Fastrullning!!!

S

stintan

Finns det några knep att ta till när en häst rullat fast sig i boxen? Förra vintern rullade vår shettis fast sig ,när han vilade för att ta nya tag grabbade jag tag i täckes gjordarna och vände över honom. Det gick ju bra. Vilken tur att det inte var bruksnordisen ,sa vi då. Igår kväll blev det ett värre liv ute, insåg snart att det kom från stallet,Mycket riktigt ! bruksnordisen har rullat fast, vad göra, Han fixade det efter vissa ansträgningar själv. Jag har sysslat med hästar i många år men aldrig tidigare blivit utkörd på sena kvällen på grund av fastrullningar.

Sv: Fastrullning!!!

Försök med att bädda med vallar om du inte redan gör det.

Du, det var ingen dum ide, att jag inte tänkt på det själv. Är det någon som vet HUR länge en häst klarar av att ligga fastrullad?

Ingen aning, men mitt sto rullade fast en gång och kom inte loss. Så vi tänkte dra upp henne med fyrhjulingen.. :o Men rätt som de va så hoppade (läs: HOPPADE) hon upp på alla fyra igen, så fort hon hörde fyrhjulingen.. :D

Hon gjorde såhär ---> :bump:

Har en 2 åring i stallet som prompt envisas med att rulla fast allt som ofta.
Han håller sig tackoch lov lugn tills hjälp anländer :D , brukar lägga grimskaft om halsen om dra honom bort från väggen sen kommer han upp själv utan problem.
Kan inte förstå VARFÖR han envisas med att försöka resa sig med benen MOT väggen :rofl: .
Just det ja, sv. halvblod så liten är han inte...

Nar hastarna rullar fast i mitt stall sa lagger vi ett varsitt grimskaft runt det understa fram och bakbenet (ett grimskaft runt vardera ben)ovanfor knat. Sen drar vi bara runt hasten. Det forutsatter dock att hasten ar relativt lugn. Hoppa snabbt at sidan bara nar ni fatt runt hasten...

bruksnordisen väger si sådär 800 kg, men visst, får man tag i de undre benen kan det gå. Det förutsätter kanske att man är två.

Men kara manniskor, hur ser det ut i era stall for att era hastar ska rulla fast allt som oftast??? :confused:

Av sa manga hastar som kommer och gar hos oss har INGEn rullat fast.
Jag baddar alltid med vallar, hoga vallar pa ca 50-60 cm. Spelar ingen roll om man har halm span eller torv....vallar tar bort problemet.
Dessutom har jag en skara i vaggen, sa att hasten far faste i vaggen och kan skjutsa runt sej sjalv. Har man inte en skara i vaggen, kan man satta upp en planka pa den redan befintliga vaggen, runt om, sa att hasten far faste i nagonting nar den sparkar mot vaggen.

Men kara manniskor, hur ser det ut i era stall for att era hastar ska rulla fast allt som oftast??? :confused:

Har inget med hur det ser ut alla gånger utan hästens egna ideer om saker och ting.. :crazy:

Av sa manga hastar som kommer och gar hos oss har INGEn rullat fast.
Jag baddar alltid med vallar, hoga vallar pa ca 50-60 cm. Spelar ingen roll om man har halm span eller torv....vallar tar bort problemet.

Om de får ligga kvar ja. Har man en häst som tycker vallar är rena leksakerna och ska attackeras och förstöras så hjälper det som inte mot fastrullning =/

Dessutom har jag en skara i vaggen, sa att hasten far faste i vaggen och kan skjutsa runt sej sjalv. Har man inte en skara i vaggen, kan man satta upp en planka pa den redan befintliga vaggen, runt om, sa att hasten far faste i nagonting nar den sparkar mot vaggen.

Det däremot brukar fungera, att sätta 'grepp' (gummimatta, ribbor eller vad som helst) så de kan sparka ifrån.

Min unghäst är den enda som under alla år rullat fast hos mig. Men hon har å andra sidan gjort det en miljard ggr som yngre. 16 kvm box, liten pluttig arabunghäst. Och hästfan la sig alltid, alltid för nära väggen när hon rullade, och fastnade.

Hon rullar fortfarande fast ibland, men tar sig i 9 fall av 10 loss själv (men jag ser på boxen på morgonen vad som hänt). Och hon rullar fortfarande helst näääära väggen.

Mitt föl, på 6 månader, som sedan 1 vcka tbx har egen box har en förmåga att rulla fast. Inget han lyckats med då han stod i samma box som mamman. Men nu är det var och varannan dag.
Har aldrig varit med om det förr och det var riktigt otäckt då jag kom ut första kvällen och han låg fastrullad. Då fick jag vända på honom, så reste han sig upp.
Sedan dess har han alltid tagit sig loss själv. Men det känns inte roligt att veta att han kanske rullar fast på kvällen, inte tar sig loss och blir liggandes tills på morgonen. :crazy:
Klarar dom ens det?

Beroende på hur hästen ligger... Ser jag att den ligger så att den borde kunna ta sig upp själv, ja då peppar jag den lite. Ligger den väldigt dumt till så får man försöka hjälpa till, ofta räcker det med att dra framdelen lite mot mitten så de får plats med frambenen. Men det gäller att vara uppmärksam och snabb att flytta på sig så man inte hamnar i kläm mellan hästen och väggen eller blir sparkad då de tar sig upp. Vi hade ett sto där jag jobbade som när hon hade boxvila ständigt la sig intill väggen, hon försökte inte ens ta sig upp själv utan väntade tills man kom, sen fick man dra henne lite i grimman och sen kasta sig ut genom dörren för när hon kom upp så slog vilt omkring sig i överskotts energi... Jättekul...

Det jag har märkt är att det oftast är unghästar som rullar fast eller ialla fall som man upptäcker för sedan lär de sig hur man bär sig åt för att komma loss på egen hand, fast det är klart, de finns alltid vissa individer som aldrig lär sig tänka självständigt.... ;)

CosmicQueen skrev:
Mitt föl, på 6 månader, som sedan 1 vcka tbx har egen box har en förmåga att rulla fast. Inget han lyckats med då han stod i samma box som mamman. Men nu är det var och varannan dag.
Har aldrig varit med om det förr och det var riktigt otäckt då jag kom ut första kvällen och han låg fastrullad. Då fick jag vända på honom, så reste han sig upp.
Sedan dess har han alltid tagit sig loss själv. Men det känns inte roligt att veta att han kanske rullar fast på kvällen, inte tar sig loss och blir liggandes tills på morgonen. :crazy:
Klarar dom ens det?

Ligger de olyckligt klarar de det inte, men oftast ligger de så de klarar det, men du kan få en del komplikationer.

Ang föl som rullar fast.. Liten uppmuntran.. Kele var EXAKT sådär efter avvänjning, rullade fast stup i kvarten. Men det växte bort.. så härda ut =)

Det var som jag misstänkte då. Man har ju alltid hört att hästar inte klarar av att ligga på rygg någon längre stund.

Phu...skönt och höra att det inte är speciellt ovanligt med fastrullning av föl/unghäst.
Och det verkar ju som om han har förstått hur han ska göra för att ta sig upp.

Så gör man. Det fungerar faktiskt. JAg har varit med och vänt på ett par hästar och det har gått bra.
En häst pallar inte att ligga fast alltför länge eftersom de ger upp då. Pallar inte psykiskt iaf.
Unghästar brukar kunna sprätta upp själva, men äldre bör man hjälpa att vända. Akta er för benen bara när de snurrar runt då de kan veva till med dem.

Jag brukar lägga grimskaft eller en longerlina om karleden eller knäet på det benparet som är nederst sedan är det bara att dra och smacka. Detta skall man dock enbart göra på en häst som ligger stilla och snällt väntar på att bli runtvänd!

Vet man att hästen ofta rullar över kan man ju alltid använda en överrullningsgjord så de inte kommer runt...

Hur menar ni med rulla fast??
Jag har bara en enda gång under min hästtid varit med om att en häst "fastnat" och då låg den med ryggen tätt tätt mot väggen och fick ingen fart så den tog sig upp, men den låg på sidan, hur kan de fastna på ryggen??
Att de sen kan rulla så de kommer för nära väggen för att kunna "svinga sig tillbaka" kan jag ju förstå men inte att de fastnar på rygg... :smirk:
Men den som låg på sidan drog de loss genom att dra i svansen, och det var det vi fick lära oss då (en massa herrans år sedan) att om de rullar fast kan man dra loss dem genom att dra i svansen, har dock aldrig provat själv å tycker att det låter lite konstigt... :crazy:

Har också lärt mig att alltid dra i svansen för att undvika skador på halskotpelaren som tydligen kan uppstå om man drar i frampartiet.

hejhej..

min gamla valack rullade fast för några årsedan när han hade kolik, då band vi grimskaft runt benen och drog runt honom.

har ni hört talas om överrullningsgjordar?....kan ju vara bra att ha på hästen om den hamnar på rygg ofta.// jessica

Boxarna jag har är väl tilltagna i storlek, så det sitter inte i det. Å andra sidan har detta endast inträffat två gånger på alla år jag hållit på. bruksnordisen är en sådan häst som ska rulla när andan faller på. Nu när jag pratat med vänner och bekanta om fastrullningar förstår jag att vissa hästar rullar fast titt som tätt. Lite märkligt, eller hur!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka