Fästa travsele

Sv: Fästa travsele

Jeeves>> Jag kritiserar inte ditt val av utrustning. MIN åsikt är att hästen inte ska behöva dra med bröstan. Brösta till en travsele är en säkerhetsfunktion.

Fungerar det bra för dig, fine, men bli inte upprörd över att vi har olika åsikter, så är det här i livet. :)

Nja, jag blir lite irriterad på påståenden att det skulle vara skadligt, inte på avvikande åsikter. Jag har kört i ganska många år och anser mig därmed ha bevis för att den typ av utrustning jag har ( och som jag beskrev här ) def inte är skadlig på något vis. Mina travponnier har inte haft någon form av skada under alla år så det tycker jag är ett klart bevis på att träning samt utrustning inte är skadlig.

Det är MÅNGA här på forumet som hasplar ur sig detta påstående; att travselar är skadliga, att det rent av är djurplågeri etc etc, och det kommer från personer med mycket liten eller ingen erfarenhet av travutrustning eller träning. Långbrösta är INTE enbart en säkerhetsrem utan också ett hjälpmedel att dra med, i annat fall kan man lika gärna använda sig av en vanlig kortbrösta som hör hemma på bana enligt min mening, ej i träning med rockard i skogen.

Att jag verkar ngt irriterad på dig beror inte på din avvikande åsikt utan på ett felaktigt påstående.

Nåja, jag har kanske inte kört så mycket ponny, har däremot jobbat flera år i travstall och kört mycket med både rockard och speedcart. Vi hade alltid långbrösta till rockarden men skulle aldrig sätta bröstan så hårt att hästarna skulle dra med den. Däremot om något skulle gå sönder behövs det en långbrösta för att orka hålla emot den tyngre rockarden.

Jag vill med detta inlägg hävda att mitt påstående inte är felaktigt även om du tycker annorlunda. :p

Hej! Jo, nu har jag fått instruktioner! När man väl provat en gång och fått det ordentligt förklarat så var det inte så svårt!

Däremot ska jag ordna en sådan liten knopp vid skalmarna så att jag kan fästa bröstremmarna ordentligt. I dagsläget fäster jag dem genom att snurra där också, vilket ifs också går bra!

Så sent som igår var vi ute och körde =) Och det gick riktigt bra! Allt sitter på plats och fungerar utmärkt!

Tack allihop som har svarat och bidragt!

Blutengel_>> Vad roligt att det går bra! Hoppas du får många härliga körturer.

Jeeves>> Förresten, jag har inte i något inlägg påstått att din utrustning skulle vara skadlig på något vis. Det måste du (felaktigt) läst in själv mellan raderna.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 089
Senast: Texaz
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 844
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 248
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17