Fästa travsele

P

Popplin

Vet inte om tråden hamnat rätt, men provar här!

Jag har köpt en liten ponny, 2 årig welshmountain/shetlandkorsning, som är inkörd och klar. Han är körd med sulky, eftersom den är lätt och bra för honom. Har därför en sulky, och nu köpt travsele med långbrösta.

vid bukgjorden sitter en rem på var sida, och jag undrar vart de ska fästas? Samtidigt antar jag att bröstans remmar ska fästas i skaklarna?

Ja.. jag förstår att jag behöver ta hjälp av kunnig när den ska på, men vill gärna ha lite hum om hur det ska se ut.. =P

Tack!

Sv: Fästa travsele

Remmarna på bukgjorden ska surras om skakeln på var sida, remmen som ligger över selen ska också surras ovanpå alltihop och fästas ihop under magen på hästen.

En långbrösta fästs lämpligen i vagnen ja, men finns det något att fästa den i på en sulky?

Tycker du ska åka och prata med någon som har selat förut det är lite svårt att visa över internet.
Snurrar man fel kan vagnen lossna och det brukar inte vara trevligt!
Lycka till

Remmarna snurrar du runt skaklarna, varannan gång på höger och vänster sida, så det sitter fast ordentligt.
Jag brukar fästa bröstan i selen nedanför däckelunderlägget.

Här ser du kanske lite
21716833.jpg

Ja, jag förstår att du tycker det.. Skrev också att jag tänkt göra det, men att jag gärna vill veta lite grann... =)

Hej. Tack för svar!

Men hur fungerar då travselen när det gäller bogfrihet m.m ?
På en billigare variant av brösta - de som säljs på börjes m.m, sitter ju brösta och däckel fast i varandra, vilket innebär att hästen inte har full rörelsefrihet när de drar... Det blir ju en större inverkan eftersom bröstan då är fästad i skaklarna, istället för i en svängel...
Betyder det att travselen inverkar lika dant? Alltså bromsar hästens rörelser.

Jag undrar isf också hur det ser ut på tävling i travet... De borde ju eftersträva att hästen kan sträcka sig framåt med så lite motkraft som möjligt.. Hur ser deras bröstor ut?

=) Om någon kan svara....

Kul att du har en ponny som är inkörd! Det är roligt att köra! Dock måste jag fråga om du kört förut? Om du inte gjort det rekommenderar jag att du tar kontakt med någon van som kan visa både hur du ska sela och hur du ska köra.

Remmarna du beskriver kan vara skalmremmar om de sitter tillsammans med spännet på gjorden. Ligger de ovanpå selen är det extragjorden.

En travsele används bara till lätta vagnar, sk långvagn/speedcart eller sulky. Vagnen dras av själva selen och bröstan är bara som en extra säkerhet. Bröstan spänns löst och hindrar inga rörelser alls.

"bröstan sitter löst och hindrar inga rörelser alls" - sitter den så pass löst så drar de ju med däcklet isf? eller missförstår jag dig nu? Annars så antar jag ändå att den har samma inverkan som en billigare odelad variant av bröstsele... ?

Jag har ingen jättestor körvana, men har gått några kurser och körde mycket som liten med min dåvarandra shetlandsponny. Har annars lärt mig av min morfar som använde hästar på gården när han var yngre =) Det finns nog mer jag kan lära mig...

Ponnyn jag har nu är ifs väldigt ung, en liten shetland/welshmountain hingst. Men otroligt snäll, helt trafiksäker och lyssnar väldigt bra. Han är uppfödd av en yngre tjej som tävlar trav, och tillsammans med honom fick jag den sulky som hon använt till honom. Min erfaranhet avv sulkys och travselar är däremot inte stora. I nästa vecka ska jag åka ut till en bekant som tränar travhästar, och som kan visa mig lite grann.
Anledningen till att jag vill köra med sulkyn i dagsläget är för att den är lätt att dra, och jag inte vill påfrästa honom för mycket när han växer.. Annars så har jag en ganska tung rockard, och där förstår jag mig på selningen... =P

Tack för ditt svar=)

sitter den så pass löst så drar de ju med däcklet isf? eller missförstår jag dig nu? Annars så antar jag ändå att den har samma inverkan som en billigare odelad variant av bröstsele... ?

Nej, bröstan används inte till att dra med. Man kan säga att vagnen dras med däckel/gjord, ja. Numer används ofta förbygel isf brösta men en del har fortfarande brösta på tävling. Kolla på travet på TV4 så kanske du kan se en brösta och hur den ligger och guppar bara.

Min erfaranhet avv sulkys och travselar är däremot inte stora. I nästa vecka ska jag åka ut till en bekant som tränar travhästar, och som kan visa mig lite grann.
Anledningen till att jag vill köra med sulkyn i dagsläget är för att den är lätt att dra, och jag inte vill påfrästa honom för mycket när han växer.. Annars så har jag en ganska tung rockard, och där förstår jag mig på selningen... =P

Tack för ditt svar=)

AHA, har du en travsele med quick hitch (snabbkoppling)? Då måste du ha en vagn med sådana fästen, annars får du inte på den alls. Då är remmarna du menar skalmremmar som lindas runt ett eller två varv runt kopplingen och sedan fästs i selen igen. Hur fäster du rockarden? Är det med seltunga? För du behöver du en annan typ av sele, tex bröst- eller loksele. Men det hjälper nog med att kolla med din kompis som håller på med trav, sen behöver du inte oss på buke :D

Lycka till!

Hej hej.. Nej, du missförstår. Det är en remsele, och sulkyn har inte QH fästen..

Travselen är heller inte tänkt att bli använd till rockarden, utan till den har jag bröstsele.

Tack för ditt svar om selen. Men jag förstår inte hur tanken kan vara att de ska dra sulkyn med däcklet ? Varför finns då bröstan öht? Säkerhetsåtgärd?

Ja som sagt, min erfarenhet ang travselar är föga stor.. När man använder rockard eller vagn vill man ju att de ska dra med bröstan, och det är viktigt att den inte sitter fast i däcklet eftersom det då blir stumma rörelser..

Just precis. Man anser att speedcarten är så lätt att inte anläggningsyta behövs för själva "draget" (jmf en loksele tex) utan att det räcker att fästa vagnen runt magen på hästen(väldigt enkelt uttryckt). Bröstan har egentligen en ren säkerhetsfunktion om du skulle spänt gjorden så löst att selen sätter igång att glida bak. Så länge selen (alltså däckel/gjord) är på plats behövs inte bröstan.
Likaså är det vanligt med en extragjord som också är en ren säkerhetsfunktion. Om den ordinarie gjorden skulle brista ska inte allt gå åt h-e på en gång.

Hej igen! Nu fick jag en ny fundering.. =P
Om det är så att bröstan är till som någon form av säkerhetsrem ifall något skulle gå sönder i därcklet. Hur fungerar då en kortbrösta? Den spänner man väl runt däckelgjorden bara, eller?

Det kanske finns en liten vetenskap om den också =D

Igår provade vi selen för att se om den passade. Den låg riktigt, riktigt bra! Nu ska den bara sitta fast också.

Men är det annars så att bröstans remmar ska surras ovanpå, framför, eller bakom bukdjordens remmar? Jag har även sett någon bild på variant där man har surrat dem runt skaklarna och ned mot vagnen. Men är detta korrekt? Och ska det isf finnas speciella fästanordningar?

På bröstremmarna finns i slutet skurna öppningar, om du förstår hur jag menar? Vad fyller de för funktion? (Mitt antagande är att man ska trä igenom remmen där på något vis?)

Långbrösta virar du längs skakeln på vagnen och längst ner sitter det en liten metallknapp där remmen ska fästas, i den där skåran du sett på remmarna. Alla vagnar har inte sådana knappar och då är det enkelt att svetsa dit en sådan. Jag använder alltid långbrösta, en bred sådan när jag kör med travrockard, visst fördelar man vikt och drar med hjälp av bröstan, om man sätter den korrekt dvs. En halv handsbredd ska du få in emellan brösta och häst framtill så får du lagom drag.

Med sulky och på tävling är bröstan en säkerhetsrem och då används antingen kortbrösta eller förbygel. I dag tror jag att nästan alla använder förbygel, förr såg man oftare kortbröstan.
Nyare rockards har också en annan typ draglinor, har inte haft det själv så jag kan inte förklara det korrekt men det sitter ngn form av trissor som linan löper på tror jag. Det ser ut som en bra lösning på bild i a f.

Jag använder alltid långbrösta, en bred sådan när jag kör med travrockard, visst fördelar man vikt och drar med hjälp av bröstan, om man sätter den korrekt dvs. En halv handsbredd ska du få in emellan brösta och häst framtill så får du lagom drag.

Nu vet jag ju inte hur tung din vagn är men om vagnen är så tung att hästen behöver dra med bröstan tycker jag du borde byta sele.
En normal lång brösta är inte alls tillräckligt stark för att hålla att dra med. Titta på en vanlig bröstsele eller loksele så förstår du hur tjockt och brett remtyget bör vara för att hålla.

Att man ofta använder en bredare brösta till rockard är ju för att om något går sönder blir det större tyngd på bröstan. Men många gör som du när de har tunga vagnar och så länge det inte blir skav så gör det ju inget. Personligen tycker jag man ska använda en annan sele eller en lättare vagn.

I detta fall gäller det en speed cart som är mycket lättare än en rockard.

Om det är så att bröstan är till som någon form av säkerhetsrem ifall något skulle gå sönder i därcklet. Hur fungerar då en kortbrösta? Den spänner man väl runt däckelgjorden bara, eller?

Ja, en kortbrösta spänns runt gjorden/däckeln och ev över skalmen. Det finns lite olika varianter och alla tycker sin egna är bäst :). Det är för att hålla selen på plats så den inte sätter igång att glida bak. Man kan lätt föreställa sig kalabaliken om selen sätter sig i ljumskarna :eek:.

Men är det annars så att bröstans remmar ska surras ovanpå, framför, eller bakom bukdjordens remmar? Jag har även sett någon bild på variant där man har surrat dem runt skaklarna och ned mot vagnen. Men är detta korrekt? Och ska det isf finnas speciella fästanordningar?

På bröstremmarna finns i slutet skurna öppningar, om du förstår hur jag menar? Vad fyller de för funktion? (Mitt antagande är att man ska trä igenom remmen där på något vis?)

Du har delvis svar redan från Jeeves om skårorna ytterst på långbröstan.
När du sätter fast bröstan ska den sitta i höjd precis som en bröstsele och vara minst en handsbredd löst (ev en halv om det är en mycket lite ponny och du har stora händer). Du lägger remmarna så de ligger så fast som möjligt. På visa vagnar finns det öglor att trä igenom men bäst är ändå att vira nåt varv runt skalmen innan du fäster bröstan i "knappen". Jag brukar lägga bröstan utanför gjorden men innanför yttre delen av skalmremmen/extragjorden. Då ligger den utan att skava eller sladdra.

MEN! Skulle du inte ta hjälp ev någon? :)

Tack för svar! Min sulky saknar "knapp", och därför förstod jag inte riktigt förrän nu. Det får ordnas!

Tack tack! Jo, på fredag får jag hjälp med selningen. Jag tycker att det är intressant däremot, och försöker att lära mig och förstå så mycket som möjligt. Än så länge har jag ivf lärt mig att ögla ihop selen för upphängning :D Så det ska nog gå bra det här till slut!

Jag har en travrockard och den är inte för tung för travsele tack, så pass länge har jag tränat ponny så att jag är väl medveten om travutrustning och dess effekter.

Har man däremot en tyngre vagn, ej avsedd för travsele, samt kör i mer kuperad terräng då är valet av annan utrustning självklar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 089
Senast: Texaz
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 844
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama