Favoritkrydda?

Har ni en sån där riktig favorit bland kryddorna som ni inte kan vara utan?

Edit. Följdfråga! Vad använder ni den i för maträtter? :)

Krydda och krydda, men sweet chili sås kan jag inte vara utan, har den till och i mycket! Använder inte salsa till taco utan chilisåsen, den hamnar i korvstroganoff, köttfärssås, ja egentligen i alla typer av maträtter där jag vill ha lite extra styrka men inte superstarkt!

Spiskummin :) ! Passar otroligt bra i chili, många soppor, osv.
Jag försöker verkligen. Men den LUKTAR som väldigt gamla gympadojor. Jag får lite kväljningar.
Har en burk i kryddskåpet och varje gång jag öppnar luckan så håller jag andan. vilket är opraktiskt eftersom jag öppnar kryddskåpet ett otal gånger varje dag. Umgås med tanken att hälla innehållet på komposten och slänga burken i återvinningen.

I övrigt så går det åt kryddor ur de flesta burkar här hemma. Det beror på maträtt.
Det jag INTE använder så mycket av är chili, salvia och kryddblandningar.

Telicherry svartpeppar om jag måste välja en bara, det har jag i nästan allt. Men jag skulle nog dö utan min chili (rätt många sorter...) och utan saffran.

Eftersom jag experimenterat med bbq-blandningar i sommar (kommer ALDRIG att köpa någon sådan färdigblandad igen!) så har jag upptäckt att senapspulver ger en skjuts till det mesta. I lagom mängd höjer den smaken utan att ge en överväldigande senapssmak.

Persillade. Passar till det mesta, men använder mest till kalla såser/dipp, rostade rotfrukter och som salladskrydda.

Vad är ens definitionen av en krydda?

Här används mest ingefära, chili och vitlök. Färska inte några torkade pulver. Och salt och svartpeppar.

Sen har jag några maträtter som jag har grillkrydda på av gammal hävd från barndomen :p Maken tycker det är helgerån och egentligen har han ju rätt :p

Har ni en sån där riktig favorit bland kryddorna som ni inte kan vara utan?

Edit. Följdfråga! Vad använder ni den i för maträtter? :)

Ingefära gör jag av med rätt mycket, eftersom jag ofta lagar kinesiskt, då är det nästan alltid ingefära i.

Koreanskt chilipulver är annars en favorit, svår att få tag på bara (jag har bara hittat den i koreanska specialbutiker). Den har den perfekta chilismaken tycker jag: inte för stark, rund, nästan lit söt. Så den har jag i allt där det är paprika eller chili.

Paprikapulver är väl nästa krydda det går åt mycket av hemma. Jag har två-tre lika sorter, rökt/ickerökt, stark eller inte stark alls. Jag har den i gulasch, paprikagryta, när jag steker bacon, i grytor, köttfärssås, osv.

Misopasta är väl min senaste upptäckt, den har jag i allt som jag vill ha lite mustigare. Grytor, soppor, såser, osv. Igår t ex så hade jag den i löksås.

Ingefära gör jag av med rätt mycket, eftersom jag ofta lagar kinesiskt, då är det nästan alltid ingefära i.

Koreanskt chilipulver är annars en favorit, svår att få tag på bara (jag har bara hittat den i koreanska specialbutiker). Den har den perfekta chilismaken tycker jag: inte för stark, rund, nästan lit söt. Så den har jag i allt där det är paprika eller chili.

Paprikapulver är väl nästa krydda det går åt mycket av hemma. Jag har två-tre lika sorter, rökt/ickerökt, stark eller inte stark alls. Jag har den i gulasch, paprikagryta, när jag steker bacon, i grytor, köttfärssås, osv.

Misopasta är väl min senaste upptäckt, den har jag i allt som jag vill ha lite mustigare. Grytor, soppor, såser, osv. Igår t ex så hade jag den i löksås.
Min partner har misopasta i löksoppan. Det blir galet bra!

Liknande trådar

Mat Paprikasäsong! Sakta men säkert mognar paprikan ute i växthuset. Jag vill göra något kul med dem, inte bara klassikerna ajvar och...
Svar
19
· Visningar
823
Senast: magnus242
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 065
Senast: Mabuse
·
Mat Kockens har tidigare haft en kryddblandning som kallades Wokkrydda. Den verkar vara borta från deras sortiment. :( Mitt problem är att...
2
Svar
36
· Visningar
2 869
Senast: IngelaH
·
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka