Fått tillbaka foderhäst

Sv: Fått tillbaka foderhäst

Får man göra så? Avliva någon annans häst?
Nej det får man inte göra hur som helst.
Även om inte polisen vill utreda det så kan man driva det ändå och i slutändan kan den som låtit avliva hästen bli skyldig att ersätta ägaren. Då inte bara för hästen utan även för kostnader som ägaren har haft för att driva ärendet. Med andra ord det kan bli väldigt dyrt även om hästen i sig inte hade något större värde.

Skriv ett brev till ägarna och förklara att hästen kommer att kosta xxxx kr/månad så länge den står kvar hos dig. Alternativet är att omgående skriva över ponnyn på dig, och att du sedan säljer den vidare. Förhoppningsvis nappar ägaren på att skriva över ponnyn på dig för att slippa bry. Då har du i alla fall möjligheten att skaffa pass och sedan sälja alt. avliva.

I det här fallet verkar det ju inte finnas ordentliga avtal och många inblandade. Det gör också att det inte blir ett solklart fall av dumpad häst heller. Tror att den bästa vägen för snabbast lösning är att tala om för den som faktiskt äger hästen att man kommer att ta betalt för det under tiden den står där. Det finns det ingen som helst orsak att inte göra.

Näe, finns inget skrivet vilket är himla korkat så här i efterhand, man får skylla sig själv. Fick tillfälle att träffa ägaren när jag hämtade ponnyn på förra foderstället och jag frågade då om vi skulle skriva något men det tyckte de var onödigt. De hade inte gjort det tidigare och vi var överens om allt så alla var nöjda och glada. Jag skulle ha hästen så länge som jag ville och därefter skulle "bekanten" ta över hästen. Jag har haft hästen försäkrad och stått för alla kostnader som har uppkommit.

Pratade med ägaren igår igen och de har ingen möjlighet att ta tillbaka hästen pga platsbrist, de är lite irriterade över situationen också men de inser att hästen är deras ansvar. Vill inte bråka för mycket så vi kom överens om att de också ska försöka hitta en lösning (tror dock inte de jobbar speciellt hårt på det) och så ska ponnyn vara kvar hos mig (utan betalning) december ut och skulle det inte ha löst sig då så får får vi se hur vi ska göra.

Tackar för era inlägg, har missat att kommentera några av er ser jag men jag har läst dem! Det kanske finns en lösning, en tjej hörde av sig igår och var intresserad. Jag bad henne kontakta ägaren då jag inte vill vara någon mellanhand så jag får se hur det blir med detta. Har inte fått tillbaka utrustningen heller ska försöka jaga reda på vad familjen hette som hade henne så jag kan hämta detta för det lär inte dyka upp av sig själva misstänker jag.

Konstig känsla faktiskt att ha en häst så här och inte veta vad man ska göra med den och där andra personer har varit inblandade som har betett sig som skit. Ointresserade ägare som bara vill att man löser situationen. Själv känner jag att jag har gjort det bästa för hästen under tiden som den har bott hos mig och den dagen när hon lämnade gården var såklart jättetråkig men jag trodde att hon skulle få det minst lika bra på nästa ställe. Hästen är inte min men jag känner ändå ett ansvar för att den ska få det bra.

Det enda som händer är att den som olagligt avlivat annan häst får en "klapp på huvudet" och en tillsägelse att "så får man inte göra".....

Ironisk ? Ja visst men det är vad som händer I VERKLIGA LIVET :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar