Fattar inte?

Hiiilmiz

Trådstartare
Hej! Måste bara få skriva av mig lite eftersom jag blev så frustrerad idag när jag red på min älskade arab! Det var några små barn som började slänga snöbollar på oss när vi galopperade på en äng, min arab som är väldigt nervös och rädd för allt blev rädd och slängde av mig. Ungarna började skratta medan min häst började springa mot "stora vägen" som tur var fick en kvinna fast i honom i tid och jag kom till henne och tackade och berättade vad som hänt blev hon nu såklart sur också och när vi gick mot killarna och sa att dom inte kan hålla på så mot någon sa dom att dom tyckte min häst var fet och behövde banta!!!!!
Det hade ju inte ens med ämnet att göra!? Har dom ingen aning om det hemska som skulle kunnat hänt?! Vad tycker ni om detta!? Jag visste inte ens hur jag skulle reagera så jag bara gick så jag inte skulle smälla till ungarna!

Vad är det du inte fattar? Det var några skitungar som roade sig på din och din hästs bekostnad. Det de gjorde är allvarligt - ni kunde ju ha dött, båda två. Ta reda på vilka de är och ta det med deras föräldrar omgående innan de ställer till med något allvarligt.

Hej! Måste bara få skriva av mig lite eftersom jag blev så frustrerad idag när jag red på min älskade arab! Det var några små barn som började slänga snöbollar på oss när vi galopperade på en äng, min arab som är väldigt nervös och rädd för allt blev rädd och slängde av mig. Ungarna började skratta medan min häst började springa mot "stora vägen" som tur var fick en kvinna fast i honom i tid och jag kom till henne och tackade och berättade vad som hänt blev hon nu såklart sur också och när vi gick mot killarna och sa att dom inte kan hålla på så mot någon sa dom att dom tyckte min häst var fet och behövde banta!!!!!
Det hade ju inte ens med ämnet att göra!? Har dom ingen aning om det hemska som skulle kunnat hänt?! Vad tycker ni om detta!? Jag visste inte ens hur jag skulle reagera så jag bara gick så jag inte skulle smälla till ungarna!

Jag hade själv gått iväg till dom och pratat med dom. Naturligtvis inte smällt till men låtit det synas att jag var ledsen och upprörd. Vuxen som är ledsen och upprörd på riktigt brukar ta skruv på barn.

Som svar på din fråga om dom hade ingen aning: nej, det hade dom inte, dom är små barn. Dom fattade inte att dom kunde ha orsakat en dödsolycka. Någon måste förklara det för dom.

Jag hade blivit så jäkla förbannad och skrämt halvt ihjäl dom och sen krävt nummer och namn och tagit reda på vart dom bor och pratat med föräldrarna och berättat att dom höll på att skapa en dödsolycka där både ryttare och häst kunde misst livet. Såklart lite lite överdrivet men det tror jag behövs för att folk ska ta det på allvar ibland. Dom förstår uppenbart inte faran och behöver få veta det. Och att nästa gång, om det kommer fram att dom gör så igen, då är det bara att polisanmäla dom, för det är verkligen livsfarligt att medvetet skrämma hästar på det sättet.

Nåt liknande men med fotboll hände oss. Då talade jag om för barnen att jag kände deras föräldrar och skulle prata med dom (inte alls sant) men jösses va skraja ungarna blev och när vi talade om vad som kunde hända dröp de av.

Det man borde göra i en sån situation är säkert att prata med barnen och försök att få tag på föräldrarna eller polisen för att markera hur allvarligt det är att misshandla/skrämma djur och orsaka farliga situationer.
Det jag personligen skulle gjort är antagligen skrikit och svurit. :o

Prata med deras föräldrar om du vet vem dom är! Annars polisanmäl! Det där hade kunnat sluta olyckligt. :(

Påminner mig om en gång då jag blev jagad av killar som skulle "ha roligt" och jaga mig med en moped då jag i ungdomensdagar hade häst - det slutade med att jag jagade dom så dom dumpade moppen i diket & sprang till skogs! (jag var inte bättre i detta fall) :-o

Jag hade tagit reda på vilka föräldrarna är och därefter förklarat vad som hänt, och gjort väldigt klart att om något som ens liknar den händelsen händer igen så blir det en polisanmälan. Det är föräldrarnas ansvar att uppfostra sina barn och förklara allvaret i liknande beteende för dem. (Jag tycker dessutom inte om barn från början och har ett jäkla temperament när det vill sig, så ungarna hade antagligen fått sig en rejäl avhyvling av bara farten.)

Snöbollar kan dessutom innehålla en del is - en bitter erfarenhet från skolgården, vilket kan orsaka rejäla skador oavsett om hästen sticker så fort benen bär (risk för olycka som följd) eller står blick stilla (risk att häst eller ryttare träffas illa av en isklump).

Halloj,
Jag brukar söka ögonkontakt med barn, eller vuxna när jag möter dem, de som tittar på min häst, brukar jag fråga om de vill klappa min häst. Det brukar vara väldigt avväpnande:-)
Sen brukar jag säga att hästen älskar barn, det är verkligen inte sant, hon tycker de är ok, men det gör dem vi möter lite mera avslappnade.
Jag tror på att agera mot en grupp av stöddiga barn, genom att förekomma dem med att prata. I synnerhet mot ett gäng pojkar skulle man kunna säga, - vem av er är modiga nog att klappa hästen, det sagt med ett leende. Det är lätt att vara klok på ett forum;-) jag är ödmjuk inför det.

Ibland kan man inte råda över hur andra människor agerar. Då får man helt enkelt hantera situationen efter bästa förmåga. Vilken tur att trådstartaren hade en kvinna i närheten som fångade upp hästen, och vilken tur att ts inte skadade sig.

Tycker absolut att du borde söka upp barnens föräldrar. Jag hade varit rosenrasande!
Slutar aldrig förvånas över barns beteenden men detta tog nog priset. Ärlig talat så tror jag absolut att barnen i fråga visste att det dom gjorde INTE var okej men att gruppen triggade varandra.

Jag hade nog blivit polisanmäld, men jag hade huggit tag i nån av snorungarna och sedan letat reda på dennes förälder och sagt både ett och annat om vad som kunde hänt! :rage:

När jag var i yngre tonåren jagade jag en gång en unge ända hem till dörren när han jävlades med min lillsyrra. Han räckte ut tunga när han slog ingen och låste dörren, men fick snabbt ta sin tillflykt till badrummet för jag ringde på och pratade med hans föräldrar. Nu hade han tur som hann hem för jag var fullt på det klara med att jag inte var straffmyndig om jag hade fått tag på honom ... :devil:

Luska ut vilka ungar det är och låt familjen veta vad de gjort. Ni pratade med dem? Vad gjorde ni när de sa att hästen var tjock? Det låter som ett typiskt "oförskämd unge"-svar. Bäst att låta dem veta tidigt att sånt inte är acceptabelt.
Ni hade tur den här gången, men vad kommer hända i framtiden? Ungarna kanske får smak för att skrämma ekipage..

Råkade ut för något sådant för ett par år sen, utanför ett naturbruksgymnasium. Ett par trevliga skojare kastade en smällare ("kinapuff") på min häst när jag var ute och körde. Hästen skenar, slänger sig åt sidan, vagnen välter och jag flyger in i en lyktstolpe. Sele och vagn gick sönder, hästen stannade efter några meter helt oskadd och förvånansvärt lugn. Jag rusar upp för att fånga honom, men när jag ser att någon annan redan håller i honom svimmar jag.
Märkligt nog lät skolan mig vingla hem med trasig vagn och en lånad sele.. :meh:
Jag vet inte vad som hände med eleverna som kastat smällarna, var alldeles för groggy för att kunna göra något där och då. Jag vet att den som lånade ut selen och skickade hem mig, ensam, fick en reprimand (fast för och främst för att den lånat ut selen). Själv lyckades jag på något sätt få hem hästen till sin hage, cykla ca 5 km till vårdcentralen och sitta där och kräkas halva dagen med en rejäl hjärnskakning och en spricka i nacken.

My point: Stoppa den typen av beteende i unga år! Låt barnen veta tidigt att man inte kastar något på någon eller skrämmer /skadar djur för sitt eget höga nöjes skull.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 903
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Är sällan särskilt tillfredställande? Jag vet inte ens vad jag vill känna, men jag vet att jag inte vill upptäcka att hon som kallade...
Svar
0
· Visningar
1 316
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama