Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte om den ena inte är skimmel eller skäck. Brun svart fux
Kollade upp den och den var reggad som anglokorsning. Finns tydligen olika uppdelningar i angloförbundet beroende på procentsats och den här var i klass 3 beroende på inkorsning. Typ så.Såg precis en annons . Angloarab som var skäck? Kan de vara så ? Har aldrig sett en arab som varit skäck inte heller eng fullblod?
Fux för att den alltid lämnar ett fuxanlag, inte att alla avkommor blir fux. Brun handlar väl om att den inte har fuxanlag och därmed aldrig kan lämna fux. En homozygot brun med en homozygot fux blir i så fall en brun som bär fuxanlag.
Såg precis en annons . Angloarab som var skäck? Kan de vara så ? Har aldrig sett en arab som varit skäck inte heller eng fullblod?
Den omnämnda hade paint i sig på nära håll.Araber kan ha extrem sabino som gör att man tror de är skäckar så det är ju rimligt att det finns hos angloaraber också.
Det vi kallar anglo har inte samma definition i andra länder, tex föder Janow Podlaski upp vad som kallas angloaraber som är "riktiga" skäckar.
Den omnämnda hade paint i sig på nära håll.
Fast en brun homozygot kan ju fortfarande ha ett fux anlag, alltså ett litet e. I genotypen ser den ut såhär; AAeE, kan också se ut såhär; AAEE men är brun eftersom A styr över E. Så den bruna Homozygoten kan fortfarande lämna en fux om den inte är Homozygot för svart färg samtidigt.
Aha tyckte de va skumt . Vet att i USA avlat man ju skäck på araberna men färgen är inte godkändKollade upp den och den var reggad som anglokorsning. Finns tydligen olika uppdelningar i angloförbundet beroende på procentsats och den här var i klass 3 beroende på inkorsning. Typ så.
Aha tyckte de va skumt . Vet att i USA avlat man ju skäck på araberna men färgen är inte godkänd
Hur är de med gula araber? Går det att få en gul renrasig arab eller är det inte godkänt ?Skäck är inte en godkänd färg på arab i något WAHO-anslutet land och finns inte inom rasen. Är det en "riktig" skäck är det inte en arab. Hemma i mitt album har jag en bild på en fullblodsarab som har ännu mer vitt än den på bilden jag la in men det är fortfarande en maxad sabino.
Hur är de med gula araber? Går det att få en gul renrasig arab eller är det inte godkänt ?
Fast en brun homozygot tänker jag är AAEE, alltså lämnar bara bruna avkommor. AAEe skulle jag bara säga är homozygot för aguti.
Vilken färg som helst... (förutsatt att det är en "vanlig" skäck, typ shetlandsponnyskäck)Är helt kass på det här med färg och fundera lite. Vad för färg eller anlag från hingstens sida skulle det krävas för att få en avkomma som är skäck om mamman är svartskäck (dessvärre utan info om vad som finns bakom). Går det att beräkna?
Vilken färg som helst... (förutsatt att det är en "vanlig" skäck, typ shetlandsponnyskäck)
Se skäckanlaget som ett täcke som läggs uppepå grundfärgen. Finns anlaget så syns det alltid.
Stoet har ett eller eventuellt två skäckanlag (vilken ras pratar vi om? homozygot skäck är gaska ovanligt i de flesta raser) att lämna vidare till avkomman och om vi utgår ifrån att hon har ett skäckanlag är det 50% chans att det blir skäck med en hingst som inte är skäck, oavsett vilken annan färg han har.