Fastrullning!!!

Sv: Fastrullning!!!

en häst som stod i vårt stall brukade ofta rulla fast, ägaren satte en fastrullningsgjord på honom till slut det var enda sättet att få stopp på det...

Har en häst rullat fast och berkligen inte kommer lös så kan detta göras:

Hejja på hästen, det låter helt knasigt och konstigt men ibland behöver hästarna lite uppmuntran för att komma igång igen. En smart häst "ger upp" när den sitter fast, den slappnar av och ligger still (om inte fara hotar). på så sätt riskerar den inte att skada sig själv.
Hejja på den. Jag brukar använda mig av "Kom igen då gubbengumman!" "Ja det är bra!" Osv. Använd dig av din kropp precis som när man hejjar på skidåkare som åker förbi. Man ser väldigt fånig ut... ja det gör man... men för att få hästen lös är det värt det!

Alternativ två Som jag INTE REKOMMENDERAR om man är ung eftersom det är riskabelt!!!! (LYSSNA LÄR OCH LYD UNGAR! Gör inte detta själv utan vuxen!!!)
lägg ett grimskaft runt det nedre bakbenet, det som är mot backen. Det får inte knytas fast utan skall bara läggas runt, ingen öggla alltså. Be någon sitta på hästens mule med ett knä medans du gör detta så är det mindre risk att hästen sparkar dig. men var medveten om att hästen kan bölrja sparkas, det är därför det är farligt!
Dra sedan i repet medans någon knuffar hästens huvud in mot mitten av boxen. Släpp repet så fort hästen rullat runt. ta bort det när hästen lugnat sig! Flytta dig så fort hästen är på väg att tippa över.
Repet skall dras inåt snett mot hästens huvud. Stå INTE bakom hästen!
Hejja på kan behövas här med.

I förebyggande syfte. Mocka upp strö mot väggarna så det bildas skidbackar neråt, på så sätt är det svårare för hästen att rulla fast.

Orsaken till att de inte klarar av att ligga på rygg en lägre tid är (har jag hört av en veterinär) att deras tarmar och övrgt i magen trycker på lungor eller om det var hjärtat, det bloir för stort tryck som hästen inte kan kompensera...

Sammet skrev:
Orsaken till att de inte klarar av att ligga på rygg en lägre tid är (har jag hört av en veterinär) att deras tarmar och övrgt i magen trycker på lungor eller om det var hjärtat, det bloir för stort tryck som hästen inte kan kompensera...

Dessutom tar musklerna rejält med stryk med.

ser jag att hästen kanske kan komma loss själv så bara smackar jag på den. annars går jag in och drar framdelen och huvudet mot mitten av boxen, går ut och smackar på igen. funkar inte det så hämtar jag ev. hjälp och så drar vi runt i benen...
Vi hade en åring som rullade fast på lunchen två dagar i rad för nån vecka sen... :crazy:

Jag hejade på honom några gånger och efter buller och bång kom han upp.Tror det går "troll" istallet, nu på morgoner var sto och föl lös !!!! De andra två gnäggade lättade när jag öppnade stalldörren.

alltså jag förstår inte, vad menas med fastrullning? har aldrig hört talas om det? har ni nån bild på hur det ser ut? förklara vad det är

Fastrullningar sker inte så ofta i vårat stall, och har de fastnat så brukar de komm aloss själva, och det ser jag görna att det gör med. Så de lär sig att inte lägga sig in till väggen och rulla!

Nu senast så åkte dock en sko av när ena pållen fastnade (skoen åkte av när han reste sig), han blev lite skakad av händelsen, men rullade sig 5 minuter senare längre in i boxen....

Sa även till min syrra när hennes föl fastnade, att vi väntar och ser i fall hon kommer loss själva, fölet komm loss själva.

Har aldrig behövt hjälpa en häst loss, och det händer väldigt sällan att en häst rullar fast i vårat stall.

Sammet skrev:

Stämmer... Magen å dess innehåll trycker på på lungorna å gör de svårare för hästen att andas då den inte "orkar" trycka undan det som faller ner på lungorna när den ligger på rygg...
Att hästar dör av de har jag nog aldrig hört men som många påpekar så e hästar VÄLDIGT tacksamma att hjälpa när de rullat fast...
Jag gör som de flesta... Ett LÅNGT grimskaft runt understa bakbenet å drar den tillbaka... Anl till bakben e för att en häst oftast e rundare över bakdelen å den väger mindre än hela frampartiet. Detta klarar man att göra själv... Men håll "sparkavstånd"...

Vallar i all ära men inte alltid någon garanti... Hästar e "kluriga" djur som inte alltid gör som man vill...

Enklaste sättet att få loss hästen är att dra i svansen. Även om hästen är stor och man själv inte är så stark brukar man kunna dra dem dom decimetrarna bort fån väggen som oftast räcker för att de ska komma loss själva. Man behöver alltså inte vända dem utan bara ge dem lite mer plats. Sen är det bara att akta sig så man inte kommer ivägen när hästen reser sig.

bruksen var kloss mot väggen med med frambenen mellan väggen och magen, han försökte sparka ifrån med bakbenen men låg så till att han bara vevade i hörnets tomma luft. Ligger en häst "fast" så märks det.

Vill bara berätta att det kan gå illa det här med fastrullningar. Det har jag erfarat; Vi hade en stor varmblodig travare, starthäst, som rullade fast på natten av någon anledning, han hade aldrig gjort det tidigare. Men på morgonen var han blockhalt och kunde inte stödja på benet. Vi lyckades lasta honom och åkte iväg till kliniken. Där konstaterade de att han hade fått en fraktur i höftkulan liksom (vet inte riktigt vad det heter). Han skulle ha boxvila och fick mycket smärtstillande. Han stödde inte alls på benet och var otroligt svullen i korset. Efter mycket om och men så konstaterades efter många veckors boxvila att han inte blev bättre. Så då fick nödslakt komma. Jag saknar dig fortfarande Oliver! :cry: Så jag har bara rådet att ge att skotta upp spånet kring kanterna. Och gör aldrig diken längs väggarna, med spån enbart i mitten. Det kan faktiskt gå illa. Vi var iväg och startade den här hästen på tisdagen, och detta hände tre dagar senare! :cry:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 679
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 129
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka