Fastna i stigbygel med tåkappa?

Jag har storlek 41 på skor och breda barfotafötter. Rider alltid i vuxenstorleken på stigbygeln (aldrig sett dom benämnaa herr/dam).
Junior och dam har jag ofta sett eller storlek 110 och 120 är vanliga storlekar. Lite lurigt att veta vad som är vad och lämpligt om man inte vet måttet på stigbygeln och skor. Läste att det ska vara 1 cm på var sida om skon i en annan tråd och då hade jag lätt behövt 120. Tänkte att 120 säkert var "herr".
 
Junior och dam har jag ofta sett eller storlek 110 och 120 är vanliga storlekar. Lite lurigt att veta vad som är vad och lämpligt om man inte vet måttet på stigbygeln och skor. Läste att det ska vara 1 cm på var sida om skon i en annan tråd och då hade jag lätt behövt 120. Tänkte att 120 säkert var "herr".

Prova större stigbyglar och smidigare skor. Har jag grova vinterkängor kan fötterna vara för breda för bygeln och fastna pga det. Är det smällkallt och jag vill rida i rejäla vinterkängor kör jag barbackapad :).
 
Prova större stigbyglar och smidigare skor. Har jag grova vinterkängor kan fötterna vara för breda för bygeln och fastna pga det. Är det smällkallt och jag vill rida i rejäla vinterkängor kör jag barbackapad :).
Bra jag fick lära mig detta.. hade en ridlärare som barn som varnade för stora byglar vilket följt med mig men där ser man. Grejen med de riktigt små byglarna jag köpte i storlek 100 var just att det var kallt så jag ville ha ett par i plast men de första som kom ut på marknaden eller just då i alla fall var endast i juniorstorlek så värsta kombinationen då med facit i hand. Var en av gångerna jag fastnade. Men ska köpa i storlek 120 i fortsättningen.
 
Bra jag fick lära mig detta.. hade en ridlärare som barn som varnade för stora byglar vilket följt med mig men där ser man. Grejen med de riktigt små byglarna jag köpte i storlek 100 var just att det var kallt så jag ville ha ett par i plast men de första som kom ut på marknaden eller just då i alla fall var endast i juniorstorlek så värsta kombinationen då med facit i hand. Var en av gångerna jag fastnade. Men ska köpa i storlek 120 i fortsättningen.

Ja, när man är barn och har mycket små fötter så kan man lättare fastna i för stora stigbyglar.

Men för små är inte heller bra, då kilas man fast istället för åka igenom och fastna.

Lagom är bäst :).
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
892
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 167
Senast: Rie
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Fiorano
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 465
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • HJÄLP
  • Hjälmar
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp