Fasta hinder - varför??

Sv: Fasta hinder - varför??

Trippelbarrar är farliga, och inte lätthoppade!!! :angel:

Som jag nämnde innan, svårigheten ligger i betraktarens öga, och för oerfarna ryttare ser det naturligtvis svårare ut än vad det är. Du måste vara en oerfaren ryttare för att fälla en sådan kommentar.
Men saken är den att hela diskussionen handlar här nu om banhoppning och inte mer om ämnet i fråga, nämligen varför man har fasta hinder i terrängen. Det känns meningslöst att diskutera banhoppningsbanor när tråden egentligen skall handla om något helt annat.

om man har med tillexempel en trippelbar så läggeer man den mot slutet av bannan och inte bland dom första iochmed att det räknas som ett svårare hinder, har man med trippelbar i en svår klass så kan man sätta den lite vart man vill iochmed att hästarna och ryttarna ska vara så pass duktiga.

Trippelbarr hinder nr 3 banhoppning 120 unghästar

Bild

Trippelbarr är ett av de allra lättaste hindrena för häst att hoppa så jag ställer mig väldigt frågande till det påståendet :crazy:

Dessutom så har jag oftast mött trippelbarrar i början eller i mitten av banan i banhoppning

Vilken bannhoppning var det som det gällde då? Svär, medelsvår eller lätt?

Så lätt det inte på våran banbyggnadsclinic. Du får ringa å fråga helt enkelt. Bara vid medelsvåra och svåra hoppningar, vid lätt så var det inte det enklaste hindret iaf. Och skulle läggas så att det kom efter hästen kommit igång ordentligt.

120 cm du verkar ha fått en duktig krabbat där, han e ju högt över hindret :)

Jag har hoppat trippelbarr i debutantfälttävlans hoppningsprov och det motsvarar 90cm hoppning.

Jag har själv gått två steg i både banhoppning och terrängbanbyggnings utbildningen och där har de inte sagt något om att man inte får ha med trippelbarr för att det skulle vara ett svårare hinder, men rent praktiskt kan det vara svårt att bygga ett sådant hinder i lägre klasser

Tack, visst är han fin :love:

På valla i somras hade de trippelbarr som hinder nummer 1 i banhoppningen i den enstjärniga, det gav väldigt mycket utslag i alla fall

Jätte fin.

Kanske det var vad banbyggaren menade. Att det var utav rent praktiska själ.

Enstjärning e det samma sak som lätt klas? låter som det iaf. fast det e fälttävlan då eller?

Trippelbarr hinder nr 3 banhoppning 120 unghästar

Bild

Trippelbarr är ett av de allra lättaste hindrena för häst att hoppa så jag ställer mig väldigt frågande till det påståendet :crazy:

Dessutom så har jag oftast mött trippelbarrar i början eller i mitten av banan i banhoppning

Tack!!! :bow: :bow: :bow: Äntligen någon som har lite erfarenhet och inte pratar ut i det blå!

Fast på en klubbtävling en gång så lyckades vi få till en trippelbarr på 50 cm!! Det var inte lätt men det gick (och vi grävde inte ner hindret!)

Okej, måste varit det han menade då, isåfall ber jag om ursäkt för mitt uttalande iochmed att det var felaktigt.

Okej, hade ingen anning om att klasserna hete så i fälttävlan. har ju aldrig provat det själv. Har ju bara hoppat teränghinder på ponnier å en stor häst mest på lektioner. fast stor hästen var helt :love: på fälttävlanshinder :love:

Som jag nämnde innan, svårigheten ligger i betraktarens öga, och för oerfarna ryttare ser det naturligtvis svårare ut än vad det är. Du måste vara en oerfaren ryttare för att fälla en sådan kommentar.

Jag satte en :angel: efter för att jagi nte var helt seriös.. :smirk:

Jag kanske inte är en elitryttare, men det har inte med saken att göra.
Jag har alltid tyckt att breddhinder är läskiga. Efter att ha krashat (stavas?) några gånger på trippelbarr tycker jag det är ännu mer läskigt.
Och hur pass lätthoppat det är beror ju på hästens spänst. Min ena häst kunde inte hoppa så breda hinder iom att hon hade svårt att länga sig.

Jag satte en :angel: efter för att jagi nte var helt seriös.. :smirk:

Jag kanske inte är en elitryttare, men det har inte med saken att göra.
Jag har alltid tyckt att breddhinder är läskiga. Efter att ha krashat (stavas?) några gånger på trippelbarr tycker jag det är ännu mer läskigt.
Och hur pass lätthoppat det är beror ju på hästens spänst. Min ena häst kunde inte hoppa så breda hinder iom att hon hade svårt att länga sig.

:eek:

Hur bred trippelbarr hoppade du då??

Nu kommer jag ihåg varför en trippelbarr var en svårighet i en lätt klass. Därför att hästen står emot den när den är oruttinerad.

Nu kommer jag ihåg varför en trippelbarr var en svårighet i en lätt klass. Därför att hästen står emot den när den är oruttinerad.

Nja, den kan ju stå emot ett räcke också om den tycker att det ser läskigt ut....eller en oxer.....eller vad som helst egentligen. Men naturligtvis kanske man behöver lite mer schwung för att komma över trippelbarren om hästen står emot, så man inte får ett galtahopp och landar mitt i. En trippelbarr kan ju lätt se väldigt kompakt ut. Men nu kan jag förstå din tankeväg åtminstone.

Ska väl komma med min åsikt, tänkte jag :) Läste genom vad alla har skrivit, och tror nog jag kan förstå de flesta. MEN, själv är jag fälttävlansryttare och tänker försöka göra det lite klarare för de som inte gillar oss som "utsätter våra hästar för fara". De allra flesta fälttävlansryttarna rider med mycket gott omdöme, jag säger inte att det är allam tyvärr, men de allra flesta. Och hästarna brukar också tycka att det är otroligt roligt! Hästen jag har tävlat det senaste året skulle springa och hoppa fasta hinder tills hon stupade om ingen stoppade henne. Vissa människor gillar farliga saker, precis som hästarna! Vi ryttare som tävlar fälttävlan har alla tagit ett fälttävlansmärke där man ska kunna visa att man behärskar att hoppa olika typer av hinder och att man kan hålla det tempot som man ska. Ska man rida högre klasser än lätt klass (1.00) på stor häst så måste man ta ytterligare ett fälttävlansmärke med svårare hinder samt ett banhoppningsprov. På båda proven måste man också svara på frågor som handlar om terrängmomentet och dess regler. Däremot på ponny så kan man kvala till lätt klass fälttävlan genom att rida en LB-hoppning felfritt, vilket jag tycker borde ändras!

På en terrängbana finns allt från stockar till stenar och vatten, och jag tror att ALLA hästar klarar av att hoppa en debutantbana utan minsta problem. Ska man hoppa högre, så måste man kvala till det, vilket väl bevisar att man klarar det? Ryttarna rider också med stort omdöme, och visar hästen hindret i god tid. Att det finns maxtid tycker jag är bra, då måste hästen vara i rätt kondition för att orka, och ryttaren (en klok ryttare, ska jag tillägga) får en morot att jobba efter hemma - kondisen för både häst och ryttare! Och bara för att man ska rida på i ett någorlunda tempo betyder ju inte att man måste rida i tokgalopp mot hindren! Sträckorna MELLAN hindren satsar man väl ändå på att tjäna tid? Innan hindren plockar man ihop hästen så att det inte ska bli några oklarheter.

Självklart händer det olyckor, som i ALLA andra sporter, och det är aldrig roligt, men jag tror att de allra flesta ekipagen rider för att de verkligen tycker att det är roligt! Tack för mig :D :D

Det köper jag inte för det är det allra lättaste hindret för hästar att taxera.

har aldrig mött en häst som stått emot en sådan, däremot RYTTARE ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 217
Senast: Mabuse
·
P
Övr. Grenar Jag undrar var "grejen" är med detta kring barockridning och de högre skolorna - tycker folk att man skall hålla sig bort från det för...
2
Svar
25
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat