Fått tillbaka foderhäst

Kotte1

Trådstartare
Har fått tillbaka en ponny som jag haft på foder till i våras, en ny familj skulle ha henne så stallet byggdes om och anpassades till mina två hästar. För fyra veckor sedan stod ponnyn i min hage, den nya familjen ville inte ha kvar henne. Hästen ägs av en person som inte vill ha tillbaka henne, hon har varit ute på foder större delen av sitt liv och han har ingen användning av henne... var gör jag???

Sv: Fått tillbaka foderhäst

Har jag uppfattat dig rätt i att ponnyn dumpades hos dig utan ditt godkännande och vetskap?

Jag skulle ta ett snack med ägaren och förklara att "det här är inte min häst, jag har ingen möjlighet/lust/tid/ork/ekonomi/etc att ta hand om den. Antingen så hömtar du hem hästen igen, eller så skriver du över den på mig så att den kan säljas.".

Typ så.

Det är korrekt uppfattat, ska kanske tillägga att det finns/fanns en annan person inblandad från början, en bekant, som hade kontakten med ägaren - hon skulle ta över ägandet när fodertiden var över. Samma person ordnade så den nya fodervärden fick ponnyn och det var samma person som körde tillbaka hästen till mig. Trots att hon lovade att hämta hästen gång efter annan så har det inte blivit så, sen har hon slutat höra av sig.

Riktiga ägaren är villig att låta mig ta över hästen problemet är att ponnyn inte har pass, jag är inte alls intresserad av att lägga ut pengar för att skaffa detta (ponnyn är 21 år). Har låtit hovslagaren verka henne då hon inte hade fina hovar när hon kom hit igen. Hon hostar också väldigt mycket, veterinären har varit och kollat och tror att hon är dammallergisk, det var hon inte innan! Pyssel med det också, blötlägger höet, borstar hästarna ute osv osv... bara mer jobb. Ush vad jag inte gillar läget för tillfället...

Ring och meddela att du avlivar ponnyn om den inte tas hand om omgående.
Finns väl inget annat att göra sen än att avliva den men ägaren måste väl bli meddelad om det ?

Hästarnas värn om de finns fortfarande ? Kan de va ett alternativ ?

Ring länsstyrelsen och säg att någon dumpat en häst i din hage och att du varken vill eller kan ta hand om den. Det är ju de som har hand om tillsynen nuförtiden.

Finns det möjlighet för dig att köra hästen hem till dess riktiga ägare? Annars får du väl börja skriva räkningar och skicka, på foder, vet, hovis osv, det brukar ju få människor att reagera.

Riktiga ägaren är villig att låta mig ta över hästen problemet är att ponnyn inte har pass, jag är inte alls intresserad av att lägga ut pengar för att skaffa detta (ponnyn är 21 år).

Om du är tycker att ponnyn skulle kunna få bo kvar hos dig: Ett pass till den typen av ponny kostar väl ca 500kr så det är ingen jätteutgift.

Ring och meddela att du avlivar ponnyn om den inte tas hand om omgående.
Finns väl inget annat att göra sen än att avliva den men ägaren måste väl bli meddelad om det ?

Hästarnas värn om de finns fortfarande ? Kan de va ett alternativ ?

Hästars värn finns men jag tror att de bara tar hand om vanvårdade hästar. Ponnyn är fin och skulle säkert kunna fungera som en barnponny många år till så avlivning skulle vara ett sista alternativ i sådana fall men även det innebär kostnader.

NU vet jag att ordet ridskola skär i öronen på de flesta hästägare. MEN...jag vet en ridskola i Uppland där hästarna har det bra. Det är egentligen ett ridcenter, med mer än bara ridskola. Om hästen är pigg, trots sin ålder, och kan tänkas gå ett par lektioner med de lite duktigare ryttarna, så kan det vara ett alternativ. Är lite bekant med ägaren så om du vill kan jag höra mig för. :)

Ring länsstyrelsen och säg att någon dumpat en häst i din hage och att du varken vill eller kan ta hand om den. Det är ju de som har hand om tillsynen nuförtiden.

Det ska jag försöka hinna göra i morgon, gissar att jag får svaret att ägaren är ansvarig för sin häst och att den bör åka tillbaka dit. Har pratat med ägaren och de vill inte ha tillbaka hästen i nuläget.

Det ska jag försöka hinna göra i morgon, gissar att jag får svaret att ägaren är ansvarig för sin häst och att den bör åka tillbaka dit. Har pratat med ägaren och de vill inte ha tillbaka hästen i nuläget.

Men varför ska du ta hand om hästen då?

Har du sagt upp kontraktet med ägaren ordentligt? Hade de nya fodervärdarna kontrakt?

Finns det möjlighet för dig att köra hästen hem till dess riktiga ägare? Annars får du väl börja skriva räkningar och skicka, på foder, vet, hovis osv, det brukar ju få människor att reagera.

Njae, ägaren är inte intresserad av att få tillbaka hästen så att bara åka och lämna har jag inte hjärta att göra.. för hästens skull. En fin ponny som förtjänar något bra och jag hoppas det går att lösa. Kostnaderna hittills kan jag ta fast man känner sig utnyttjad. Tänker inte be ägarna om nåt i nuläget skulle dock vilja kräva den tredje inblandade personen på lite.. jag vet inte vad. Hon som bara lämnade hästen i min hage..

Om du är tycker att ponnyn skulle kunna få bo kvar hos dig: Ett pass till den typen av ponny kostar väl ca 500kr så det är ingen jätteutgift.

Tyvärr har jag inte plats eller tid för ponnyn, har delat av en box provisoriskt för tillfället och gjort två spiltor. 500 kr var ju inte dyrt gissar att man får lägga till lite, man behöver kanske chip-märka och låta någon åldersbestämma hästen. Var några år sedan men gjorde det på min andra ponny. Det är inga jättesummor och skulle man skaffa pass kan man säkert sälja ponnyn så man får igen de pengarna. Skulle helst slippa den biten...

Har även en sambo som är måttligt road av den här historien, jag jobbar ganska mycket och har fullt sjå att hinna med mina andra hästar, han tycker jag är för snäll och bara borde köra hästen till nån annan - ägaren eller min bekant.

Njae, ägaren är inte intresserad av att få tillbaka hästen så att bara åka och lämna har jag inte hjärta att göra.. för hästens skull. En fin ponny som förtjänar något bra och jag hoppas det går att lösa. Kostnaderna hittills kan jag ta fast man känner sig utnyttjad. Tänker inte be ägarna om nåt i nuläget skulle dock vilja kräva den tredje inblandade personen på lite.. jag vet inte vad. Hon som bara lämnade hästen i min hage..

Är det så att dom har kontrakt med ägaren torde du kunna ta stallhyra + kostnader för hovslagare, foder o.s.v. av just den som ska vara fodervärd enligt avtal. Det är ju upp till dom att bryta avtalet med ägaren och komma till en överenskommelse om när och var hästen ska lämnas.

Håller nog med din sambo faktiskt.
Kör hästen till ägaren och låt denna ta ansvar för sin egen häst.
Är ju ändå ägaren som måste lösa det med fodervärden, inte du.
De äger hästen, då kan de inte säga att de inte vill ha den. I så fall skulle de istället sålt den på en gång.

På pappret är det här väldigt enkelt om det finns ordentliga skrivan avtal. Men om det inte finns det så är det en ren mardröm när sådant här händer.
Om det finns ett bra fodervärdsavtal som bryts på det här sättet, då är det bara att stalla upp ponnyn på helinackordering och skicka räkningen till fodervärden tills avtals tiden går ut. För det är det som ett bra fodervärdsavtal säger att om fodervärden lämnar tillbaka hästen innan avtalet går ut får man också stå för kostnaderna för den tiden ut.

I det här fallet verkar det ju inte finnas ordentliga avtal och många inblandade. Det gör också att det inte blir ett solklart fall av dumpad häst heller. Tror att den bästa vägen för snabbast lösning är att tala om för den som faktiskt äger hästen att man kommer att ta betalt för det under tiden den står där. Det finns det ingen som helst orsak att inte göra.

Håller nog med din sambo faktiskt.
Kör hästen till ägaren och låt denna ta ansvar för sin egen häst.
Är ju ändå ägaren som måste lösa det med fodervärden, inte du.
De äger hästen, då kan de inte säga att de inte vill ha den. I så fall skulle de istället sålt den på en gång.
Tyvärr får man ju inte göra så. Så den som körde ponnyn till TS har också gjort sig skyldig till brott (kommer inte ihåg rubriceringen eller typen). Samma kommer TS att göra om man kör iväg den nu. Speciellt om inte ägaren har möjlighet att ta emot den.

TS har också satt sig en lite svår sits genom att ta in ponny och göra om stallet. Det kan enligt Djurskyddslagen göra TS ansvarig för ponnyn tillsvidare.

Finns någon här på buke som råkat ut för det, jag vet inte om det ens utreddes av polisen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 199
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar