Fastna i stigbygel med tåkappa?

Jag tror allmänt att man ju kan fundera igenom saker och ting om man trillar av ofta. Utvärdera varför man trillar av, vad i situationen som orsakat det och vad man kan göra för att förhindra att man trillar av från första början. Att ha "säkra" stigbyglar (och säkerhetsväst) är, enligt mig, det sista försvarsledet för att förhindra skada. Enligt mig, så kommer utvärdering av ens risktagande långt före säkerhetsstigbyglar. Sen kan man ju komma fram till att man är bekväm med en hög nivå av risktaganden. Det är helt ok! Men jag tror att det kan vara bra att iaf vara medveten om det och fundera igenom om man verkligen tycker att det är värt risken.

När jag red så hade jag alltid säkerhetsväst men det viktigaste jag gjorde för min säkerhet var att välja häst och situation med omsorg. Sen kan alla hästar bli skrämda osv men en del individer innebär en högre grundläggande risk än andra. Men som sagt, man kan ju absolut tycka att det är värt risken men det är bra att vara medveten om att det faktiskt är en risk man tar och vara medveten om varför.
Har ridit hästar som helt klart inneburit en risk och det är bra att det finns ryttare till dessa med.
 
Jag har ett par såna,
och jag tror att vill det sej illa så spelar det inte så stor roll- man kan fastna i precis vad som helst hur som helst.
Funktionen är ju att man inte ska åka igenom med foten, det ska nog mycket till att fastna med tån på vägen när foten ändå är på väg ur stigbygeln liksom.

Att ha rätt storlek på stigbyglar är viktigt, liksom placeringen av foten på stigbygeln.
Har du den långt in på foten är det klart att det blir lättare att haka i när man trillar av.

Men självklart minimerar man risken med korgar, eller stigbyglar utan sida eller som löser ut på olika sätt.
Har som sagt aldrig åkt genom men har en teori att man lätt kan fastna om man har mycket tyngd i bygeln i fallet.
 
Parantesfråga kring ophena.

Kan man lägga rätt skosulan med magnet så som man vill att stigbygeln ska fastna på skon eller 'blir det där det blir'?

Jag är riktigt kräsen med vart på foten jag har stigbygeln och därför måste jag kunna flytta om magneten så det stämmer för mej, går det?
Enkelt svar nja. Magneten sitter i en del av sulan. Man kan dock välja en annan placering av magneten när man köper sulan - men man kan inte placera den exakt där man vill. Och man kan inte ändra magneten i sulan när man väl har den. Dock, du kan ju variera litegrann med foten även om du inte kan flytta magneten.

Jag är också pipig och vill dessutom gärna flytta om tills det blir rätt osv. Det var det som var svårast vänja sig med angående Ophena, att det inte gick. Jag hittade dock tillräckligt komfortabelt läge och vande mig ganska fort. Jag märkte när jag sen bytte till acavallo igen att jag slutat just vrida foten. Så det är på gott och ont det där med att sitta fast
 
Har som sagt aldrig åkt genom men har en teori att man lätt kan fastna om man har mycket tyngd i bygeln i fallet.
Den gång jag åkt av så, såpass att jag minns hur jag i luften under fallet kollar snett upp på min fot som är kvar i stigbygeln och tänker "bara jag inte fastnar" - så var det inte ens nära att fastna. Just för att tårna bara viker uppåt och foten sen går utåt. För att fastna måste man IN med foten först. Så just ha mycket tyngd i stigbygeln påverkar ju inte det, men däremot hur fort fot och stigbygel skiljs åt.

Och mer tyngd än den gången kunde jag inte haft. All min kroppsvikt var i ena stigbygeln
 
Har som sagt aldrig åkt genom men har en teori att man lätt kan fastna om man har mycket tyngd i bygeln i fallet.
Om man nångång satt foten i bygeln från marken för att sitta upp och hästen börjar röra på sig kanske man förstår hur jag tänker.. Räcker att bygeln hamnar lite på sniskan medans man har tyngd i den så är man fast.
 
Om man nångång satt foten i bygeln från marken för att sitta upp och hästen börjar röra på sig kanske man förstår hur jag tänker.. Räcker att bygeln hamnar lite på sniskan medans man har tyngd i den så är man fast.
Jag förstår faktiskt inte hur du tänker? Så länge du har rätt storlek på stigbygeln och du inte stoppat in foten för långt fastnar du ju inte i den i det scenario du beskriver?
 
Om man nångång satt foten i bygeln från marken för att sitta upp och hästen börjar röra på sig kanske man förstår hur jag tänker.. Räcker att bygeln hamnar lite på sniskan medans man har tyngd i den så är man fast.
Fördelen är ju att om man skulle fastna så lossnar troligen stiglädret från sadeln, i alla fall på moderna hoppsadlar. Jag är därför inte särskilt orolig för att fastna och bli hängande.
 
Fördelen är ju att om man skulle fastna så lossnar troligen stiglädret från sadeln, i alla fall på moderna hoppsadlar. Jag är därför inte särskilt orolig för att fastna och bli hängande.
Har hänt varje gång eftersom jag hade en modern , Wintec dressyr. Förutom första gången där hästen stannade vilket var tur eftersom det var en äldre sadel så har aldrig blivit släpad som väl är. Men känns ju ändå som benet är på väg att slitas loss. Sen älskar jag verkligen äldre stubben och liknande och köper gärna dessa.
 
Om man nångång satt foten i bygeln från marken för att sitta upp och hästen börjar röra på sig kanske man förstår hur jag tänker.. Räcker att bygeln hamnar lite på sniskan medans man har tyngd i den så är man fast.

Nej? Foten glider ut, för hälen hålls ned, och merparten av foten är inte i stigbygeln.

Var sätter du foten egentligen? Jag sätter stigbygelplattan under mina "trampdynor". Och då är typ 3/4 av foten inte i stigbygeln.

Och det kan vara en viktig säkerhetsdetalj att ha fräscha, greppiga stigbygelplattor. Så att foten inte glider.

Men framförallt, sätt inte foten så långt in.
 
Fastnade en gång på ridskolan typ 1989. Efter det inte varit i närheten av att fastna trots att jag inte rider i säkerhetsstigbyglar alls. Jag rider dock med stigbygeln på tårna i princip.

En aspekt få verkar tänka på är att inte låsa fast stiglädret i krämpan. Det ska vara lätt för det att glida ur vid tryck bakåt.
 
En aspekt få verkar tänka på är att inte låsa fast stiglädret i krämpan. Det ska vara lätt för det att glida ur vid tryck bakåt.
Just det är förvånande illa på många sadlar. Jag rider ju med egna stigbyglar och därmed läder när jag rider lektion på ridskolan. Vissa sadlar är det rena styrkepasset att byta läder på för det är så trångt mellan krampa och underkåpa
 
Nej? Foten glider ut, för hälen hålls ned, och merparten av foten är inte i stigbygeln.

Var sätter du foten egentligen? Jag sätter stigbygelplattan under mina "trampdynor". Och då är typ 3/4 av foten inte i stigbygeln.

Och det kan vara en viktig säkerhetsdetalj att ha fräscha, greppiga stigbygelplattor. Så att foten inte glider.

Men framförallt, sätt inte foten så långt in.
Där foten är som bredast som folk flest. Foten åker som sagt inte in men fastnar endå.
 
Där foten är som bredast som folk flest. Foten åker som sagt inte in men fastnar endå.

Har du rätt storlek på stigbygeln då?

Det låter jättekonstigt att du skulle fastna så mycket. Jag rider med olika mycket tryck i stigbyglarna utifrån om jag rider med hopp eller dressyrsadel och jag har inte varit i närheten av att kunna 'kila fast' foten på det sättet du beskriver att du gör.

Jag rider inte med stigbyglar med fällbar utsida pga dåliga knän och fotleder som behöver en annan sort.
 
Har du rätt storlek på stigbygeln då?

Det låter jättekonstigt att du skulle fastna så mycket. Jag rider med olika mycket tryck i stigbyglarna utifrån om jag rider med hopp eller dressyrsadel och jag har inte varit i närheten av att kunna 'kila fast' foten på det sättet du beskriver att du gör.

Jag rider inte med stigbyglar med fällbar utsida pga dåliga knän och fotleder som behöver en annan sort.
Använder mindre storlek för hört att det är säkrare eftersom det minskar risken att åka igenom med foten. Tycker det känns stadigare med mindre med.
 
Hittade en äldre tråd angående storlek på byglar och verkar som jag ridit i lite för liten storlek. Jag har stora fötter, åtminstonde till min storlek i övrigt så kanske till och med ska ha herrstorlek på byglarna. Åtminstonde om jag har lite bredare sula. Mina äldre läderstövlar är lite bredare i sulan.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu när det är kallt ute hade jag behövt något varmare på fötterna när jag rider än mina vanliga jodphurs. Jag har sedan tidigare ett par...
Svar
13
· Visningar
892
Kropp & Själ Jag trodde aldrig att det här problemet skulle uppstå! Jag går på semester om två veckor och har inte någon plan för min första vecka...
2
Svar
30
· Visningar
1 167
Senast: Rie
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
733
Senast: Fiorano
·
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
4 465
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälmar
  • HJÄLP
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp