FÅRtråden

Vid förra lamningen fick vi snitta en tacka pga dött lamm som inte gick att komma åt.
Nu vintern efter är hon som förbytt!
Extremt brunstigt (inte betäckt) i mycket långa perioder. Springer efter oss i hagen och är bara nöjd så länge man kliar på henne annars kan hon nästan visa tendens till att vilja stångas. Mot resten av tackorna är hon dryg, slår på dom med frambenen, gurglar och slurpar runt med tungan och buffas -baggbeteende liksom. Bråkigare än hon varit tidigare och stångas mer med andra tackor. Tidigare i höst trodde vi hon fått livmodersinflammation då hon hade massor med flytningar. Det har lugnat ner sig lite men fortfarande kladdig i svansen.

Någon som varit med om något liknande på äldre tacka (född -19 o lammat 3gånger)?

Vi valde snitta och behålla henne istället för slakt för det är en av våra första tackor vi köpte in när vi började med får. Nu är jag dock lite oroligt att hon dels mår dåligt av det här när det pågår så länge och att hon ska fortsätta vara stökig i gruppen och då framför allt mot lammen sen i vår/sommar när de släpps ihop.

Tankar?
(Helsingefår om det gör skillnad)

Halloj fårvänner! Jag letar efter ett hållbart och lättstädat material att ha på innerväggarna när vi ska bygga fårstall.
Vad har ni? Hur funkar det avseende om det håller bra och hur är det att hålla rent? Rekommendationer mottages tacksamt!

Halloj fårvänner! Jag letar efter ett hållbart och lättstädat material att ha på innerväggarna när vi ska bygga fårstall.
Vad har ni? Hur funkar det avseende om det håller bra och hur är det att hålla rent? Rekommendationer mottages tacksamt!
Vi har en putsad vägg, murad i leca längst ner, 1 meter hög, ovanför har vi monterad liggande skivor med filmbelagd lantbruksplywood, som går att spola av.
Ovanför det, så sitter vindnät innanför glespanelen.

Det är en för fårhållning ombyggd loge.

Här fick fåren flytta ut till lösdriften igen nu när det blev plusgrader. De klipptes för ca 3-4 veckor sen. Små juver börjar synas, men det är nog nån månad kvar till lamning.
Känns bäst för dem att få vara ute, så får de flytta in igen när det ser ut att börja närma sig.

Första lammen är här!
Inte alls den tackan vi hållt ögonen på och dessutom mitt på dagen vilket nog aldrig hänt för oss tidigare så jag blev minst sagt överraskad när jag tittade till i kameran igår och där var två små uppe på benen och åt för fullt!
Två tacklamm, ett svart/mörgrått och viltfärgat och ett mörkbrunt (vilket jag inte alls trodde vi skulle kunna få med den här baggen)
IMG_6924.webp

Vårt lamm nr 47 är också ett sånt där gulligt brunt! Dom är så jättesöta när de år bruna och har vita tecken på huvudet.

2 tackor kvar som kan lamma, men det är ungtackor som nog inte tagit sig.

Vi har 5 kvar varav 2 förstagångslammare och en av dom är jääätteeestooor!

Ang den bruna färgen, är du duktig på genetiken och nedärvningen av den? Blev mäkta förvånad när hon kom nämligen!
Tackans morfar är brun men då måste det väl finnas brunt hos baggen/pappan till lammet också?

Vi har 5 kvar varav 2 förstagångslammare och en av dom är jääätteeestooor!

Ang den bruna färgen, är du duktig på genetiken och nedärvningen av den? Blev mäkta förvånad när hon kom nämligen!
Tackans morfar är brun men då måste det väl finnas brunt hos baggen/pappan till lammet också?
Det är faktiskt så att ingen har någon bra koll på hur färgerna nedärvs på Helsingefår.

Det som är sannolikt, men långt ifrån säkert, är att de bruna lammen dök upp när man i slutet av 1990-talet just hittat rasen, och hade brist på baggar.
På den tiden så kallade man fåren av raserna Värmland, Helsinge och Gestrike för "Skogsfår" (som en ras) och använde Värmlandsbaggar för att överhuvudtaget ha obesläktade baggar att använda.

Så det bruna kommer kanske, antagligen från Värmlandsfår, eller så fanns det brunt som ingen visste om...

När jag skaffade mina Helsingefår 2005, så var bruna djur ytterst sällsynt.

Nu har det under en tid varit populärt med bruna djur, så många har använt bruna baggar, så brunt kan "poppa upp" lite här och där. Brunt är snyggt, men egentligen inte en vanlig ursprungsfärg i rasen.

I min besättning försöker jag hålla ner det bruna till förmån för alla de spännande mönstren av svart, svartgrått, grått, och varianter på ljusare och skäckar.

Jag vill ha 2-högst 3 bruna tackor på ca 30 tackor, 15 svarta/svartsilversidiga/svartgrå, och så några ljusare grå och några ljusa (benvita typ) och några skäckar.

Jag har ju tillräckligt många tackor för att hålla bredden i färger.

Det är faktiskt så att ingen har någon bra koll på hur färgerna nedärvs på Helsingefår.

Det som är sannolikt, men långt ifrån säkert, är att de bruna lammen dök upp när man i slutet av 1990-talet just hittat rasen, och hade brist på baggar.
På den tiden så kallade man fåren av raserna Värmland, Helsinge och Gestrike för "Skogsfår" (som en ras) och använde Värmlandsbaggar för att överhuvudtaget ha obesläktade baggar att använda.

Så det bruna kommer kanske, antagligen från Värmlandsfår, eller så fanns det brunt som ingen visste om...

När jag skaffade mina Helsingefår 2005, så var bruna djur ytterst sällsynt.

Nu har det under en tid varit populärt med bruna djur, så många har använt bruna baggar, så brunt kan "poppa upp" lite här och där. Brunt är snyggt, men egentligen inte en vanlig ursprungsfärg i rasen.

I min besättning försöker jag hålla ner det bruna till förmån för alla de spännande mönstren av svart, svartgrått, grått, och varianter på ljusare och skäckar.

Jag vill ha 2-högst 3 bruna tackor på ca 30 tackor, 15 svarta/svartsilversidiga/svartgrå, och så några ljusare grå och några ljusa (benvita typ) och några skäckar.

Jag har ju tillräckligt många tackor för att hålla bredden i färger.

Intressant!
I dagsläget har vi 1 brun tacka att använda i avel, hon är dräktig i år, av 12 möjliga. Hon kommer från en brun tacka (från dej) och brun bagge.
Vi får se hur denna utvecklas om hon är något att spara på.

Fö gillar jag de silvergrå -tror jag visat ett skinn från en bagge här som jag verkligen fastnat för! Just den härliga färgen har vi inte riktigt någon i nu, däremot en del blommiga /skäckar som också är riktigt fina! Förra baggen var väldigt ljust grå/nästan vit så med honom fick vi in mer vitt vilket vi knappt hade innan. Denna verkar ge mycket viltfärg i olika kombinationer.

@skogaliten Har du haft tvåfärgat (trefärgat) brunt/svart (och vitt)?
Den här baggen såg svart ut när han föddes med någon dag senare såg jag han var mer mörkbrun i ansiktet men ändå svart på kroppen!
IMG_6995.webp

Vi har fö fått en brunblommig bagge också så det verkar bli et brunt år!

@skogaliten Har du haft tvåfärgat (trefärgat) brunt/svart (och vitt)?
Den här baggen såg svart ut när han föddes med någon dag senare såg jag han var mer mörkbrun i ansiktet men ändå svart på kroppen!
Visa bifogad fil 164384

Vi har fö fått en brunblommig bagge också så det verkar bli et brunt år!
Jo, jag har lyckats få några få skäckar, som haft både vitt, brunt och svart i sig.
Men det är absolut mycket ovanligt!

Sedan så ändrar dom ju sig när de växer, så det är ju först efter någon klippning eller två man ser ordentligt, eller när skinnen kommer från berederiet.

Här drar lamningen igång på onsdag!

Jag lät tackorna träffa baggarna ett par gånger mellan staket i höstas så att de skulle brunsta samtidigt och det verkar ha funkat.
Jag skulle säga att större delen av flocken har stora fyllda juver och det syns på vulvorna att det är närmar sig. Magarna är rätt stora på en hel del, klövisarna kan få upp till fyra lamm, så det ska bli spännande!
Leicesterbagge på alla och numer har jag ju några leicestertackor så hoppas på att det blir några tacklamm att spara!

Läääääääääängtar!

Vad spännande! Vi väntar också. Tittar och iaktar. Trodde en tacka skulle lamma igår först pga lite avvikande beteende. Men hon håller på sig.
Första gången för oss, så man är lika nervös som förväntansfull.

Kommer ni vaccinera mot blåtunga?

Är det någon av er som blivit av med något får pga detta virus? ( hittade inget i tråden innan vid sökning så hoppas det är ok att jag frågar)

Är det någon av er som blivit av med något får pga detta virus? ( hittade inget i tråden innan vid sökning så hoppas det är ok att jag frågar)
Jag ska, hade egentligen redan velat ha gjort det men pga logistiska skäl får det vänta tills lamningen är gjord.
Vi har inte haft några fall vid mig, men bor inte långt från kusten och i Skåne så det känns som ett måste.
Frågan är istället om man ska ha en eller två doser.

Ja, jag kommer att vaccinera enligt de rekommendationer jag fått från besättningsveterinär och Gård&Djurhälsan.

Vi kommer att vaccinera samtliga djur, dels i god tid före betessläpp, och revaccinera i juli.

Vi fick hem vaccinet förra veckan, så det står i kylskåpet och väntar på vaccineringsdags.

Veterinärerna säger att just baggar är extra känsliga, så om man inte vaccinerar hela besättningen, så ska man i varje fall vaccinera sina avelsbaggar.

Men, eftersom det är 50 doser i en förpackning, och vaccinet bara håller några timmar efter att förpackningen öppnats, så vaccinerar nog många alla sina djur.

Det som är lite tråkigt, är att det finns föga hjälp att få, för små besättningar, som skulle vilja hitta någon i närheten att "dela flaska" med.

Jag ska, hade egentligen redan velat ha gjort det men pga logistiska skäl får det vänta tills lamningen är gjord.
Vi har inte haft några fall vid mig, men bor inte långt från kusten och i Skåne så det känns som ett måste.
Frågan är istället om man ska ha en eller två doser.
Men det är väl två doser på får också? Ja du bor verkligen i riskområde.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka