Farmen 2015

Vad hände i gårdagens avsnitt? Jag missade det :(
Som Kiwifrukt skrev, du missade inte mycket. Jocke var oroad över de övriga farmarnas "arbetsmoral", han gick själv upp varje morgon, väckte de övriga farmarna, jobbade mest bla bla bla sen vägrade hästen jobba sen var det inte så mycket mer. Väldigt stillastående avsnitt just nu.

När hästen vägrade gå väntade jag bara på att nån skulle hoppa upp och rida på henne istället, så som de gör när de "kör" henne med vagnen.

Men hur tänkte dom nu? Och varför får de inte någon hjälp när det blir så knasigt. Jag hade inte velat att min körhäst skulle behandlats på det viset. Klart man inte ska slå fram hästen. Men man kan faktiskt använda sig av tålamod och vänta ut. Hästar är smarta och man befäster ju de positiva sakerna de gör....

Jag kan tänka mig att tålamodet är rätt kass i regn och stress och jag förstår dem. En ardenner som inte vill är ju knappast den lättaste att motivera men i det där läget hade jag nog snarare undrat över hästens hälsa i första läget.

Har haft MYCKET kontakt med ardennerhästar, fött upp 2 st bland annat och det är ju knappast något man flyttar på. Förstår inte varför någon måste gå framför/bredvid hela tiden? Jag har nog bara upplevt negativt av att någon är där framme och stör den...

När hästen vägrade gå väntade jag bara på att nån skulle hoppa upp och rida på henne istället, så som de gör när de "kör" henne med vagnen.

Jag också, det har ju bevisligen fungerat förut.

Om jag hade låtit mitt ponnyskrälle få sin vilja fram på det sättet två gånger samma dag med något hon inte tycker om (typ att gå i lera/vatten) hade jag aldrig fått henne att göra det igen. Det är en kamp vi har varenda gång vi är ute och råkar stöta på ett sånt (i hästens ögon) obehagligt område. Nu är det ju inte speciellt lätt för folk att veta som inte kan något om hästar (typ Jocke och Ida), men Amanda ska ju vara hästvan? Att hästen inte ska få sin vilja fram lärde man sig typ första lektionen på ridskolan, så jag vet inte riktigt hur hon tänkte där?

Men ni som har hållt på med ardenner, hur skulle ni fått fram den?
Slå fram förstår jag att det inte går, men en viss drivning bakifrån med körpisk måste väl finnas?

Jag kan tänka mig att tålamodet är rätt kass i regn och stress och jag förstår dem. En ardenner som inte vill är ju knappast den lättaste att motivera men i det där läget hade jag nog snarare undrat över hästens hälsa i första läget.

Har haft MYCKET kontakt med ardennerhästar, fött upp 2 st bland annat och det är ju knappast något man flyttar på. Förstår inte varför någon måste gå framför/bredvid hela tiden? Jag har nog bara upplevt negativt av att någon är där framme och stör den...
Min islänning var likadan,stå där och dra nä fy så dumt

Hästen jag håller på och köra är likadan;) jag vill att han ska kliva in i skaklarna. Han tycker att dom är det läbbigaste som finns. Jag provade att leda honom över. Tvärstopp och där stod han stilla. Alla fyra hovarna i marken. Det tog en kvart utan drag och bråk innan han klev över.

Efter att jag har tömkört honom över dom där djäkla skaklarna i flera veckor så frågade stallägaren varför jag inte ledde honom över och jag tänkte att nu borde det väl gå.... Slår huvudet i väggen. Han tvärnitar och vägrar gå över. Den här gången tog det bara 4 minuter. Men nej, jag leder inte honom över igen. Det får sätta sig i tömkörningen istället. Envisa hästar är bäst och vänta ut..

Hästen jag håller på och köra är likadan;) jag vill att han ska kliva in i skaklarna. Han tycker att dom är det läbbigaste som finns. Jag provade att leda honom över. Tvärstopp och där stod han stilla. Alla fyra hovarna i marken. Det tog en kvart utan drag och bråk innan han klev över.

Efter att jag har tömkört honom över dom där djäkla skaklarna i flera veckor så frågade stallägaren varför jag inte ledde honom över och jag tänkte att nu borde det väl gå.... Slår huvudet i väggen. Han tvärnitar och vägrar gå över. Den här gången tog det bara 4 minuter. Men nej, jag leder inte honom över igen. Det får sätta sig i tömkörningen istället. Envisa hästar är bäst och vänta ut..
Det är väl ofta så. Dock inte så sjysst att sätta en häst med sådana egenskaper, om det nu är så, hos farmendeltagarna. De borde få en som är stabil men arbetsvillig.

Till att börja med hade jag intagit en drivande position snett bakom hästen. Att stå fram o dra i tränset funkar sällan... Drivande, och så beröm om hon går fram. Jag hade inte heller tyckt att det var så roligt att gå o dra i den där leran, måste vara tungt utav bara h-e, och att då ha någon som går o drar i tränset och bettet stör ju nåt enormt. Dessutom var de så ostadiga på fötterna, så risken är rätt stor att om hon börjar gå framåt så rasar nån o hamnar under...

Drivit bakifrån till att börja med. Gjort det jobbigt och obekvämt att stå stilla.

Typ så. Min häst (dock inte ardenner) hatar vatten. Av alla slag. Det har tagit timmar att få henne att gå igenom en liten vattenpöl, om det varit helt omöjligt att gå runt den. Nu har jag tack och lov fått hjälp av en tjej i stallet, när det blir så ställer hon sig bara bakom och driver på med ett dressyrspö (absolut inte slår med det, håller det i handen, visar för hästen att det är där och manar på henne med det), och vi har kommit så pass långt att hon numera bara behöver backa bak där med spöet för att hästskrället ska börja gå framåt. Det är en smart rackare, som dock inte ger sig i första taget, utan tar alla chanser för att se om hon kan "slippa" (ändå så är det aldrig någon som gett med sig, hon har fått gå i det förjordade vattnet varenda gång, men det har tagit tid).

Jag förstår ju verkligen att man inte vet detta om man inte är hästmänniska, och det är ju långt ifrån alla på farmen som är det. Det jag reagerade på var att just Amanda, som ändå är hästvan, gav upp.

Vad tror ni om tvekampen? Blir sjukt spännande. Med Amandas tjurskallighet kring att bli vald (herregud, hon måste ju fatta att det är en risk hon måste ta när hon är med i Farmen?) hoppas jag nästan att hon får en jäkla match och kanske åker ut :p

Om dom har varit där 45 dagar, varför har kattungarna inte växt? Eller var dom pyttesmå från början och mamman var i kulisserna......;) Mina katter har typ dubblat i storlek på den tiden.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Hemmet Hunden spydde nån brun sörja på den vita trasmattan inatt. Mattan får inte plats i tvättmaskinen. Finns det nått sätt att få rent den...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: snorp
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 207
Hemmet Tycker det är lite svårt att hitta relevant information så kollar här :) Hur går man tillväga för att bygga en klassisk veranda från...
Svar
15
· Visningar
867

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII

Omröstningar