Fäste till svängel

Lejonelle

Trådstartare
När jag letade häst såg jag på ett ställe att de satt fast svängeln med ett par remmar istället för att svetsa på ett metallfäste. Det lät ju fiffigt, slippa dra iväg vagnen till någon svetskunnig. Någon som provat och kan dela med sig av tips?

Sv: Fäste till svängel

Man använde ofta en kraftig läderrem på giggarna förr. Det fungerar utmärkt även idag.
En annan variant är att fästa en vajer el dyl runt axel och leda fram till svängeln men det blir vingligare än remmen. Går att ordna hyfsad stabilitet med ett upphäng i framkant av vagnskorgen.

LIA

Fyller på ang läderremmen.

Den ska alltså vara kraftig- (ur minnet) 80 mm bred och 8-10 mm tjock.
Man la den som ett sling runt axeln, fram och runt svängeln samt tillbaks igen. Där ligger den omlott och fästes med genomgående bult samt med mutter och stora brickor.
Upphänges vid vagnskorgens framkant i en bygel för ökad stabilitet.

Det är väl allt tror jag.

LIA

Är inte säker på att jag förstår trots allt. Ska remmen gå som en åtta runt svängel och vagnaxel? Då blir remmen runt axeln det som fixar den dragfasta konstruktionen och höjden regleras med bygeln då eller :confused:

JA, det blir som en åtta där mitten på åttan är där remmen är hopskruvad.
Har även sett varianten då remmen är ihopskruvad vid axeln resp vid svängeln. Man sparade alltså en bit rem.

Höjden regleras av bygeln på så sätt att remmen hänger i den nära botten på vagnskorgen. Svängeln sitter strax framför denna.

Hoppas det hjälpte. :o

LIA

Ja tack det hjälpte. Blir bara så förbryllad över att remmen ska fästas i vagnsaxeln, på de bilder jag har sett sitter fästet för svängel i vagnens framkant och inte i axeln. Självklart måste det bli starkare och säkrare om man kopplar runt axeln men tycker det måste vara svårt att få rätt draglinje då. Tänker jag fel?

Tyvärr, men den liknar litegrann den rockard som Tussilago köpt och hade bild på i sin tråd
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=682137

(fast vår behöver inte byggas om för att passa hästen)

I framkant en rörkonstruktion mellan skaklarna och klädd med brädor alltså.

Remmen skulle behöva gå under vagnskorgen till axeln alltså och detta kändes lite skumt för mig. Det logiska vore att dra en kätting eller något liknande mellan skaklarna och fästa svängeln i den. Om man tror det blir för klent att fästa direkt i röret. Funkar inte det?

fäst inte i skaklarna för det blir fel draglinje då, om inte skaklana är väldigt låga förstås, men då blir det oftast fel vikt i dem om man använder en bra sele..

Äh, fixa en bild gärna med hästen bredvid eller i.

Dagens bygge:
Idag byggde jag om en skitsele till bra sele, plus fixade svängel på en ofjädrad vanlig rockard!! Bilder kommer sen!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 967
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
4 221
Senast: JennyLz
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist