FÅRtråden

Innan jag köpte dessa fick jag rådet att de skulle vara bra betare, då de är framtagna för både ullen och köttets skull.

Då fick jag också till mig tvärt om det du skriver, att allmogeraserna kan leva av sly osv. Vi har ingen sly, bara gräs.
Alltså så fort man säger "köttras", där ju Jämtlandsfåren ingår (korsning av "Sveafår" vilket är en av korsning med bl.a. finull, dorset och lite annat, samt merino) så handlar det om att beta kultiverade beten, och de är relativt ointresserade av sly och örter, utan föredrar och är mest intresserade av "gräs" och odlade baljväxter. De behöver också sådan diet för att växa och utvecklas optimalt.

Allmogeraserna och de andra svenska lantrasfåren (Gotland, Finull, Ryafår, Gutefår) är programmerade för mer komplicerade fodersök och har ett betydligt vidare intresse för att beta olika sorters sly, örter, och annat vildväxande.

Ingen fårras kan leva av enbart sly, men lantraserna föredrar ofta att t.ex. äta späda färska blad av smakligt sly, framför "gräs", medan köttraser i regel föredrar "gräs" (odlad vall) framför sly, örter och diverse annat vildväxande.

Att de skulle finnas en korrelation för en ras mellan att vara "bra betare" och att vara framtagen för kött och ulls skull, är inte logiskt. Era sagesmän måste ha menat något annat.

Stäng bort fåren från vinterhagen! Man ska aldrig ha får och lamm på bete med tillgång till en vinterhage.

Vinterhagen är en källa till parasitsmitta, och i synnerhet lamm kan få en stor och snabbt uppkommande parasitbörda genom att gå och plocka grönt i vinterhagen.

Men nu låter det som det vallbete ni tänkt använda hunnit bli förväxt (30 cm plus i höjd)?

Putsa det, eller ta en ensilage skörd. Får (oavsett ras) kommer inte att kunna och vilja äta så långt gräs.

Tvinga ut fåren till den plats där de ska beta. Sätt upp tillfälliga stängsel för att få dem att beta en plats i taget.

Alltså så fort man säger "köttras", där ju Jämtlandsfåren ingår (korsning av "Sveafår" vilket är en av korsning med bl.a. finull, dorset och lite annat, samt merino) så handlar det om att beta kultiverade beten, och de är relativt ointresserade av sly och örter, utan föredrar och är mest intresserade av "gräs" och odlade baljväxter. De behöver också sådan diet för att växa och utvecklas optimalt.

Allmogeraserna och de andra svenska lantrasfåren (Gotland, Finull, Ryafår, Gutefår) är programmerade för mer komplicerade fodersök och har ett betydligt vidare intresse för att beta olika sorters sly, örter, och annat vildväxande.

Ingen fårras kan leva av enbart sly, men lantraserna föredrar ofta att t.ex. äta späda färska blad av smakligt sly, framför "gräs", medan köttraser i regel föredrar "gräs" (odlad vall) framför sly, örter och diverse annat vildväxande.

Att de skulle finnas en korrelation för en ras mellan att vara "bra betare" och att vara framtagen för kött och ulls skull, är inte logiskt. Era sagesmän måste ha menat något annat.

Stäng bort fåren från vinterhagen! Man ska aldrig ha får och lamm på bete med tillgång till en vinterhage.

Vinterhagen är en källa till parasitsmitta, och i synnerhet lamm kan få en stor och snabbt uppkommande parasitbörda genom att gå och plocka grönt i vinterhagen.

Men nu låter det som det vallbete ni tänkt använda hunnit bli förväxt (30 cm plus i höjd)?

Putsa det, eller ta en ensilage skörd. Får (oavsett ras) kommer inte att kunna och vilja äta så långt gräs.

Tvinga ut fåren till den plats där de ska beta. Sätt upp tillfälliga stängsel för att få dem att beta en plats i taget.

Anledningen till att de har tillgång till vinterhagen är för de har sin lösdrift där. I beteshagen finns ingen skugga i nuläget.

Anledningen till att de har tillgång till vinterhagen är för de har sin lösdrift där. I beteshagen finns ingen skugga i nuläget.
Bete utan skugga är inte bra, men går rätt enkelt att lösa.

Lamm som får hälsoproblem och tillväxtrubbningar p.g.a. stor parasitbörda, är ett värre problem.

I värsta fall kan lammen få koccidieinfektioner när det blir regn/fuktigt, och det är väldigt besvärligt, kan vara dödligt för enstaka lamm.

Vinterrasthagar till lamm är väldigt obra...

Får är relativt enkla att ge skugga om inte träd finns. Sätt upp tre fårgrindar, lägg några lagom långa plankor som "takreglar" sätt fast med spännband, och täck med presenning.

Gör man två eller flera sådana lösningar, så ryms många får, det handlar lika mycket om att ligga och idissla runt omkring, som att kunna vara inne i skuggskyddet.

Eller (mer avancerat) slå ner några stängselstolpar i en rektangel någonstans på åkerrenen, typ 3 meter långt, 2 meter djupt, skruva dit bräder runt om upptill, skruva dit 4-5 till bräder på tvären som takreglar, och täck med presenning...

Bete utan skugga är inte bra, men går rätt enkelt att lösa.

Lamm som får hälsoproblem och tillväxtrubbningar p.g.a. stor parasitbörda, är ett värre problem.

I värsta fall kan lammen få koccidieinfektioner när det blir regn/fuktigt, och det är väldigt besvärligt, kan vara dödligt för enstaka lamm.

Vinterrasthagar till lamm är väldigt obra...

Får är relativt enkla att ge skugga om inte träd finns. Sätt upp tre fårgrindar, lägg några lagom långa plankor som "takreglar" sätt fast med spännband, och täck med presenning.

Gör man två eller flera sådana lösningar, så ryms många får, det handlar lika mycket om att ligga och idissla runt omkring, som att kunna vara inne i skuggskyddet.

Eller (mer avancerat) slå ner några stängselstolpar i en rektangel någonstans på åkerrenen, typ 3 meter långt, 2 meter djupt, skruva dit bräder runt om upptill, skruva dit 4-5 till bräder på tvären som takreglar, och täck med presenning...

Tack för tipset.

Har inga lamm utan bara vuxna individer.

IMG_2014.jpeg

Kommer stänga ner till vinterhagen som ni sa. Får se om vi kan göra någon form av passage så de kan komma ner i hästarnas hage och dela lösdrift med dem. Annars får det bli något sporadiskt uppbyggt på betet.

IMG_2029.webp

Fyra nyklippta tjejer. Tog ganska lång tid att klippa den här gången också. Den stökigaste är den äldsta tackan.
Men även om det tog ungefär lika lång tid som sist att klippa dem, så blev resultatet så mycket bättre. Nu fick vi till dem i rumpa, ljumskar och armhålor. Och inga klippskador.

Vi ska ju köpa bagge till hösten, så det kan bli lite lamm nästa vår.
Jag är mer och mer sugen på en dorper!
Samtidigt som jag gillar renrasigt…

Vi har bestämt oss för att det ska bli lamm nästa år. Fåren går på lösdrift, men kan stängas in i samband med lamning.
Är det en fördel att få lamm i januari mot ex mars-april?

Ser att många annonserar ut lamm och baggar nu. Men det blir ju tidigt för oss som inte har bagg resp tackflock (än). Vi har ju bara 4 tackor.

Hur ska man tänka med ålder på baggen? Är det dumt att köpa ett bagg-årslamm?

Vi har bestämt oss för att det ska bli lamm nästa år. Fåren går på lösdrift, men kan stängas in i samband med lamning.

Ser att många annonserar ut lamm och baggar nu. Men det blir ju tidigt för oss som inte har bagg resp tackflock (än). Vi har ju bara 4 tackor.

Jag tycker det är en fördel om lammen kan gå ut med tackorna och vårgräset har mycket krut i sig vilket drar ner foderkostnaden.
Det gör också att jag kan ge kraftfoder på ett smidigt sätt på kvällen då lammen har fritillgång när de är inne och tackorna får när de tas in.
Nackdelen är att stressade lamm/tackor avger mer parasiter i träcket och att lamm rymmer om de kan tillbaka till tackorna.

Jag har möjlighet att släppa ut tackor och lamm på dagen i mars/april tex och ta in under natten.
Jag försöker dela av så att tackor och baggar kan gå ihop en tid innan jag delar på dem (så syskonen har varandra) och låta lammen gå kvar på välkomstbetet så de känner sig tryggare och kan stängslet, var vattnet är osv.

Tackorna stallar jag in mellan 1-2, de får halm och minimalt med hö för att få ner mjölkproduktionen. Så helst vill jag inte att de är vana vid att gå endast på gräs för att inte ställa till det för mycket med våmmen.

Jag är rätt noggrann med att ha karantän på baggen 1 månad så det brukar infalla helt okej med att släppa ihop med tackorna sen.
Vissa har baggskynke med bra resultat så baggen kan gå ihop med tackorna (men det är en chansning).

Lamning i januari kräver mer från fåraherden. Är det 15-20 grader kallt, så gäller det att hålla lammen varma och få igång dem med att äta, en tacka kan dessutom få för sig att lamma ute i snön, så lammen fryser ihjäl. För den som aldrig haft lamm förut, så rekommenderar jag inte lamning i januari. Dessutom bör tackorna stängas in under lamningen, så att i synnerhet den ovana fåraherden kan hantera problem (fellägen, svaga lamm, tacka som inte tar lammet mm).
Sedan så ska absolut inte lammen gå ut i samma rastgård som den där tackorna varit.
Mars-april gör allt mycket enklare.

Baggen ska stå i karantän i ca tre veckor, med träckprov. Köparen ska kolla parasiter, men det ska säljaren också ha gjort. Evt avmaskning görs av köparen.

Absolut viktigast är att baggen är frisk och har två fina fasta kulor.
Det är mindre risker för sjukdomar och smittor med lamm.

Tack för era svar!
Lamning till våren är det som känts mest aktuellt.

Hur brukar det se ut med baggar framåt hösten? Är säsongen ”slut” då och bagglamm redan skickade till slakt. När måste jag vara på tå för att enkelt kunna få tag i en?

När jag köpte fåren i september förra året fanns knappt något häromkring. Kanske för den insatte med kontakter, men inte för en ny fåraherde som mig.

Tack för era svar!

Hur brukar det se ut med baggar framåt hösten? Är säsongen ”slut” då och bagglamm redan skickade till slakt. När måste jag vara på tå för att enkelt kunna få tag i en?

När jag köpte fåren i september förra året fanns knappt något häromkring. Kanske för den insatte med kontakter, men inte för en ny fåraherde som mig.
Man kan välja och tinga bagge nu, betala handpenning, och hämta i augusti/september.

Tänk också på hur baggens öde ser ut efter betäckningen. Det är ej att rekommendera att baggen går med tackorna. Vissa baggar blir snabbt otrevliga, rent av farliga för tackor, lamm och människor.

Tack för era svar!

Jag skickar baggen ihop med bagglammen, jag har en ras där bagglammen inte växer och blir särskilt stora trots kraftfoder, jag skickar dem allt mellan 6-10 månader.

Jag är velig. Texel vs dorper, vad är er erfarenhet?

Vi funderar på att öka besättningen får. Jag är inne på annan ras då. Jämtlandsfåren verkar svåra att få tag på. Våra är dessutom ganska skygga och svåra att få tama.
Var först inne på dorper (verkar ganska lätt att få tag i iaf bagge), men så läste jag på om texel. Det som lockar med dem är att de verkar vara tillgivna, lugna och lätta att få tama. Dessutom urgulliga. Men ser ut som små ardenners.

Läste litegrann nu om texel att de kan ha svåra lamningar pga stora breda huvuden. Då kanske den rasen går bort.

Läste litegrann nu om texel att de kan ha svåra lamningar pga stora breda huvuden. Då kanske den rasen går bort.
Vad är du ute efter? Några lamm för att det är trevligt med lamm något fler tackor och hemslakta? Producera större antal slaktlamm och sälja till slakteri? Finns slakteri som köper lamm inom rimligt avstånd? Hur många tackor är det tänkta målet? Få fram trevliga skinn att sälja? Kunna sälja ull för textilproduktion? Hur mycket betesmark finns det, och hur mycket är åker respektive naturbetesmark?
Kan ni producera eget grovfoder med kvalitet för får, eller måste ni köpa grovfoder?

Börja tänk över de här frågorna innan rasval på baggen.
Dorper ger vare sig vettig ull, eller bra skinn. Texel ger halvtråkig ull, men klart användbar korsad med jämtlandsfår, men lite ensartade skinn.

Bägge raserna kan vara "luriga" att använda rätt.

Det finns drösvis med raser att välja på, så vilka mål man har, och gårdens möjligheter är oerhört viktiga för hur man ska välja.
Väljer man renrasigt så kan man sälja livdjur.

Att sälja "gatukorsningar" till liv gagnar ingen.

Vad är du ute efter? Några lamm för att det är trevligt med lamm något fler tackor och hemslakta? Producera större antal slaktlamm och sälja till slakteri? Finns slakteri som köper lamm inom rimligt avstånd? Hur många tackor är det tänkta målet? Få fram trevliga skinn att sälja? Kunna sälja ull för textilproduktion? Hur mycket betesmark finns det, och hur mycket är åker respektive naturbetesmark?
Kan ni producera eget grovfoder med kvalitet för får, eller måste ni köpa grovfoder?

Börja tänk över de här frågorna innan rasval på baggen.
Dorper ger vare sig vettig ull, eller bra skinn. Texel ger halvtråkig ull, men klart användbar korsad med jämtlandsfår, men lite ensartade skinn.

Bägge raserna kan vara "luriga" att använda rätt.

Det finns drösvis med raser att välja på, så vilka mål man har, och gårdens möjligheter är oerhört viktiga för hur man ska välja.
Väljer man renrasigt så kan man sälja livdjur.

Att sälja "gatukorsningar" till liv gagnar ingen.

Är ute efter betesdjur (har 2 ha tidigare åkermark mao rikt på gräs, ej sly eller så mycket ”annat”) och kött för eget bruk. Vi kommer slakta själva.
kommer inte spara varken skinn eller ull mer än till täckodling.

Önskvärt:
-Lugna och trevliga djur.
-Lätta lamningar
-Friska
-Bra fruktsamhet

Vet ej om ullen skiljer sig mellan raserna vad gäller enkelt/svårt att klippa. I såfall vill vi ha ull som är lätt att klippa.

Vi köper foder.

Är ute efter betesdjur (har 2 ha tidigare åkermark mao rikt på gräs, ej sly eller så mycket ”annat”) och kött för eget bruk. Vi kommer slakta själva.

Önskvärt:
-Lätta lamningar
-Friska
-Bra fruktsamhet

Vet ej om ullen skiljer sig mellan raserna vad gäller enkelt/svårt att klippa. I såfall vill vi ha ull som är lätt att klippa.

Vi köper foder.
Jag har klövsjö vilket är ett mellanting, de är en större allmogeras. Är vita eller svarta, men det kom in en bagge för några årtionden sen som gör att det kan finnas bruna och grå individer.
Lätta lamningar, ger oftast 2 lamm men kan ge upp till 4 vid flushing. Lätta lamningar, tar bra hand om sina lamm.
Jag har dem på liknande mark som du och de klarar sig bra, blir dock feta om de går utan lamm.
Lugna och blir lätt tama.
Stora som dorper eller Texel är de dock inte.

Önskvärt:
-Lätta lamningar
-Friska
-Bra fruktsamhet

Vi köper foder.
Jag tror att du ska försöka hitta en renrasig bagge i första hand. Om ni skulle få fler lamm än ni"orkar äta upp", så borde det gå att sälja djur till liv.

Om ni absolut vill korsa, undvik Dorper, Dorper är egentligen ett "hårfår" som ni skulle korsa med får av en ras som tagits fram för att få finaste ullen för att spina garn. Det riskerar att bli jobbig ull att hantera på lammen när dessa ska in i besättningen. Tänk på de pälsar som kan uppstå på doodle-korsningar på hund, svårklippt och tovigt på några lamm, och lättskött och lättklippt på andra lamm.

Lätta lamningar avgörs till mångt och mycket av utfodring och hälsa hos tackan, samt gener.

Vill ni ha en köttrasbagge, så välj en lite lättare ras, som Dorset. Det finns också en variant av Texel, som heter Blå Texel, som inte har så extremt "krallig" kroppsbyggnad och stora huvuden.

Eller gå mot lättskötta får från en allmogeras, t.ex. Klövsjöfår, Värmlandsfår eller Helsingefår, som är de mest storväxta allmogeraserna, eller ta Gotlandsfår - Gotlandsfår är dock ofta lite mer "sprättiga" än allomgeraserna. Undvik Finull, eftersom de lamm som ni behåller kommer att få med sig benägenheten till mångfödslar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Budget
  • Hur funkar det att flyga?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka