FÅRtråden

Jag tror att du ska försöka hitta en renrasig bagge i första hand. Om ni skulle få fler lamm än ni"orkar äta upp", så borde det gå att sälja djur till liv.

Om ni absolut vill korsa, undvik Dorper, Dorper är egentligen ett "hårfår" som ni skulle korsa med får av en ras som tagits fram för att få finaste ullen för att spina garn. Det riskerar att bli jobbig ull att hantera på lammen när dessa ska in i besättningen. Tänk på de pälsar som kan uppstå på doodle-korsningar på hund, svårklippt och tovigt på några lamm, och lättskött och lättklippt på andra lamm.

Lätta lamningar avgörs till mångt och mycket av utfodring och hälsa hos tackan, samt gener.

Vill ni ha en köttrasbagge, så välj en lite lättare ras, som Dorset. Det finns också en variant av Texel, som heter Blå Texel, som inte har så extremt "krallig" kroppsbyggnad och stora huvuden.

Eller gå mot lättskötta får från en allmogeras, t.ex. Klövsjöfår, Värmlandsfår eller Helsingefår, som är de mest storväxta allmogeraserna, eller ta Gotlandsfår - Gotlandsfår är dock ofta lite mer "sprättiga" än allomgeraserna. Undvik Finull, eftersom de lamm som ni behåller kommer att få med sig benägenheten till mångfödslar.

Bra info! Jag trodde dorper var köttras, mer än ”ullras”. Men eftersom vi klipper själva är det ju trevligt om man slipper mer tovig ull än nödvändigt.

Har lagt ut en köpesannons nu på facebook efter renrasig bagge. Vi landade i att vi försöker med det i första hand.
 
Jag funderar på att skaffa får. De skulle i så fall gå hos min mor i en blandskog (mycket gran) som gärna får glesas upp och bli mer framkomlig, dock inga problem för varken människa, häst eller får att gå där nu. En del av marken är redan upptrampad av hästarna men de tar jag med ner igen till hösten. När jag har egen gård tar jag dem dit men till dess är min mor positiv till att ta hand om det vardagliga samt att jag åker upp och ser till de mindre vardagliga sakerna vid behov.

Har kollat på raser och då jag generellt tycker om allmogeraserna så lär det nog bli något sådant även på fårfronten. Tycker värmlandsfår är väldigt fina och låter passande för oss, är det någon som har erfarenhet av dem? Alla tips om får är välkomna, jag läser det jag hittar nu. Har förstått mig på MV-statusen och avser följa det programmet. Djuren kommer i övrigt användas för ull, kött och skinn men i liten skala och inte av alltför stor vikt. :)
 
Ett dorper bagglamm är tingat till hösten nu. Dyrare än vad vi tänkt. Men vi är sugna på rasen och tror den kan passa våra tackor bra.
Känns roligt och förväntansfullt.

Köper av erfaren uppfödare så det känns tryggt och seriöst.
 
Det har varit några gårdar som har fått blåtunga nu. 😞
Hur tänker ni kring det?
Är det någon som tänker vaccinera när det finns tillgängligt?
 
Det har varit några gårdar som har fått blåtunga nu. 😞
Hur tänker ni kring det?
Är det någon som tänker vaccinera när det finns tillgängligt?
Hoppas det inte kommer hit (Gotland, vi har klarat oss tidigare) vaccinerar inte som det ser ut nu. Än så länge är smittan så långt bort och snart blir det kallt nog för att knotten inte ska kunna uppföröka smittan, så det känns inte värt att vaccinera.
 
Hur gör ni när ni säljer skinn som skinn skickas?
Vad brukar det kosta? Är helt ny på det.

Vågar knappt skriva, men har letat bagge sen i somras och nu verkar jag ha hittat en. Så i kommande vecka ska jag hämta en bagge och några tackor.
 
Hur gör ni när ni säljer skinn som skinn skickas?
Vad brukar det kosta? Är helt ny på det.

Vågar knappt skriva, men har letat bagge sen i somras och nu verkar jag ha hittat en. Så i kommande vecka ska jag hämta en bagge och några tackor.
Jag undviker att skicka skinn. För mycket risker, och eftersom det är så tungt och bylsigt, så blir det dyrt.
Skinn går liksom inte ner typ "postens påse". Postens paket XL rymmer ett skinn.

Jag har skickat skinn ett fåtal gånger, till bekanta eller bekantas bekanta, när skinnet valts här som en present t.ex..

Dessutom så blir det lite intressant med betalningen, ett skinn kostar ju, låt säga 1500 kr, och har man då inte webbshop med betalningstjänst, så blir det osäkert i bägge ändar av affären.

Jag tycker inte heller att det är så enkelt att sälja skinn via en bild på en webbsida, eftersom det finns som många aspekter som gör att varje individuellt skinn är olika, så jag fortsätter att sälja mina skinn på marknader och andra "event".
 
Jag undviker att skicka skinn. För mycket risker, och eftersom det är så tungt och bylsigt, så blir det dyrt.
Skinn går liksom inte ner typ "postens påse". Postens paket XL rymmer ett skinn.

Jag har skickat skinn ett fåtal gånger, till bekanta eller bekantas bekanta, när skinnet valts här som en present t.ex..

Dessutom så blir det lite intressant med betalningen, ett skinn kostar ju, låt säga 1500 kr, och har man då inte webbshop med betalningstjänst, så blir det osäkert i bägge ändar av affären.

Jag tycker inte heller att det är så enkelt att sälja skinn via en bild på en webbsida, eftersom det finns som många aspekter som gör att varje individuellt skinn är olika, så jag fortsätter att sälja mina skinn på marknader och andra "event".
Nej jag håller med och förstår dig. Jag har släktingar som bor rätt många timmar bort som har uttryckt sitt intresse nu när jag ska sälja. Även om vi kanske träffas under året så vill jag inte "paxa" skinn utan få sålt dem och bli av med dem.
 
Nej jag håller med och förstår dig. Jag har släktingar som bor rätt många timmar bort som har uttryckt sitt intresse nu när jag ska sälja. Även om vi kanske träffas under året så vill jag inte "paxa" skinn utan få sålt dem och bli av med dem.

Jag har skickat skinn i present/sålt till släkt med postnord skicka direkt paket. Kostade typ 130kr.
Men har inte sålt till okända, känns som upplagt för besvär om de inte tycker skinnet är perfekt enligt deras förväntningar, så det ids jag inte 🙃
 
Jag har skickat skinn i present/sålt till släkt med postnord skicka direkt paket. Kostade typ 130kr.
Men har inte sålt till okända, känns som upplagt för besvär om de inte tycker skinnet är perfekt enligt deras förväntningar, så det ids jag inte 🙃
Nejmen precis!
Jag orkar knappt med det till släktingar, men jag känner att de har frågat så mycket och jag vill ju såklart det samtidigt (men jag är en övertänkare).
Många har ju varit här och hälsat på så då känns det extra kul när de blir förtjusta i ens flock.
 
Hur går era planer?
Jag har efter en del letande köpte några leicestertacklamm och bagglamm född i början av året.
Tanken är att baggen ska betäcka klösvsjötackorna också. Men jag tycker baggen är mesig? Jag hoppas han tuffar på sig och gör sitt jobb när han släpps ihop med tackorna.
Just nu går han med 3 bagglamm som ska till slakt i vår. Eventuellt så släpper jag honom med tackorna två brunstperioder och sen släpper jag in ett av bagglammen för att betäcka om det skulle vara så att han inte gör sitt jobb.

Kommer ha möjlighet att köpa fler leicesterlamm i vår vilket jag ser fram emot. 🙂
 
Hur går era planer?
Jag har efter en del letande köpte några leicestertacklamm och bagglamm född i början av året.
Tanken är att baggen ska betäcka klösvsjötackorna också. Men jag tycker baggen är mesig? Jag hoppas han tuffar på sig och gör sitt jobb när han släpps ihop med tackorna.
Just nu går han med 3 bagglamm som ska till slakt i vår. Eventuellt så släpper jag honom med tackorna två brunstperioder och sen släpper jag in ett av bagglammen för att betäcka om det skulle vara så att han inte gör sitt jobb.

Kommer ha möjlighet att köpa fler leicesterlamm i vår vilket jag ser fram emot. 🙂

Min syster hade världens fjolligast bagge som typ var fem månader och det blev lamm. Han blev kvar som kastrat och är fortfarande mesig :p . Går och gömmer sig bland tackorna när nåt är läskigt..
 
De leicesterbaggarna jag haft har alla varit väldigt mjuka och beskedliga och det har blivit lamm ändå 🙂

Vi slaktar bort allt nu i höst/vinter och kommer leta nya (lantras) får sommar/höst 2025. Kommer bara ta lamm för husbehov och ha de primärt som landskapsvårdare då vi har mycket naturbetesmark.

Hur går era planer?
Jag har efter en del letande köpte några leicestertacklamm och bagglamm född i början av året.
Tanken är att baggen ska betäcka klösvsjötackorna också. Men jag tycker baggen är mesig? Jag hoppas han tuffar på sig och gör sitt jobb när han släpps ihop med tackorna.
Just nu går han med 3 bagglamm som ska till slakt i vår. Eventuellt så släpper jag honom med tackorna två brunstperioder och sen släpper jag in ett av bagglammen för att betäcka om det skulle vara så att han inte gör sitt jobb.

Kommer ha möjlighet att köpa fler leicesterlamm i vår vilket jag ser fram emot. 🙂
 
Vi är på äg hem med en dorperbagge på 6 månader.
Superseriös och erfaren uppfödare. Vi köpte den ”sämsta” hon skulle spara, men blev ganska dyrt ändå.
Tanken och förhoppningen är att ha honom 2 år.
Skulle behöver bygga om lilla stallet till fårhus. De går ju på lösdrift, men vill att de ska lamma inne.

Funderar också på att gå över på hösilage (i småbal) till fåren. De ratar ganska mycket av höt. Hur ska man tänka kring kvot och torrsubstans?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp