Favoritkoppel?

@YlvaG De expanderkoppel jag har från biltema har även ett extra handtag vid haken. Tänker att om man har balansproblem (vilket jag definitivt har i terrängen) så är det ett plus med resåren då man inte åker omkull lika lätt då det inte blir ett ryck. Kanske värt att testa, de är rätt billiga men ganska kraftiga koppel. Finns även på andra ställen men inte lika prisvärda och nån jag köpt i snygg färg för betydligt dyrare peng är visserligen lättare och smidigare men också halare att hålla i.
Stort tack för tipset :up: Ska absolut kollas in.

Läder! gärna tunnare och med annan hake än pistol. Till den äldre har jag numera flexi i skog och mark för att hon ska få röra sig lite mer fritt (hon har ingen hörsel kvar).

@YlvaG De expanderkoppel jag har från biltema har även ett extra handtag vid haken. Tänker att om man har balansproblem (vilket jag definitivt har i terrängen) så är det ett plus med resåren då man inte åker omkull lika lätt då det inte blir ett ryck. Kanske värt att testa, de är rätt billiga men ganska kraftiga koppel. Finns även på andra ställen men inte lika prisvärda och nån jag köpt i snygg färg för betydligt dyrare peng är visserligen lättare och smidigare men också halare att hålla i.
Mitt expanderkoppel från biltema höll inte så länge. Dels blev resåren slapp, dels lossnade sömmen för handtaget. Det är dock sytt så att hunden inte kommer lös om den sömmen lossnar, men kopplet blir plötsligt några dm längre... Men den är placerad på ett onödigt sätt där den får ta emot en del ryck. Värt att tänka på om man har större hund.

Jag gillar långa koppel, har varit med om att det vid själva flätan blivit så uttänjt att det känts som om det ska gå av när som helst och pistolhake... Tja, jag upplever det som mindre risk för att hunden blir nypt av det. Men ja, själva haken är jag inte lika noga med. Just nu använder jag också ett flätat, men är inte riktigt nöjd med just den detaljen.

Jag har alltid tänkt att det är större risk för att tråden i sömmen slits ut än att flätningen går av. Sen beror det kanske på bredden på kopplet också. Det koppel jag använder nu har jag faktiskt testat genom att jag och en vän drog så hårt vi kunde i varsin ände. Det tänjdes ut en aning men var förvånansvärt starkt. Kanske är det olika som sagt.

Menar egentligen inte att säga emot, bara skriver hur jag har tänkt.

För träning, promenader där hunden kan vara lös större delen av tiden och bara behöver kopplas om vi möter någon, eller promenader i tex stadsmiljö, har jag koppel på ca. 2 meter. Mitt favoritkoppel är ett läderkoppel från Kenjan, har haft det i många år, det är mjukt och behagligt men ändå starkt nog för mina stora (40 kg) hundar. Har även ett biothanekoppel som jag gillar, stadigt och bra, blir inte halt. Whippeten har ett ca. 2.5 m långt smalt läderkoppel.

För promenader där hunden måste vara kopplad föredrar jag sele och långkoppel eller flexi - har ett antiglidkoppel på 5 meter samt flexikoppel på 5 och 8 meter.

Jag köper bara koppel med pistolhake efter att ha sett en valp få en BGB-hake som fastnade rejält, precis ovanför hasen. Men ja, nackdelen med pistolhakar är att om kopplet snor sig runt haken kan den gå upp, har hänt oss några gånger.

Mitt expanderkoppel från biltema höll inte så länge. Dels blev resåren slapp, dels lossnade sömmen för handtaget. Det är dock sytt så att hunden inte kommer lös om den sömmen lossnar, men kopplet blir plötsligt några dm längre... Men den är placerad på ett onödigt sätt där den får ta emot en del ryck. Värt att tänka på om man har större hund.
Mina har hållit bra förutom att en blev tuggad på när jag var hundvakt. Sen kanske mina hundar inte drar så mycket men vi hade ett annat mycket dyrare canicross koppel så släppte resåren betydligt fortare och mer än de från biltema. De har jag haft ett tag och de har släppt lite men inte så mycket än.
Så jag tänker att biltema är ett bra budgetalternativ att testa om man vill prova på den typen av koppel.

Min favorit är egentligen en lina, drygt 4 meter lång och 6 mm tjock, skotlina för mindre segelbåtar/jollar. Jag har själv satt fast en hake på den (ej pistolhake, utan en sådan som blir helt slät när den är stängd, tycker de fungerat allra bäst). Hade den linan till vår förra hund, så den har legat i en garderob i 12-13 år innan den nu kom till användning igen med en ny hund i huset. Lätthanterlig och smidig, lätt att ge hunden lite mer frihet än i ett normallångt koppel även när det inte går att ha honom lös!

Ang hake, har BGB på de vanliga vardagskopplen då pistolhake lätt går upp när de ska busa/byta sida osv. Med jakthundar och att vi oftast går i skogen så vill jag i största mån undvika lösa hundar... Har vägt det mot risken med att fastna och har hitintills inte haft någon som fastnat däremot flertalet gånger som de lyckats få upp pistolhake. På expanderkopplen från nonstop är det screw-lock, tror det blir något sådant när vardagskopplen behöver bytas ut.

För träning, promenader där hunden kan vara lös större delen av tiden och bara behöver kopplas om vi möter någon, eller promenader i tex stadsmiljö, har jag koppel på ca. 2 meter. Mitt favoritkoppel är ett läderkoppel från Kenjan, har haft det i många år, det är mjukt och behagligt men ändå starkt nog för mina stora (40 kg) hundar. Har även ett biothanekoppel som jag gillar, stadigt och bra, blir inte halt. Whippeten har ett ca. 2.5 m långt smalt läderkoppel.

För promenader där hunden måste vara kopplad föredrar jag sele och långkoppel eller flexi - har ett antiglidkoppel på 5 meter samt flexikoppel på 5 och 8 meter.

Jag köper bara koppel med pistolhake efter att ha sett en valp få en BGB-hake som fastnade rejält, precis ovanför hasen. Men ja, nackdelen med pistolhakar är att om kopplet snor sig runt haken kan den gå upp, har hänt oss några gånger.
Alltid lika förvånad över hur det går till när BGB-haken fastnar runt akillessenan. Inte så lätt att få loss heller på vaken hund, brukar använda en stor bultsax och behöva sedera hunden. För ja, det händer då och då att de fastnar hur knäppt det än låter.

Ang hake, har BGB på de vanliga vardagskopplen då pistolhake lätt går upp när de ska busa/byta sida osv. Med jakthundar och att vi oftast går i skogen så vill jag i största mån undvika lösa hundar... Har vägt det mot risken med att fastna och har hitintills inte haft någon som fastnat däremot flertalet gånger som de lyckats få upp pistolhake. På expanderkopplen från nonstop är det screw-lock, tror det blir något sådant när vardagskopplen behöver bytas ut.
Jag har inte varit med om att någon pistolhake lossnat, däremot att BGB på 2-3 olika koppel plötsligt lossnat. Nu senast för några veckor sedan när jag skulle ut och vandra med systern och hundarna och vi hade varit ute i ca 10-15 minuter - då plötsligt var ena hunden lös med koppeländen liggande på marken, inte längre fast i selen. Jag vet fortfarande inte vad som hände, och hunden gick bara på men lite längre fram än kopplet hade tillåtit. Just det kopplet har aldrig gjort så innan, men jag har haft andra BGB koppel som jag har haft liknande erfarenheter med - att det plötsligt lossnat, men att det hänt kanske en gång på två års tid eller så.

Jag har varit med om att pistolhakar efter några års användning har blivit så slitna i metallen att de har glidit igenom metalldelen som sitter fast i själva kopplet. Tre gånger totalt har någon av mina hundar plötsligt varit lös med bara pistolhaken hängande i halsbandet, medan jag har hållit i ett tomt koppel. Det har varit dyra koppel av kända märken.

Har fortfarande pistolhakar på mina koppel (det gick ju bra de tre första gångerna haken gick sönder ....), mest för att det är vanligaste anordningen. Men som sagt mina hundar är stora, starka, studsiga och mycket livliga så pistolhakarna nöts.

Jag har varit med om att pistolhakar efter några års användning har blivit så slitna i metallen att de har glidit igenom metalldelen som sitter fast i själva kopplet. Tre gånger totalt har någon av mina hundar plötsligt varit lös med bara pistolhaken hängande i halsbandet, medan jag har hållit i ett tomt koppel. Det har varit dyra koppel av kända märken.

Har fortfarande pistolhakar på mina koppel (det gick ju bra de tre första gångerna haken gick sönder ....), mest för att det är vanligaste anordningen. Men som sagt mina hundar är stora, starka, studsiga och mycket livliga så pistolhakarna nöts.
Kan koppel med karbinhake vara ett alternativ? De ska ju tåla mycket vikt.

Vad är erat favoritkoppel? Material? Typ av fäste? Längd? Gissar att alla här har 78 olika (;)) och olika favoriter för olika ändamål. Men berätta gärna om era favoriter och när ni använder just det.

Ja, jag är på jakt efter koppel och lär nog också sluta upp med 78st men bara använda tre.
Mina favoriter är de 1.8 antiglid.
Jag har en dam som blir ganska stark den första biten på rundan, är hon rastad och inte drar så gillar jag retriverkopplet att bara slänga över.

Alltid lika förvånad över hur det går till när BGB-haken fastnar runt akillessenan. Inte så lätt att få loss heller på vaken hund, brukar använda en stor bultsax och behöva sedera hunden. För ja, det händer då och då att de fastnar hur knäppt det än låter.

I det här fallet som jag såg var det ett halvstryp med kedjedel (där man kopplar fast koppelhaken), halsbandet var nog lite stort eftersom själva kedjedelen var för lång. Valpen var lite uppvarvad och lyckades trassla in sig i kopplet så det snoddes runt benen och vips så hade BGB-haken fastnat i bakbenet. Och ja, de fick åka till djursjukhuset och sedera och få klippt bort den, det är ju precis som du säger inte lätt att få bort den.

Mina har hållit bra förutom att en blev tuggad på när jag var hundvakt. Sen kanske mina hundar inte drar så mycket men vi hade ett annat mycket dyrare canicross koppel så släppte resåren betydligt fortare och mer än de från biltema. De har jag haft ett tag och de har släppt lite men inte så mycket än.
Så jag tänker att biltema är ett bra budgetalternativ att testa om man vill prova på den typen av koppel.
Jag sprättade upp sömmen till handtaget och fick ett koppel jag litar på även med min vilda hund :)
Bra med reflex också!

7EEE8541-05A1-42E7-9157-CB5EB705B179.webp

Jag föredrar det här kopplet. Det är 1,6 m långt vilket är perfekt för att min hund inte ska trassla in sig, de som är 1,8 m lyckas hon ofta få mellan frambenen.

Det är en mjuk och smidig lina som tar liten plats i fickan och är enkla att rymma i handen när jag behöver korta upp kopplet. Jag är inne på mitt andra likadana koppel eftersom det första började vara nött i reflexen. Har dessutom valt en snygg rosa färg 😁 Älskar dom!

Har också varit med om att BGB-hake plötsligt gått upp. Oavsett vilken hake man väljer är det rimligt att gå igenom utrustningen lite då och då så man kan upptäcka utsliten hake eller trasiga sömmar. :)

Just nu har jag bara två koppel. Ett 6mm/180cm läderkoppel med pistolhake, och "snöret" :D runt nylonkoppel 4mm/180cm också pistolhake. Till chihuahua.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023