Just Helsingefår och Rya är de jag funderat mest på.
Helsingefår är ju förskräckligt söta och tror de ska gå att få tag på. Rya känns som rejälare storlek (?) men lite tråkiga skinn när de inte är lockiga (fast folk kanske vill ha det?).
Brukar man hinna slakta innan vintern och ändå få 14+kg slaktvikt så man får betalt något? Vi orkar inte kladda med återtag och sälja och , blir lite mycket för egen konsumtion
. Vi har nu lamning runt påsk och måste egentligen skicka någon gång oktober om man ska kunna slippa ha de så mycket inne på stall så vi har egentligen bara 6-7 månader på oss, varav 5månader ute.
Ja man hinner slakta, och slaktvikterna är helt OK på Helsinge, givet att man sköter dem som vilken normal produktionsbesättning som helst.
Jag gillar skinnen på Helsinge, och det verkar köparna också göra, alla möjliga färger färger och både mer eller mindre krulliga, det finns liksom ett skinn för alla smaker. Jag säljer slut på skinnen (förutom ett litet fåtal) varje år.
Ojämn tillväxt blir det ju på oförädlade får, som ju Allmogeraserna är. Vissa lamm växer jättefort, i klass med lättare köttraskorsning, andra lamm behöver lite extra tid.
Vi väger lamm vid födsel, vid 30 och 60 dagar, och sedan ungefär en gång per månad.
Lammen skiljs från tackorna vid drygt 100 dagars ålder, då har de hunnit vara ut på bete och lärt sig äta av mammorna ett tag. Efter andra skörden av ensilage, så får slaktlammen äta återväxt på vall, vi ger inte kraftfoder under betessäsongen.
Lammen växer bra även på naturbetesmark, rasen är duktig på att hitta foder och verkar kunna tillgodogöra sig mycket som förädlade köttraser inte kan växa på. De föredrar sly framför "gräs" när sådant finns, och växer bra på det.
Vi får ca 45 lamm/år som går till slakt, samt några lamm för rekrytering. Lamning under februari, vi skickar en första omgång (ca 20 st) till slakt i mitten/slutet av augusti, huvudsakligen bagglamm, och brukar ha en medelvikt på 18 kg, på lamm som är ca 6-7 månader. Ibland har vi skickat tidigare, men då har vi lammat sista veckan i januari till mitten av februari.
Sedan så skickar vi nästa omgång i november. Då får alla slaktmogna lamm åka. Det brukar bli ett eller två svagväxande tacklamm som inte uppnått målvikt då, dessa slaktar vi till oss själva.
Vi är KRAV-anslutna, och då kräver slakteriet att vi skickar minst 18 djur i varje omgång, annars hade vi nog skickat skickat fler poster om ca 10 djur istället för bara 2 ggr.
Ett Helsingebagglamm väger typiskt 16-18 kg slaktvikt, vid levandevikt 42-45 kg. Bagglammen "breddar sig" från ca 38 kg levandevikt, och när vi "höstrensar" i november och skickar med 38-39 kg lamm också, så klarar även de 14 kg gränsen, men det blir ju sämre betalt. Inga lamm härifrån klassar sig sämre än O+, inte ens de där 38 kg lammen Typisk klassning är R eller R-.
Helsingelamm har vid mönstring ofta en R klassning bak, men en O klassning fram.
Vi har slaktkontrakt med Scan i Linköping.
Tacklamm är betäckningsbara vid ca 36-38 kg, vi betäcker årslammen, och accepterar att ett eller två inte tar sig. Ungtackorna får oftast bara ett lamm, vilket är bra, det kan vara lite jobbigt (fysiskt) för dem om de får två.
Jag har sällan några fellägen - noll stycken behövde assistans vid årets lamning, alla tackor skötte det själv, och inga omföderskor strular med anknytning till lammen, utan de är toppenmödrar allihop. En av ungtackorna fick två lamm, och var i något dygn tveksam till andra lammet, men det gick över på ca 48 timmar.
Skillnaden i tillväxt mellan tacklamm och bagglamm anser jag (utan vetenskapliga bevis) vara större på Helsinge än på Gotland.
Vill du har mer detaljer så skicka PM, så kan du mitt telefonnummer så kan du ringa upp.