Fd galoppör på Täby?

Pontevecchio

Trådstartare
Täby har ju öppen bana nån kväll i veckan har jag hört.

Är det någon som tagit dit sin fd galoppör och galoppat lite? är det roligt eller en dum idé?

Har själv en fd galoppör och har varit lite sugen men är rädd att det blir stressande för henne eller att hon blir alldeles vild.

Någon med erfarenhet?

Vi tog dit en gammal medryttarhäst till mig för ganska länge sedan, hon blev väldigt stissig på vägen dit när hon kände igen sig, men vi lät henne prova ändå. Det märktes att hon gillade det!

Jag körde min föredetting till Täby igår kväll (ja, ridhästträningarna är på måndagkvällar numera, 18.00-20-00) och det var bland det roligaste jag gjort på länge! Okej, det var två år sedan jag jobbade med galoppörer senast, och jag har saknat dem, men att jag saknat dem SÅ mycket hade jag ingen aning om! Det var grymt skoj att hörs suset i öronen och dånet av hovar mot dirten igen! :love:

Hur reagerade damen då? Jo, hon blev stressad i trallen efter att jag hade parkerat. (Det tar ju några minuter att betala för sig och tränsa och öppna baklemmen...) Men när hon kom ut och såg vart hon var stod hon blixtstilla och bara stirrade i flera minuter. Man riktigt såg hur arkivet "Täby" öppnades på nytt i hjärnbarken! :D

Jag sadlade hemma, bara ifall att hon skulle bli stirrig på plats, så det var bara att hänga på stiglädren och sitta upp i stort sett. När vi kom ner till järnvägskurvan blev hon lite småspänd och ville trava, och när hon väl fick komma ut på banan behövde jag bara luta mig lite framåt så började hon hacka av sig själv. Sen gick hon som en rund miljon - det enda som inte gick vägen var att byta galopp i kurvorna, och så ville hon inte riktigt lyssna på tygeltag. (Noterat: Byt bett till nästa gång!) Sista 400 fick hon gå fullt - "om hon vill" - och det ville hon ju! Jag behövde inte ens be om det, jag bara kröp ihop och sen gick det undan! :cool:

Hon hade lite småsvårt att varva ner efteråt, men en liten skrittrunda i skogen gjorde susen. En helt klart lyckad kväll måste jag säga, vi hade kul båda två och jag såg ingen anledning till att inte göra om det! :D

Jag har en dam med mycket energi och ..öh.. egna ideér.

Hemma i skogen är det svårt att hitta en bra sträcka att släppa loss på då hon är väldigt tittig och gillar att bocka.

Har fått för mig att
1, hon kanske sköter sig bättre där och koncentrerar sig mer
2, att det är svårare att bocka i djupa sanden?
3, att det är mjukare vid ev avsittning :angel:

Men du märkte inget hemma? Att hon blir vildare och mer taggad hemma?

Är rädd för att trissa löphuvudet så att det blir stök hemma.

Det enda jag har upptäckt sedan i måndags är att hon var lite småfånig idag när jag tömkörde. Hon ville inte riktigt slappna av, men å andra sidan så har hon inte gjort det så ofta vid tömkörning förut heller. Hon har lite svårt för att gå i form, hon är nog helt enkelt inte riden så tidigare... Inte konstigt då att hon inte ville slappna av idag, hon borde ha träningsvärk fortfarande, troligtvis mer idag än igår.

Personligen tror jag inte alls att det är svårare för hästar att bocka på dirten, däremot kanske just din häst vet vad hon ska göra där och skärper sig? Alla är olika, en del blir tvärknasiga, andra är som ljuva drömmar att sitta och cantra på inne på banan...

Beror nog lite på hur hon var där inne på banan.. Var hon lugn och ostressad e d nog ingen fara för psyket..
Men annars kan allt komma tillbaka igen.
Har en kompis som tog med sin häst när hon skulle rida upp sin licens.. Han har gått på banan innan men togs bort ganska snabbt då han typ svimmade när han kom till starboxen... Han var heltossig, knäpp och stirrig typ en vecka efteråt och mådde inte alls bra!!

Men om din häst tyckte d va kul att springa och gillade det livet tycker hon nog bara att d e kul.. Men busa kan hon ju göra ändå.. :p

Sv: Fd galoppör på Täby?

Jag har precis som du en gammal galoppör (konstaterade det på den andra siten för skribenter..).
Jag upplever att min häst blir lugnare av att gå på banan ibland. Hon är till vardags en riktigt stirrig tant. Så det är värt att testa iaf.
Dessutom får man ju själv en adrenalinkick av att rida fort! ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 460
Senast: miumiu
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 305
Senast: Fetaost
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 877
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar