Favoritkrydda?

En helt ny värld av smak har öppnats upp sedan jag köpte kryddor härifrån. Det är liksom... riktiga kryddor? Smakar fantastiskt om man jämför med burkkryddorna på ICA. Den oändliga kryddan och Midnattskryddan fungerar fantastiskt till det mesta. (Edit: Är vegetarian så ta inte köttkryddetips från mig :))

Har en hel arsenal av burkkryddor också och även om de fått stå i skuggan ett tag nu så finns det några jag ständigt återkommer till; italiensk salladskrydda, anchochili och spiskummin.

vitlök
salt
cayennepeppar
vitpeppar
persillade
fuskar ibland med vitlökssalt till barnens mat då de älskar det (men de hävdar att de avskyr vitlök :angel:)

Jag äter vegetariskt så mestadels använder jag kryddorna till såser faktiskt ,
Men till barnen till kött och kyckling

Har ni en sån där riktig favorit bland kryddorna som ni inte kan vara utan?

Edit. Följdfråga! Vad använder ni den i för maträtter? :)
Timjan, dill, persillade, citronpeppar och vitlök, italiensk salladskrydda och Kikkomans soja.Kan användas till nästan allt!

Spiskummin :) ! Passar otroligt bra i chili, många soppor, osv.

Lagar man nagon Mexikansk ratt ingar spiskummin. Alltid. Det ar den krydda som ger sjalva ratten den Mexikanska smaken. Och koriander forstass. :angel:

Telicherry svartpeppar om jag måste välja en bara, det har jag i nästan allt. Men jag skulle nog dö utan min chili (rätt många sorter...) och utan saffran.

Eftersom jag experimenterat med bbq-blandningar i sommar (kommer ALDRIG att köpa någon sådan färdigblandad igen!) så har jag upptäckt att senapspulver ger en skjuts till det mesta. I lagom mängd höjer den smaken utan att ge en överväldigande senapssmak.

Hmmm ... hur ar du pa recept pa Engelska? Jag har ett ratt suverant recept pa en South Carolina senaps bbq sas. :d

Jag anvander mycket olika kryddor ... men de jag stracker mig efter oftast ar nog Peruvian Aji (vilket nog ar den enda blandning jag har ... annars kor jag med de separata kryddorna) Ancho (eller Poblano da jag oftast anvander farska orter/kryddor). Timjan och Basil ar ocksa ofta med (farskt) i vissa matratter. Aji ar nog den som forekommer oftast i olika grejor ... som den krydda som ska "radda" en ratt som inte smakar "ratt". :p

Skulle inte överleva i köket utan ingefära och gurkmeja, och vill inte föreställa mig en framtid utan diverse chilisorter.

Äppelcidervinäger har jag i nästan allt (kanske inte i mina pannkakor, dock) och trots att det inte är en krydda tycker jag att den hjälper andra kryddor att komma till sin rätt genom att balansera upp syran i maträtten.

Lagar man nagon Mexikansk ratt ingar spiskummin. Alltid. Det ar den krydda som ger sjalva ratten den Mexikanska smaken. Och koriander forstass. :angel:

Hmmm ... hur ar du pa recept pa Engelska? Jag har ett ratt suverant recept pa en South Carolina senaps bbq sas. :d

Jag anvander mycket olika kryddor ... men de jag stracker mig efter oftast ar nog Peruvian Aji (vilket nog ar den enda blandning jag har ... annars kor jag med de separata kryddorna) Ancho (eller Poblano da jag oftast anvander farska orter/kryddor). Timjan och Basil ar ocksa ofta med (farskt) i vissa matratter. Aji ar nog den som forekommer oftast i olika grejor ... som den krydda som ska "radda" en ratt som inte smakar "ratt". :p
Släng in receptet,vi är nog flera som vill ha :idea::d

Engelska är inga problem, jag är ofta på amerikanska bbq-sidor och kollar.

Favoritkryddan nr 1 är nog rosmarin. Den ska vara färsk och passar enligt mig till allt som innehåller någon form av kött och till all potatis.

En annan favorit är lager som går i de flesta grytor. Även den vill jag ha färsk, men nu är mitt förråd i frysen slut och jag vet inte var jag får tag på i Sverige. Jag brukar köpa eller plocka i Rom men jag har inte varit där på snart två år.

Annars är vitlök (färsk) någon form av chili (färsk eller pulver) och koriander (färsk) favoriter. Citron använder jag också mycket av.

Okay, here we go! :D

Min South Carolina Mustard BBQ sauce som jag inte vet var jag fick den fran.
Om ni inte har Louisiana hot sauce skulle jag anvanda Sriracha. Inte sa annorlunda i hur den fordelar hettan, dock lite annorlunda smaker bakom.

DIRECTIONS
  1. Combine all ingredients in small saucepan. Whisk to combine and occasionally while simmering for 20-30 minutes.
  2. Let cool before using.
  3. Save remainder in a sealed container in the refrigerator. (I used Mason jars)
Den har ar lite mindre typisk BBQ Sauce och finns numera med pa mitt julbord. :d

South Carolina Mustard BBQ Sauce Recipe

Use this sauce toward the end of barbecuing meat because the sugar will caramelize fast, then burn. So leave it until the last 45 minutes or so, and paint it on in coats, letting each coat cook into the meat a bit before adding the next one.

Ingredients
  • 4 Tbsp. butter
  • 1/2 onion, grated
  • 1/2 cup yellow mustard (the kind you get at the ballpark)
  • 1/2 cup brown sugar
  • 1/2 cup cider vinegar
  • 1 Tbsp dry mustard (like Coleman’s)
  • 1 teaspoon cayenne
  • 1 bay leaf
  • Salt to taste
Method
1 Heat the butter over medium heat until it's frothy, then add the onion and sauté for 3-4 minutes. Do not let the onions brown.

2 Add everything else, stir well and simmer slowly for 30 minutes or more.

Jag gillar också chili explosion, och seafood&fish från samma serie blir en supergod fisksås blandad i lite crème fraîche. Annars är mitt hemliga vapen för t ex köttfärssås chipotlepasta.

I frysen har jag alltid färsk ingefära, hackad chili från egen odling + diverse bladkryddor, också från egen odling + hackad fryst vitlök. Supersmidigt och smaskigt!

Liknande trådar

Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
823
Senast: magnus242
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Kockens har tidigare haft en kryddblandning som kallades Wokkrydda. Den verkar vara borta från deras sortiment. :( Mitt problem är att...
2
Svar
36
· Visningar
2 869
Senast: IngelaH
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka