Fattar inte riktigt..Förklara AR

Sv: Fattar inte riktigt..Förklara AR

Det är möjligt ja till och med troligt att jag inte kommer med något nytt. Jag är övertygad om att allt hänger ihop betydligt mer än vad alla tycks vilja tro. Summa sumarum för min del: Det jag tycker om med AR/Barock är den illustrerande utbildningstrappan och renodlandet av hjälper. Dessutom upplever jag en fysisk skillnad i både min och hästens kropp när jag tränar AR... På ett bra sätt alltså. Jag tror att det ska upplevas och inte diskuteras så mycket!

Vill folk ta mig på allvar så får de! Annars kvittar det!

Jag hade en intressant diskussion i helgen om vad som utmärkar AR.
Ungefär det här kom vi fram till:

Teori är viktigt, vad ska vi göra, hur och framförallt varför.
Sitsen är viktig, det är med den vi kommunicerar med hästen.
Hästen ska få ut ngt av träningen mentalt och fysiskt.
Vi följer en utbildningstrappa som anpassas efter ekipagets förutsättningar.
Harmoni och avslappning är viktiga begrepp.

Jag hade en intressant diskussion i helgen om vad som utmärkar AR.
Ungefär det här kom vi fram till:

• Teori är viktigt, vad ska vi göra, hur och framförallt varför.
  • Sitsen är viktig, det är med den vi kommunicerar med hästen.
  • Hästen ska få ut ngt av träningen mentalt och fysiskt.
  • Vi följer en utbildningstrappa som anpassas efter ekipagets förutsättningar.
  • Harmoni och avslappning är viktiga begrepp
.

Detta kan jag skriva under på, att det är AR till stor del för mig. Många traditionella ryttare kommer säga, att men så tycker ju vi med. Det är mkt möjligt. Men det ÄR faktiskt inte mycket man ser och hör av på lektioner och clinics.

Jag vill inte ge mig in i diskussionen som vad som skiljer olika ridformer åt. Detta eftersom jag helt enkelt inte kan någon annan ridform tillräckligt bra för att ha en väl underbyggd förståelse av vad den går ut på.

Jag kan bara säga vad AR är, sen får andra prata för sina ridtyper själva.
Det vore intressant att se hur en "vanlig" dressyrryttare definierar sin ridform.:idea:

Ett tillägg till den sista raden är Lyhördhet, alltså harmoni, lyhördhet och avslappning.

Detta kan jag skriva under på, att det är AR till stor del för mig. Många traditionella ryttare kommer säga, att men så tycker ju vi med. Det är mkt möjligt. Men det ÄR faktiskt inte mycket man ser och hör av på lektioner och clinics.

Instämmer!
Att målet ligger på en sak och att fokus ligger på samma sak upplevs ändå rätt olika.

Att det är underförstått att man vill en sak men inte tas med på kurser, lektioner med mera, inte ens alltid kan demonstreras av tränaren, då skulle jag inte påstå att fokus ligger på det.

Teorin, den får jag på alla kurser/lektioner jag är med på, om inte annat för att få förklarat för mig varför jag ska tänka på ditt och datt under ridpasset och varför hästen reagerar si och så, förutom den regelrätta teorin som brukar vara inbakad på kurserna. Har tyvärr inte sett särskilt många vanliga dressyrträningar och -kurser som tagit med ett eller flera teoripass. Undrar varför? Eller om det bara är de träningar jag sett och att andra lägger upp det helt annorlunda.

Samma sak det där med avslappningen, harmonin osv (vilket väl iofs även AR-tränare kan ha lite olika fokus på, men högre än genomsnittet enligt min erfarenhet) - om de metoder man lär ut inte främjar detta och man inte på lektionerna jobbar för att få avslappning och harmoni i ridningen utan riktar in sig på helt annat - kan man då säga att det är fokus på det? Nja, snarare underförstått att man ändå vill ha med det i slutresultatet.

Det där med individanpassning tycker jag kan vara totalt olika. Eftersom jag har en häst som *måste* individanpassas eller iaf reagerar tvärtemot vissa standardmetoder så märker jag tränarens förmåga att individanpassa tydligt. Och nej, tyvärr har en del tränare varit riktigt kassa på det. Största skillnaden ligger väl egentligen i huruvida "standardlösningarna" tränaren ifråga använder täcker mina och min hästs problem, för AR-tränarna har ärligt talat inte heller individanpassat särskilt mycket förrän JAG satt mig på tvären - men de befintliga metoderna passar bättre redan utan individanpassningen.
Att man inte gör för svåra övningar och pressar för mycket på en häst med taskiga förutsättningar upplever jag att de flesta inriktningar är bra på med vissa individuella undantag bland tränarna.?

Instämmer!

Samma sak det där med avslappningen, harmonin osv (vilket väl iofs även AR-tränare kan ha lite olika fokus på, men högre än genomsnittet enligt min erfarenhet) - om de metoder man lär ut inte främjar detta och man inte på lektionerna jobbar för att få avslappning och harmoni i ridningen utan riktar in sig på helt annat - kan man då säga att det är fokus på det? Nja, snarare underförstått att man ändå vill ha med det i slutresultatet.

Jag skulle inte hålla på med det här om inte målet för varje enskilt ridpass är avslappning och harmoni. Så trodde jag i min oskuldsfullhet att alla instruktörer inom AR jobbade.
Fast ärligt talat så tror jag att en del som benämner sig AR-tränare kanske inte är så bra, som en del andra. Det är också olika hur nära just AR man är, det finns många halvvarianter, och inslag av annat också. Det behöver iof inte vara fel, men om man säger sig lära ut just AR så borde man hålla sig till det som BB förespråkar.

Senast ändrad:

Jag tänker inte så mycket på målet under ridpasset -en tränare kan ju egentligen ha vilket mål som helst med passet utan att lyckas ta eleven dit- utan vad man faktiskt får se under ett pass.
Nu kan det ju variera också lite beroende på hur grönt ekipaget är, vilka problem man har osv vilket påverkar resultatet, men jag upplever liite variation i vilket avslappningsresultat man som ett genomsnitt får till. Bland de AR-tränare jag sett/ridit för så har skillnaderna snarare bestått i vad man haft lättast att komma åt inom avslappningen; det mentala, längningen av rygglinjen i samband med samling eller längning av ryggninjen som i lång och låg utan "ärlig" avslappning, att man hellre vill ha strukturen och rakriktningen i övrigt först och därefter få till överlinjens längning osv. Inom den vanliga dressyrvärlden tycker jag det snarare kan variera OM man överhuvudtaget fokuserar på avslappningen under varje pass eller om man bara tränar på det enstaka pass eller med enstaka ekipage. Så rätt stor skillnad mao.
Kan inte påminna mig någon AR-instruktör som bortprioriterat avslappning, varken mentalt eller fysiskt om det var det du fick intrycket av!
Därav enstaka tränare som fått bortprioritera "harmonin" tills grovjobbet är gjort för att man öht vill komma till ett jobbläge innan man kan finlira. Uttrycker mig lite klumpigt känner jag, men att man strävar efter harmoni, men huruvida man får det eller inte beror på om man kommer över hästens/ryttarens trösklar och vissa prioriterar att komma över trösklarna först - hitta harmoni sen, andra prioriterar att få och behålla harmonin även om det kommer ta betydligt längre tid att ta sig vidare. Tycker ingen av metoderna är fel men helt klart olika inställning.

Senast ändrad:

Lite motsägelsefullt även om tanken är god. Vi rider för att de ska bli hållbara för det VI får för oss att utsätta dom för...

jojo men så kan man vända och vrida på allt så att det säger emot sig självt. sa aldrig att vi rider för hästens skull. menade att man vill ju gärna rida för att det är så roligt och då kan man ge hästen de företsättningar den behöver för att kunna bära en och ändå hålla. Sen att vi vill rida på hästen kommer alltid att vara egoistiskt hur man än gör

Vill vi AR-ryttare bli tagna på allvar, då får vi inte ta "traditonell kunskap" rakt över och säga, att "ja men det är ju REN AR..." Utan då måste vi försöka precisera oss lite bättre.

jo men jag tycker egentligen inte man kan sätta lappar och placera ridning i fack. ridstilen sitter i var och en av oss. :) tycker jag. men så finns det ju folk som tycker annorlunda

Jag sticker in en liten fråga här...

Hur skulle ni vilja beskriva skillnaden mellan "engelsk" ridning och AR när det gäller sammling. På ridskolor talar man ju ofta om att "rida hästen in i bettet". Är det de samma som att hästen ska ta stöd i bettet eller har jag missförtått. :confused: Detta vore väl i sådana fall en rätt stor skillnad mellan de olika "ridstilarna"? Jag har då i varje fall inte upplevt att man gör så inom AR.

Lite fråga om inställning teoretisk till hur man bör göra i praktiken? :p

AR: inte rubba hästens egen balans genom att ge stöd i handen, inte driva/förhålla och trigga till skjutkraft som leder till spänning - man vill ha avslappnad överlinje för att risken för att hästen stannar kvar på bogarna eller sänker ryggen är rätt stor annars.
"Tävlingsdressyr": Energi, takt, tempo, som ska fångas upp i handen för att energin inte bara ska "springa iväg" :p

Vilket som är rätt/fel får var och en avgöra för sin egen del! ;)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 817
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

Omröstningar