Jag körde min föredetting till Täby igår kväll (ja, ridhästträningarna är på måndagkvällar numera, 18.00-20-00) och det var bland det roligaste jag gjort på länge! Okej, det var två år sedan jag jobbade med galoppörer senast, och jag har saknat dem, men att jag saknat dem SÅ mycket hade jag ingen aning om! Det var grymt skoj att hörs suset i öronen och dånet av hovar mot dirten igen!
Hur reagerade damen då? Jo, hon blev stressad i trallen efter att jag hade parkerat. (Det tar ju några minuter att betala för sig och tränsa och öppna baklemmen...) Men när hon kom ut och såg vart hon var stod hon blixtstilla och bara stirrade i flera minuter. Man riktigt såg hur arkivet "Täby" öppnades på nytt i hjärnbarken!
Jag sadlade hemma, bara ifall att hon skulle bli stirrig på plats, så det var bara att hänga på stiglädren och sitta upp i stort sett. När vi kom ner till järnvägskurvan blev hon lite småspänd och ville trava, och när hon väl fick komma ut på banan behövde jag bara luta mig lite framåt så började hon hacka av sig själv. Sen gick hon som en rund miljon - det enda som inte gick vägen var att byta galopp i kurvorna, och så ville hon inte riktigt lyssna på tygeltag. (Noterat: Byt bett till nästa gång!) Sista 400 fick hon gå fullt - "om hon vill" - och det ville hon ju! Jag behövde inte ens be om det, jag bara kröp ihop och sen gick det undan!
Hon hade lite småsvårt att varva ner efteråt, men en liten skrittrunda i skogen gjorde susen. En helt klart lyckad kväll måste jag säga, vi hade kul båda två och jag såg ingen anledning till att inte göra om det!