma nu?
Elvira: Han sover för han har jobbat natt
Fredrik: Be honom ringa mig när han vaknat så kan jag prata med honom så kan man få lite normala svar iaf.. för dig går det ju inte att prata med..
Elvira: Han kommer säga som jag gör så det är lungt.

Sen övergår diskussionen till lite annat.
Jag bara undrar.. Vad ska jag göra?
Han kan väl inte ta hunden hursomhelst?
Han har inga bevis på att det är "hans" vilket det iofs inte är.

Han låter farlig när han är sån här.. :(

Sv: FD sambon vill ta hunden ifrån mig!

säg att hunden är din enligt lag och att om han skulle ta den kommer du polisanmälda för stöld! och även för olaga intrång och hot om han försöker komma hem till dig!

för en jäkla idiot.

Det låter ju som att han bara försöker jävlas med dig... "då ska jag prata med din pappa...!?" Vad är han, 12 år gammal....? :smirk:

Står hunden på dig så finns det inget han kan göra. Lämna inte över hunden till honom, inte ens tillfälligt, och säg nej.

Men varför tycker du att det är så konstigt att han vill träffa eran hund, ni skaffade ju den tillsammans? Eller har jag missat något som inte står i texten?

Om jag och sambon separerade och han inte fick träffa vår hund (som är min men har levt med husse i åtta av hennes tretton år), så tror jag också att han skulle ringa till mina föräldrar och be dem prata med mig (eftersom jag verkar irrationellt oresonlig).

Att jag sedan kan anse att man inte bör ha "delad vårdnad" av en hund är en annan sak. Men jag tycker inte att din fd sambo verkar konstig eller farlig som vill ha kontakt med hunden.

På något sätt får ni ju lösa det, även om hunden skulle vara registrerad på dig så kan man ju tycka att han har någon form av moralisk umgängesrätt.

Om ni köpte hunden tillsammans så förstår jag din fd om han vill ha delad vårdnad. Det är lätt att göra upp innan om vem som ska ta hunden när det tar slut, sen när det kommer till kritan så är det inte så lätt att avstå från en hund som man levt med och älskar. Hur hade du reagerat om ni hade gjort upp att han skulle ta hunden och du aldrig får se den mer?

Nu är mina geografiska kunskaper dåliga så jag vet inte hur långt emellan er det är, men om det går så kan ni väl ha delad vårdnad...eller?
Min bror har delad vårdnad om sin hund och det funkar alldeles ypperligt, hunden mår inte alls dåligt av att ha två hem.

TS har skrivit otaliga trådar om sin f.d. sambo på ÄU. I korta drag så är han, som jag uppfattat det, otrevlig, våldsam och manipulativ. Hunden är bara ett sätt för honom att behålla kontroll och slå där det gör ont.

Det sätter ju saken i annan dager, om det är av den anledningen som han vill ha kontakt med hunden.

Men från den återgivna diskussionen så kan man ju inte utläsa några manipulativa drag.

Men då förstår jag bättre varför TS blir så upprörd.

Fredrik: det kommer att bli så, annars hämtar jag honom så får du aldrig mer se honom.. det e bara till att välja..

Fredrik: vaddå inte schyst mot honom.. det är mindre schyst för honom att inte få träffa mig igen.. jag vet var din mor & far är & jag kan prata med dom..

Fredrik: dom kan inte stoppa mig..
Fredrik: Är din pappa hemma nu?

Fredrik: Be honom ringa mig när han vaknat så kan jag prata med honom så kan man få lite normala svar iaf.. för dig går det ju inte att prata med..

Inte manipulativt...?

De hade en överenskommelse om att hon skulle ta hunden för han kunde inte/ville inte. Nu hotar han med att sno hunden bakom hennes rygg hos hennes föräldrar för att hon inte går med på vad han säger. "det e bara till att välja.."

Lämna inte hunden till honom på några villkor. Han verkar mkt obehaglig.

Han har ingen laglig rätt att ta hunden från dig, så länge det bara är ditt namn som står på köpekontraktet.

Köpekontraktet är nämligen det enda som bevisar ägarskap..

Ni har väl blandras har jag för mig, så då kanske inte samma regler gäller, men jag skriver vad som gäller enligt SKK i alla fall.

Papperet som visar att hunden har dig som registrerad ägare gäller inte som bevis i en tvist om att hunden är din. Man måste ha ett köpeavtal där säljare/köpare skrivit under, och då måste alltså du stå som köpare. Det är enda beviset som gäller, som håller på riktigt, för att du ska kunna vinna en tvist om hunden.

Jag hade låtit bli att låta honom så mycket som se hunden ens, och aldrig lämnat hunden i en sådan situation att "husse" kan komma och ta den.
Skulle han mot all förmodan få tag i hunden, så polisanmäl honom omgående.

Men jävla Gnist alltså, att du alltid ska hinna före :mad: (:D)

Här skriver man fint och bra, men måste sen springa iväg och kolla vad den stora dunsen som 10 månader gamla sonen lyckades åstadkomma var, och så hinner du skicka :eek:

Han har ingen laglig rätt att ta hunden från dig, så länge det bara är ditt namn som står på köpekontraktet.

Köpekontraktet är nämligen det enda som bevisar ägarskap..

Så länge dom inte har köpt hunden för gemensamma pengar, då har exet samäganderätt, och då är båda ägare även om det bara är TS som står på köpekontraktet.

I fråga om hundar, så är det den vars namn som står på kontraktet, som är den juridiska ägaren, oavsett partnern betalat en del av hunden. Gör man så, så bör båda stå på kontraktet = båda äger hunden.

Går det till tvist, så är det som kan hända att den som inte står på kontraktet kan få sin del av köpeskillingen tilldömt sig från den som står på kontraktet = den juridiska ägaren.

Detta givetvis under förutsättning att partnern kan bevisa att h*n lagt halva köpesumman på hunden, vilket i sig kan vara svårt att bevisa utan något form av kvitto...

Nej det är väl inte så svårt att bevisa om man varit sambo vid tillfället man köpt hunden, och TS dessutom skrivit att dom köpte hunden tillsammans:angel::D

Nej det är väl inte så svårt att bevisa om man varit sambo vid tillfället man köpt hunden, och TS dessutom skrivit att dom köpte hunden tillsammans:angel::D

Bara för att man bor ihop behöver man inte ha gemensam ekonomi!

Finns inget kvitto med hans namn på, så är det enbart ts, som är den juridska ägaren!!

Mycket möjligt att så var fallet, men har man inga kvitton på det spelar det liksom ingen roll.

Det behövs inga kvitton om båda har betalat hunden och köpt den för att ha den tillsammans, det är ju det sambor gör oftast eftersom båda bor ju med hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 117
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 607
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 045
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka