Fasta hinder - varför??

Sv: Fasta hinder - varför??

Jag skrev det inte till dig.. ;)

Korpen skrev att man kan slippa gå omkull, när det löser ut sig, om hästen slår i med frambenen.
Jag anser att det är stor risk att det blir större skada om ett tungt terränghinder löses ut när hästen slå ri med frambenen.

Det finns ju några tävlingar som har hinder som löser ut, alltså Badminton och så men det krävs ganska stor viktpress för att dom skall lösa ut inte bara att frambenen slår i utan kanske att hästen lägger sig på hindret.

Om man tittar på de "större" tävlingarna nuförtiden (tex Badminton, Burghley, VM och OS osv) är ju hindrena mer tekniska och mindre än för tex 20 år sedan, då det mest var enorma hinder. Fälttävlansterrängen tycker jag har ändrats väldigt mycket på de senaste åren, för att det inte skall gå i tusen knyck utan sans och balans, utan att ryttaren skall kunna reglera hästen och rida olika böjda spår/avstånd/svängar osv. Visst behövs lite "fart" dvs. en aktiv galopp, för att komma över, men man måste även ha en aktiv galopp för att kunna hoppa en normal banhoppning.

Visst hade det varit en bra idé att uppfinna hinder som inte är helt fast, men man måste ändå bära i åtanke att hästarna är tränade för uppgiften, och ryttaren måste vara tillräckligt duktig att klara av att ta hästen till hindret på bästa sätt. I vissa fall tycker jag det är hemskare att se en lokaltävling i hoppning där folk inte kan bedöma ett avstånd och hästarna brakar igenom hinder till höger och vänster!

Då vet jag lite hur ni ser på frågan. Är själv varken hopp- eller fälttävlansryttare utom för hemmabruk. Ska nog hålla låg profil i debatten ;)
Tycker själv att det verkar som en bra idé med halvfasta hinder om de inte är för tunga, vi får väl se var tekniken leder.
Tack för svaren!

Håller med dig där... har sett en hel del fälttävlingar, från debutant och upp till trestjärnig. Det har sällan sett otäckt ut eller farligt, trots att det har hänt en del avfallningar och annat. Däremot en lokal tävling i hoppning på 0.90 och 1 meter... där har jag blundat många gånger när ryttare och hästar har farit runt och hoppat utan någon som helst kontroll.

ja man kan ju inte precis gestikulera och använda olika röstlägen vilket är viktigt för att man skall förstå varandra korrekt ibland.

:p

ännu med fälttävlan . som någon sa tidigare , lokala hopptävlingar är många gånger betyfligt mer hemska att se på.absolut!

men jag tycker ändå att fälttävlan är lite kuslig ibland då hästarna fastnar i hindren..:/

Jag tycker att maxtiden brukar vara väldigt bra på de flesta tävlingar. Men jag har då aldrig hört talas om att maxtiden är till för att sålla bort ekipage som inte borde va med i högre klasser? Så då menar du; moonlightgarden, att om jag inte klarar maxtiden av någon anledning men banan har flytit på galant och vi är felfria så får inte jag gå upp en klass!?
Håller med de flesta att man inte ska ha bommar/stockar som löser ut sig. En vettig person utsätter inte sin häst för svårare saker om den inte är redo för det.
Sen så händer de flesta olycker i samband med att det blir missförstånd mellan häst och ryttare innan hindret eller att ryttaren rider så j*vla dåligt.

Du får nog göra som du vill där. Men ja som sagt maxtiden är ju en svårighet och är till för att man ska sålla bort ekipage, dock menade jag först och främst till omhoppningen iochmed att på iaf banhoppning så går man inte vidare om man har tidsfel. fast det finns nog folk som låter bli å anmäla sig för att dom vet att dom inte kommer klara av tiden på tävlingen. Hur det är på fälttävlan vet jag inte, bara varit på banbyggnadsclinic.

Det som även är att tänka på förutom att tiden blir svårare när man går upp ifrån medelsvår till svår är att även svängarna blir svårare likväll som hindren, hindrens byggnad m.m. Som tillexempel i en kombination kan man tillexempel ha en planka i ett utav hindren. På lätt nivå sätter man den i första hindret i kombinationen iochmed att hästen gärna fokuserar på plankan så man får det lätt iochmed att den sitter i första hindret. Sedan i en svår klass kan plankan sitta i sista hindret i kombinationen, vilket gör så att hästen ser sista hindret mer och fokuserar på det och kan missa avsprångspunkten på hinder före sista hindret. Lika med hindret typer i en lätt klass om man har med tillexempel en trippelbar så läggeer man den mot slutet av bannan och inte bland dom första iochmed att det räknas som ett svårare hinder, har man med trippelbar i en svår klass så kan man sätta den lite vart man vill iochmed att hästarna och ryttarna ska vara så pass duktiga.

Det finns mer än bara tiden man ska tänka på om man vill byta upp sig en klass.

Eller så beror olyckorna på att ryttaren inte tänker för fem örre. Dom flesta gångerna en häst river brukar väll bero på ryttaren förutsatt att man inte sätter upp hinder och hinderbannor över hästens kapacitet, vana och kondition klarar av.

Usch, har aldrig sett en häst fastna i ett fälttävlans hinder å är nog jäkligt gladd för det. Dock har jag sett på en av våra lektioner en häst som fick bommen mellan bak benna och den följde med i några meter. Dock hände inget iaf så tur var ju det.

Vill bara påpeka att en trippelbarr är ett av de mest lätthoppade hindrena som finns, det är bara ögat som ljuger när man tittar på den. En häst hoppar alltid lika långt, om det är ett räcke, en oxer eller en trippelbarr. (Citat av P. Eriksson banbyggarkurs i Flyinge)

Sen kan man inte riktigt dra paralleller mellan banhoppningen och terrängen i en fälttävlan som du gör här. En hoppbana har andra svårigheter och byggs annorlunda än en terrängbana.

Usch, har aldrig sett en häst fastna i ett fälttävlans hinder å är nog jäkligt gladd för det. .

Min häst "fastnade" mitt i en oxer en gång (på träning).
Dvs stående med frambenen mellan fram och bak stocken.
Så hon fick snällt stå och vänta där tills det kom en med kniv och skärde bort frambommen :angel: :rofl:

Usch då tur att du har lugn häst då. Kan tänka mig vad som borde ha hänt om hon fick panik.

Nej, men om jag inte minns helt fel så sa jag oxå att jag bara varit på banbyggnadsclinic d.v.s. inte någon clinic för terräng. å det jag å carro diskuterar var mest hoppning. Så uppfattade jag det iaf.

Så sa inte våran banbyggnadsclinic. han sa att det var ett lite svårare hinder för en nybörjar häst d.v.s. dom som håller till på dom lätta klasserna för att skappa vana för att sedan gå vidare upp i klasserna. iochmed att hindrets språngkurva är högst på slutet utav språngkurvan.

Förstod det som om denna tråden handlar om fälttävlan och fasta hinder och inte om banhoppning! :angel:

Men för att återgå till banhoppningen så vet jag inte hos vem du var på clinic, då jag själv har en nära stående familjemedlem som är hoppbanbyggare och alltid håller sig väl informerad på speciella clinics för just banbyggare, plus att h*n byggt hoppbanor för bla. elitserien, samt SM-lag och VM och OS kval för fälttävlan, så jag har fått höra en hel del plus att man ridit många hoppebanor själv hittills i sitt liv.

Jag uppfattade det som att den handlade om att fälttävlan var farligare än vanlig banhoppning iochmed att fälttävlan har fasta hinder.

Från Leif Hall, tävlingsryttare, banbyggare och hopptränare först och främst har nog inga dressyrlektioner vad jag kan minnas.

Fast jag såg ju trippelbaren från synvinkel utav vad en lätt banas synvinkel och inte från en svår. Kan tänka mig att på en svår bana så anses den som ytterst lätt och kommer där även tidigare än på lättare bannor.
Iochmed att han bygger sådana bannor skulle jag gissa på att han inte räknar in trippelbaren från den lätta bannas synpunkt utan snarare från svårare bannor.

Ja hon är så lugn så. Hon visste nog mycket väl vad hon gjorde när hon inte hoppade över hela hindret. Envisa fjordhästar :devil: :D

Hon lärde sig dessutom att det var ju lätt att göra så, så hon gjorde så i finalen i div 3 samma termin :mad: :rofl:

Haha :rofl: Vilken envis rackare :)

Men dom är söta våra små envisa damer, saknar min oerhört. Hon var ju den där lilla rackaren som tog 5 1/2:an på studs istället för ett galoppsprång å då e ju galoppsprånget trots allt avset för storhäst storlek å inte små envisa c-ponnier :devil:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
4 217
Senast: Mabuse
·
P
Övr. Grenar Jag undrar var "grejen" är med detta kring barockridning och de högre skolorna - tycker folk att man skall hålla sig bort från det för...
2
Svar
25
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat