Får man inte rida barockridning om man är handikappad?

Sv: Får man inte rida barockridning om man är handikappad?

hej ja just detta ta vara på det lilla som finns nära just dig, på din rid skola och sluta leta efter den perfekta hästen och rasen obs!
den finns inte .om inte du kan upptäcka dina fina som finns just nära dig,och likadant med allt i utrustning anpassa det efter dina behov
sedan måste du kunna hjälpa till att klara just ditt funktions- hinder
och vara glad över vad som finns nära dig, på gott och ont!
försök att hantera hela grejen efter detta istället!
då hamnar man i en rimlig nivå och kan rida. :banana: :bump: :love:

Tror nog att det gäller att hitta hästen sedan ta rasen i andra hand. Själv har jag fibromyalgi med allt det medför med smärta, stelhet och balansproblem. Började faktiskt att rida lektion på islandshästar nu i höstas och det har fungerat ganska bra.

Sedan har jag ridigt ett tinker/irish cob sto som trots att hon knappt var riden (dock körd) försökte hjälpa en. När man började att tappa balansen så saktade hon in och på sätt och vis man man säga att hon ruskade till så man hamnade rätt. Svårt att förklara hur men ni kanske förstår ändå ;) . Om man tex travade el galoperade så kändes det som hon märkte strax innan mig att det började smärta för mig och hon saktade av mjukt till skritt. Hon måste ha känt direkt när min kropp började att spänna sig.

Hon är framåt och mjuk att hantera och rida, att hon sedan hade mjuka gångarter var en stor bonus. Tyvärr så står hon på ett ställe där hästarna inte sköts bra och jag har inte råd att köpa henne. . 25.000kr tycker jag är för mycket för en outbildad häst, utan papper och med okänd ålder. Eller vad säger ni?

Hon har numera en grundare hovspricka som måste läka innan hon kan ridas igen. Och eftersom skötseln är som den är så kommer det nog att ta tid.

Håller själv på att funderar över sadlar. Min dröm vore att det skulle kännas som att rida barbacka men med ett bra stöd. Sedan skulle man kunna hoppa mindre hinder ibland. Under mina dåliga dagar så håller jag på att rasa ur hela tiden när jag rider i en ganska djup engelsk allround sadel. Undrar om min drömsadel finns?

Har sökt lite på internet om sk spanska sadlarna men har sett att många inte rekomenderar den om man inte från början är duktig och har en bra sits att börja med.

Rent generellt tycker jag att 25000 kanske är dyrt för en häst utan utbildning och papper.

Men för en häst som man litar på och vet att den tar hand om en är det inte dyrt. Såna är svårare att hitta än hästar med papper och utbildning.

När man vet vad de köper dom för på Irland (de som kommer dit jag är kostar ca1-3.000kr) så känns det inte direkt billigare. Visst kostar det att ta hem dom men hästhandlarna vet väl vad folk är villiga att betala. Tex en nordsvensk brukshäst utan papper och någon utbildning/hantering får du för max 6-7.000kr beroende på ålder förstås.

som kurios a kan jag nämna att i usa kostar en tinker numer arunt 180.000-230.000 kronor

fånigt så det förslår

THIna

Liknande trådar

Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 780
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 863
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 561
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar