FÄSTINGAR!!!

F

FTW

Nu får ju hästarna tusen fästingar hela tiden, men de är i första stadiet, så de flesta (som våra får) är pyttesmå och går inte att få bort.
Hur orolig behöver man vara för det? Sprider fästingar borelia och Echili..(ööhh , hur heter det egentligen ) :o
även när de är i nymfstadiet? Eller är de farligare i andra svängen?

Några fina tips på att slippa dem överhuvudtaget? Jag ger vitlök men det hjälper inte. :(

Switch!!! :D

Hur ser man skillnad på dom i de olika stadierna? Jag tycker det finns två sorter, de med brun/svart bakkropp och de med röd, annars tycker jag inte det är så stor skillnad på dom (annat än hur mycket blod de fått i sig).

dom som är bigbauta, det är honorna. de som ser sttora ut men som inte svälelr så mkt är hanar.
de allra små är larver och nästa stadie är väl då nymfer.

men vad jag inte vet är om de pyttesmå också kan vara smittbärande.... kasnke... men tror du inte att en fästingplockare kan ta dom?? dom kan ju ta små, men jag har ju faktiskt aldrig sett en nymf eller larv i verkligheten, bara på bild....

njaa..tycker inte switch funkar så överdrivet bra..använder det på min häst men får plocka 3-4 st varje dag..speciellt dom där små! (jättejättesmå, typ bladlus?)

Ja, nej - jag är inte någon fästingexpert precis, men jag har fått för mig att de har tre stadier, där de är olika stora, och har då gissat att de som är bladlus-små är vad man kallar nymfer. Det är i alla fall den storleken som våra hästar har nu.

Man hade kanske fått bort dem med en fästingplockare om de inte satt på ett föl som dels inte vill stå still, dels har lurvig fölpäls, så det tar lite tid att rota fram dem ... :crazy:

Har Switch hemma men har inte vågat sätta det på någon häst ännu. Har fått för mig att det är jättestarkt.
Kan man ha det på föl?

Annrs är nagel-tricket nog bra! :idea:

Skulle tro att de små är precis lika "bra" smittbärare som de stora. Min häst har haft erlichia, och förr om somrarna har jag plockat bort 5-10 fästingar dag, men denna sommar använder jag Switch och har hitills (de släpptes på bete för drygt en månad sedan) endast plockat bort 3 st totalt!! Så switch hjälper på min i allafall.Och på ponnyn, han har inte haft en enda i år..
Sen får de vitlök också varje dag, men enbart vitlök hjälper inte.

Jag har använt både Switch och vitlök men det har inte funkat så jättebra. Någon här på Buke tipsade om att man kan smörja in hästen med 4ess-salva mellan frambenen och i skapet. Och hittills har det fungerat riktigt bra. Lite kladdigt men det är det värt.

Vi hällde Switch på vår pålla när
hon släppts på bete o hon har bara
haft en fästing.
Så det är att rekommendera! :)

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 796
Senast: Jahaja
·
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 805
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar