Favoritas**

ameo

Trådstartare
Moderator
EN av de hingstar jag tänker syna lite närmare för att eventuellt använda till mitt hbl-sto är fullblodshingsten Favoritas**, som tävlas i hoppning på allra högsta nivå.
Någon som har synpunkter om honom? Sett avkommor?
OM jag finner honom nog intressant så är det sen ändå hans spermakvalité som måste fälla avgörandet, då damen ju är en krångelmaja... Men först vill jag ju veta mer! :)

Sv: Favoritas**

Några tjejer som satt bakom mej på skandinavium förra året hade många åsikter om Favoritas** när han kom in på banan.
-Åhh, vad är det för en liten ponny?
-Vad gör den här?
-Det måste väl ha blivit något fel i programmet!!
Men när han började hoppa blev det lite tyst.... och sen upprepade dom -Men vad är detta för en häst?
Då kunde inte fullblodsälskande aldente :devil: vara tyst utan upplyste sällskapet att detta var en fullblodshingst godkänd för svenskHALVblodsavel så så dålig kan han väl inte vara? :p
Men hoppa kunde han i alla fall, men han är ganska liten.

Han är en hingst som jag skulle kunna tänka mig att använda om jag hade ett lämpligt sto. (Har en bekant som har ett Irco Marco sto jag kan tänkas få använda för att få ta ett föl åt mig själv)

Han är jättefin tycker jag, lagom stor enligt mina mått och hoppar riktigt bra trots mindre fördelaktig ridning av ryttaren jag sett rida den ibland.

Det som jag är lite skeptiskt mot är hans mun, han verkar vara orolig i munnen samt vara svår att styra, men det kan ju ha vart tillfälligheter kanske, men det är min uppfattning av det jag sett.

Några avkommor känner jag inte till.

Jag har oxå spanat lite på honom i hingstkatalogen men vart kan man hitta mer information om honom, adressen som står i katalogen fungerar inte :crazy:
Vad kostar det att betäcka med honom osv?? Står han på naturlig eller semin??

Har sett hans enda avkomma i Sverige som finns utanför Klippan. Ett stort och rejält föl som fick 48p på fölvisning.

Han ska inte vara stationerad i Holland nästa år med då?

Tänkte mer på att kvalitén blir sämre ju längre resa...

crazy skrev:
Han ska inte vara stationerad i Holland nästa år med då?

Tänkte mer på att kvalitén blir sämre ju längre resa...
Hade ingen aning om att han funnits i Holland alls, står ju inte i hingtkatalogen. Å andra sidan får han gärna vara där nästa säsong också, OM han kommer hem till Norge sen... För nästa år kommer jag inte betäcka henne - hon fölar (om hon fortfarande är dräktig, vill säja) i slutet av juni och jag tycker DET är sent. Behöver ju dessutom lite krångelmån till henne för att vara på säkra sidan.

Å andra sidan vete katten om det är så mkt längre resa från Holland än genom hela vårt avlånga land, beror ju på hur man skickar...

Veronika skrev:
Jag har oxå spanat lite på honom i hingstkatalogen men vart kan man hitta mer information om honom, adressen som står i katalogen fungerar inte :crazy:
OM du byter ut .no mot .com å hamnar du på rätt webplats. Där står dock i princip inget mer än i hingstkatalogen...

Tja det behöver ju inte vara en längre resa...jag har bara hört att beroende på HUR de olika stationerna väljer att skicka, så är det ibland omständiga fördröjningar med omlastning osv av paket där nere.

Det stod ngt i Ridsport om att det skickade från Holland hade sämre dräktighetsresultat än tex från Tyskland eller Danmark om jag minns rätt...och det skulle vara själva tiden för färden som var orsaken.

Förhoppningsvis så står han i Norge eller varför inte i Sverige tills dess...eftersom du inte ska betäcka nästa år.Men visst kan ju hända att han bara var utleasad en säsong också.

Nu håller vi tummarna för en fin och frisk fölis efter din "krångelmärr"...nu när hon äntligen är dräktig!

KickiH skrev:
Har sett hans enda avkomma i Sverige som finns utanför Klippan. Ett stort och rejält föl som fick 48p på fölvisning.
Oh, fasen... Klippan e ju spottavstånd härifrån :D (Om det är Klippan-Skåne du menar)
Vet du hur stor fölisen förväntas bli? Vet du något mer om den + mödernet så är jag intresserad av att veta!! :)

ameo skrev:
OM du byter ut .no mot .com å hamnar du på rätt webplats. Där står dock i princip inget mer än i hingstkatalogen...
Jag har mailat till dom o fått tel. nummer som man kan ringa o prata med Nina, så det ska jag göra!!

Hittade denna info om Favoritas:
"#Utallige seiere og plassinger i Grand Prix nasjonalt og internasjonalt
#Bronsje i hingste-VM "Shire of the world" 2002 på Zangersheide, Belgia
#2.plass i det prestisjefylte Equality Grand Prix i Helsingborg i mars
2003
#2 feilfrie omganger som endte med en 8.plass under CSI-World Cup i
Dortmount mars 2003
#Kåret i Holland, Frankrike og Sverige
#Blant norske spranghester "topper" Favoritas FEI World Cup
rangeringsliste"

Sprangavgift (transport sæd)kr.2.500,- v/inseminering og
kr.7.500,- v/90 dgr. drektighet (24% mva. kommer i tillegg)

Han har ju inte världens mest välkända fullblodsstam i tävlingssammanhang förutom att han stammar från Faktotum xx som även finns bakom Rusty ( Ulla Salzgeber ). Men en fin liten "hoppmaskin" är han ju. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 354
Senast: QueenLilith
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 182
Senast: AraSlei
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka