Favoritkrydda?

DarkInNight

Trådstartare
Har ni en sån där riktig favorit bland kryddorna som ni inte kan vara utan?

Edit. Följdfråga! Vad använder ni den i för maträtter? :)

Ungersk paprikapulver går åt här hemma :love: Annars så är ju rosépeppar en hit. Samt så använder jag hellre vitpeppar än svartpeppar. Så det är väl de tre.

Paprikapulvret i allt från ungersk gurksallad, soppor, grytor.
Rosépeppar till sås eller någon gryta.
Vitpeppar = behövs inga förklaringar känner jag.

Har ni en sån där riktig favorit bland kryddorna som ni inte kan vara utan?

Edit. Följdfråga! Vad använder ni den i för maträtter? :)
Ingefära! :love::dbåde färsk o torkad. Fungerar väl typ till alla rätter man kan göra med kyckling. Sen är väl torkade chiliflakes med i nästan allt jag lagar oavsett kötttyp eller veggo.
Undantag är väl att ingen av dem är med i julgröten. :wtf:

Svartpeppar ur pepparkvarn måste jag svara då tror jag. Enorm skillnad jämfört med färdigmalen, oavsett grovlek. Förhöjer nästan vilken anrättning som helst och är ett måste till pastarätter i det här hushållet. Men det måste som sagt vara nymalet...

Annars är saffran en otroligt underskattad krydda som passar till mycket mer än bara paella och lussebullar (även om det fortfarande är julkryddan med stort j)

Färskpressad vitlök och nymalen svartpeppar. Det är nog enklare att lista vad det inte passar till :D Sriracha använder jag i mängder av grytor och såser, i nästan allt som är tomatbaserat.

Många, men kanel: :love: Visst, mest i desserter och bakning men också i hemmagjord müsli (gärna i obscena mängder), samt som hel kanelstång i diverse grytor, t ex med innanlår, öl, palsternacka, morot och rotselleri.

Muskotnöt är också oumbärlig på sina ställen.

Santa Marias Chili Explosion i kryddkvarn. Den är mångsidig och kan användas till nästan allt, den väcker liv i de mest smaklösa rätter. :d

Liknande trådar

Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
823
Senast: magnus242
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Kockens har tidigare haft en kryddblandning som kallades Wokkrydda. Den verkar vara borta från deras sortiment. :( Mitt problem är att...
2
Svar
36
· Visningar
2 869
Senast: IngelaH
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka