Favoritkoppel?

Så den sista delen utanför snurrande metalldelen är öglan som träs genom sig själv?
Men den kan ändå snurra. Genialiskt.
Antar att det inte går lika snabbt att koppla/koppla loss som med BGB/pistol men det blir ju väldigt säkert på alla sätt och vis. Tål absolut att tänkas på.
Jag vet inte när jag skulle ha behov att koppla bort dock. Tar bort hela kopplet. Skulle tex aldrig släppa lös hund med halsband eller sele på.

Jag vet inte när jag skulle ha behov att koppla bort dock. Tar bort hela kopplet. Skulle tex aldrig släppa lös hund med halsband eller sele på.
Jag brukar låta henne springa lös med fast halsband på sig. Selen åker av. Men du har ju rätt, det är dumt faktiskt! Ska försöka hitta ett halvstryp som vi båda gillar. Tyvärr har jag och hunden väldigt olika uppfattningar om halsband och selar.

Jag känner mig rätt bekväm med vårt fasta halsband men just vardagens koppel/halsband/sele är ju en risk som multipliceras med ett antal promenader * 365 dagar om året så det är ju egentligen bäst att minimera alla risker så mycket man bara kan!

Staffen har läderkoppel. Rottisen har ett läderkoppel och ett expander. I början hade hon ett billigt i nylon, tills hon lärt sig att inte bita i det. (Jaja, nog försöker hon fortfarande ibland :sneaky: men inte så ofta)

Har gjort flera koppel av biltemas billiga spårlina. Reflex, antiglid och smala och smidiga så man kan knö ner en hel bunte i fickan. Läderkoppel om man bara ska ha med ett, tycker de trasslar så förbannat om man har flera i samma ficka.

Flexikoppel som var 8m men hon har bitit av det ett par gånger så det är bara 7m nu. Då har hunden maximal frihet och kan röra sig som hon vill på stigarna och grusvägarna när vi är ute, hon går alltid med nosen i backen och följer olika spår. När vi närmar oss folk halar jag förstås in henne och låser kopplet på en meter eller så.

Runda 6mm reflexrep i polyestersilke. Lagom tjocka, lagom styva och släta så de är lätta att trassla upp. Jag har ett gäng 6mm ppm-repkoppel också men de både trasslar mer och slits snabbare. Har pistolhakar för det har varit det jag har hittat i rätt storlek för rimligt pris. Varje hund har sin egen färg på handtaget och vid haken så jag vet direkt vilket koppel som är vilkens även om de är intrasslade. Ibland använder jag flexikoppel om jag bara har 1-2 hundar med mig men aldrig på den döva

Jag har helst flexi. Förut hade jag 8m, men nu blir det 5m eftersom jag vill ha reflex-flexi för att linan ska vara så synlig som möjligt och det finns bara i 5m. Det är bekvämare för mina axlar (får ont i axlarna om jag går med bara läderkoppel) och ger hundarna mer frihet. När de går i flexi så beter jag mig som om de är lösa och tränar "vara lös-kommandon". De går vid min sida när vi möter någon eller korsar gator, de får inte dra och ska komma på inkallning.

Till valpen nu så har jag ett långt läderkoppel istället, helt enkelt för att hon inte har koppelvett än :D Idag har det sett ut såhär större delen av tiden hon varit i koppel...
274979058_975477613362795_2604956736691599344_n.jpg

När det inte är lämpligt att ha flexi så använder jag just läderkoppel. Så långa som möjligt, helst sydda istället för flätade och med pistolhake. Har dock varit med om hundar som med lätthet tagit sig loss från alla pistolhakar, men också de som tagit sig loss så fort de varit kopplade i bgb-hake... Beror nog lite på hund där vad som faktiskt är bäst.

Det enda jag vägrar är syntetmaterial av något slag i koppel. De bränner så hemskt i handen när hundarna flyger efter fåglar eller liknande.

Ett koppel? Förstår inte riktigt 😇 Men läderkoppel eller retriverkoppel om vi är bland folk. Flexi när vi går hemma, expander när vi cyklar eller dragselen. :)
Skulle vilja ha ett retriverkoppel i läder.

Vad är erat favoritkoppel? Material? Typ av fäste? Längd? Gissar att alla här har 78 olika (;)) och olika favoriter för olika ändamål. Men berätta gärna om era favoriter och när ni använder just det.

Ja, jag är på jakt efter koppel och lär nog också sluta upp med 78st men bara använda tre.
Jag är ju ett sådant där pucko som älskar flexi och har en hund som uppför sig toppen i det. Men, det lämpar sig inte alltid och då kör jag ett tunt, lätt, tremeterskoppel från metizo (marknadsförs som nose-workkoppel).
I situationer där det behövs mer kontroll, ett helt vanligt 1,8-meters med lite anti-glid. Aldrig pistolhake, alltid BGB/karbin.

Tror användningen är rätt jämnt fördelat mellan de tre.

Letar efter det perfekta läderkopplet som är strax över 2 meter, tycker 1,8 är i snålaste laget (hade ett sånt till min förra hund, OJ vad jag ångrar att jag inte sparade hans grejer!).

1,8 m läderkoppel används mest, tycker biothane i bra kvalite funkar också.
Går jag med bara en eller två så gärna flexi. När vi jagar använder jag oftast bara retrieverkoppel. Expandekoppel när de ska dra.

Blir nyfiken. Varför detta?
Jag gillar långa koppel, har varit med om att det vid själva flätan blivit så uttänjt att det känts som om det ska gå av när som helst och pistolhake... Tja, jag upplever det som mindre risk för att hunden blir nypt av det. Men ja, själva haken är jag inte lika noga med. Just nu använder jag också ett flätat, men är inte riktigt nöjd med just den detaljen.

De två koppel jag använde mest är två olika bomull/syntet koppel - det ena köpt för 7-8 år sedan och då typ billigaste sorten i butiken som ändå var hyfsat kraftigt och mjukt att hålla i (liknar longerlina lite i stilen), det andra köpt begagnat på ett loppis för några tior. Jag gillar att de är olika så att jag känner på kopplet vilken av hundarna det är som är i kopplet, t.ex. om det är mörkt ute och svårt att se.

Utöver det har jag några andra koppel också liggande, men allmänt inte så många. Ett retrieverkoppel som jag har om jag ska träna apportering eller liknande med ena hunden och det snabbt ska gå att ta på och av. Ett tunt och litet läderkoppel som jag brukar ha på tävlingar eftersom det är hyfsat lätt att stoppa i fickan. Något tunt antiglidkoppel som jag nog nästan aldrig använt, och som jag köpte för att ha som reserv om jag ville gå ut med mammas hund också samtidigt med mina egna. Och kanske 1-2 till som aldrig används.

Allmänt har jag inte särskilt mycket koppel (eller halsband/selar) och gillar inte att ha saker som inte används. Jag är inte helt glad i läderkoppel om det regnar (eller om man haft köttbullar i händerna på träning ;) )

Det jag har till vardags är expanderkoppel från biltema utom på lilla Nike som har ett tunnare lättare koppel. Eftersom det är resår så innebär det att om nån hund skulle kasta sig i diket eller glömma sig så blir det inget ryck, det är för min egen skull då mina knän inte tål ens lite felbelastning och det krävs väldigt lite när jag är ute och går på ojämnt underlag.
Sen har jag långlina också ibland, retriever koppel när jag ska tävla rally och vanliga koppel när man är i civilisationen.

Väldigt varierande svar och jag uppskattar vartenda ett. Det börjar ÄNTLIGEN dra ihop sig till min första hund. Jag har tidigare gillat läderkoppel men sambon har ganska specifika åsikter om vad han gillar för koppel. Ärligt talat är det haken jag nog tvekar mest över :o
Mellanstor hund så lite kraftigare hake gör inget. Sen vill han ha handtag relativt högt upp mot hunden också då han ibland kan ha balansproblem. Väktarkoppel har jag listat ut att det kallas. Dogstaff kunde absolut göra ett så som han ville ha det. Men då är frågan om det är bättre så eller halsband med extra handtag där istället.

@YlvaG De expanderkoppel jag har från biltema har även ett extra handtag vid haken. Tänker att om man har balansproblem (vilket jag definitivt har i terrängen) så är det ett plus med resåren då man inte åker omkull lika lätt då det inte blir ett ryck. Kanske värt att testa, de är rätt billiga men ganska kraftiga koppel. Finns även på andra ställen men inte lika prisvärda och nån jag köpt i snygg färg för betydligt dyrare peng är visserligen lättare och smidigare men också halare att hålla i.

Antiglid koppel från Genuin hundtjänst. Gillar att det inte är så sladdrigt som många andra antiglid. 1.8m långt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 007
Senast: Liran
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023