Sv: Fattar inte riktigt..Förklara AR
Detta kan jag skriva under på, att det är AR till stor del för mig. Många traditionella ryttare kommer säga, att men så tycker ju vi med. Det är mkt möjligt. Men det ÄR faktiskt inte mycket man ser och hör av på lektioner och clinics.
Instämmer!
Att målet ligger på en sak och att fokus ligger på samma sak upplevs ändå rätt olika.
Att det är underförstått att man vill en sak men inte tas med på kurser, lektioner med mera, inte ens alltid kan demonstreras av tränaren, då skulle jag inte påstå att fokus ligger på det.
Teorin, den får jag på alla kurser/lektioner jag är med på, om inte annat för att få förklarat för mig varför jag ska tänka på ditt och datt under ridpasset och varför hästen reagerar si och så, förutom den regelrätta teorin som brukar vara inbakad på kurserna. Har tyvärr inte sett särskilt många vanliga dressyrträningar och -kurser som tagit med ett eller flera teoripass. Undrar varför? Eller om det bara är de träningar jag sett och att andra lägger upp det helt annorlunda.
Samma sak det där med avslappningen, harmonin osv (vilket väl iofs även AR-tränare kan ha lite olika fokus på, men högre än genomsnittet enligt min erfarenhet) - om de metoder man lär ut inte främjar detta och man inte på lektionerna jobbar för att få avslappning och harmoni i ridningen utan riktar in sig på helt annat - kan man då säga att det är fokus på det? Nja, snarare underförstått att man ändå vill ha med det i slutresultatet.
Det där med individanpassning tycker jag kan vara totalt olika. Eftersom jag har en häst som *måste* individanpassas eller iaf reagerar tvärtemot vissa standardmetoder så märker jag tränarens förmåga att individanpassa tydligt. Och nej, tyvärr har en del tränare varit riktigt kassa på det. Största skillnaden ligger väl egentligen i huruvida "standardlösningarna" tränaren ifråga använder täcker mina och min hästs problem, för AR-tränarna har ärligt talat inte heller individanpassat särskilt mycket förrän JAG satt mig på tvären - men de befintliga metoderna passar bättre redan utan individanpassningen.
Att man inte gör för svåra övningar och pressar för mycket på en häst med taskiga förutsättningar upplever jag att de flesta inriktningar är bra på med vissa individuella undantag bland tränarna.?