Favoritkoppel?

Flexikoppel med reflex och brett band, så skönt att kunna göra det kort eller långt vid behov.

Flexi med smala runda snören fattar jag inte hur man törs använda, under en period gick jag ut med en hund som hade ett sånt koppel och blev rädd när den råkade vira runt ett ben på hunden en gång. Brände min hand ett par gånger också.

Annars har vi ett par koppel som är både koppel och halsband i tyg(?), haft sen hunden var valp :love: för tillfällen när man behöver koppel bara en kort stund eller hålla igen hunden inne.

Senast ändrad:
Vanliga läderkoppel (1,8 m från början men sen utänjda så säkert 2 m) när jag ska hålla i kopplen typ promenad i byn/stan. Ska jag bara ha med koppel i skogen för att kunna koppla vid behov tar jag oftare nylonkopplen då de är lättare att pula ner i fickan men inge sköna att hålla i om de drar.

Äger några retriverkoppel också men de används sällan gillar inte hur de känns i handen eller runt hundens hals.

När flexi inte funkar så är mitt go to koppel ett 3 meter långt anti slip koppel. Jag har svårt för 1,8 meterskoppel, tycker de känns otillräckliga om man vill kunna låta hunden röra sig lite runt en.

Jag har gjort ett retrieverkoppel av röd reflexlina från båtaffären. Och så har jag sytt på en spärr så att det blir som ett halvstryp bara. Inbyggd reflex. Lätt. Får plats i fickan.

När jag går med en hund: Flexi
På promenad med andra hundägare+hund samt när jag går med två hundar: Läder, 1,8 m långt, 1,5-1,6 cm brett.
När jag går med 3 hundar eller fler: Retrieverkoppel

Eftersom jag har 3 hundar hemma och oftast rastar ihop med min sambo så innebär det att det främst är läderkoppel som används här hemma. Svarta ska dom vara, och allra helst med ”silvrig” BGB-hake. Flätade eller sydda spelar ingen roll.
På vintern byter jag dock ut läder mot antiglid för de är enklare att hålla i med vantar på, men i övrigt avskyr jag antiglid. Finns inge positivt med dom. För breda, skär i händer, bränns i händerna, trasslar med varandra osv osv.

Ang hake så föredrar jag BGB. Pistolhakar öppnar sig hela tiden på mina odjur. Dock lyckas min sambo öppna BGB med men jag fattar inte hur, för det har aldrig hänt mig :p

Retrieverkoppel har jag i läder, vilket jag uppskattar mycket, och diverse olika rep. Gillar Dogmans och Alacs liknande. Inte de smala med reflex i, de är alldeles för smala. Men de får inte vara för tjocka heller och absolut inte styva.

När jag går med en hund: Flexi
På promenad med andra hundägare+hund samt när jag går med två hundar: Läder, 1,8 m långt, 1,5-1,6 cm brett.
När jag går med 3 hundar eller fler: Retrieverkoppel

Eftersom jag har 3 hundar hemma och oftast rastar ihop med min sambo så innebär det att det främst är läderkoppel som används här hemma. Svarta ska dom vara, och allra helst med ”silvrig” BGB-hake. Flätade eller sydda spelar ingen roll.
På vintern byter jag dock ut läder mot antiglid för de är enklare att hålla i med vantar på, men i övrigt avskyr jag antiglid. Finns inge positivt med dom. För breda, skär i händer, bränns i händerna, trasslar med varandra osv osv.

Ang hake så föredrar jag BGB. Pistolhakar öppnar sig hela tiden på mina odjur. Dock lyckas min sambo öppna BGB med men jag fattar inte hur, för det har aldrig hänt mig :p

Retrieverkoppel har jag i läder, vilket jag uppskattar mycket, och diverse olika rep. Gillar Dogmans och Alacs liknande. Inte de smala med reflex i, de är alldeles för smala. Men de får inte vara för tjocka heller och absolut inte styva.
Trodde bara det var jag som avskydde antiglid! 🙏🏻😂

Jag älskar mitt fodrade Feel Active på 2 meter och 1,5 centimeters bredd. Otroligt skönt att hålla i och håller bra trots att jag ofta låter hunden gå en bit själv med kopplet släpande efter sig. Efter två år börjar det se lite använt ut så jag ska nog köpa mig ett nytt och ha detta som extra i bilen. Pistolhaken är fortfarande helt fräsch.

Jag skulle inte klara mig utan mitt 8 meters flexi. Men jag hör till galningarna som tycker rullkoppel är praktiskt om man går med två hundar (enkelt att reglera koppellängden med en hand).

Läderkoppel tycker jag oftast är obekväma i handen och har varit med om att ett läderkoppel gått av utan förvarning så jag håller mig till nylon.

Huskyn vid rastning flexi, på promenad med dom stora hundarna är det antingen läder, anti grip eller expanderkoppel kopplen är 1 cm bred och 180 cm långa utom expanderkopplen som är 2,5 cm breda.
Eftersom jag har värk, är stel och svag i händerna så föredrar jag antigrip eller expander beroende på om vi går på promenad eller tränar.

Dom små, chihuahua och papillon så är det oftast tunna nylonkoppel som är fjäderlätta som jag föredrar att använda.

Jag har special gjorda koppel till mina. 1.2 meter langa lader koppel som ar ganska exact 6mm breda. Vansinnigt skona att halla i och det behovs inte mer da mina inte drar oavsett vad som pagar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka