Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frågan är väl om man ska godkänna en chimera för avel? (jag har inget svar på frågan)Jag får inte riktigt ihop hur en chimera kan fungera. Det låter ju inte helt otroligt, oavsett om fläcken är mörkbrun eller svart så skulle det kunna förklara utseendet. Men hur sjutton fungerar det i praktiken? Dubbla genuppsättningar? Olika genuppsättningar i olika delar i kroppen?
OM han är en chimera vore det ju onekligen intressant att veta hur det fungerar med nedärvning. Han fick 5x8 p på visningen, så han kanske kommer fram som godkänd hingst vad det lider.
Jag får inte riktigt ihop hur en chimera kan fungera. Det låter ju inte helt otroligt, oavsett om fläcken är mörkbrun eller svart så skulle det kunna förklara utseendet. Men hur sjutton fungerar det i praktiken? Dubbla genuppsättningar? Olika genuppsättningar i olika delar i kroppen?
OM han är en chimera vore det ju onekligen intressant att veta hur det fungerar med nedärvning. Han fick 5x8 p på visningen, så han kanske kommer fram som godkänd hingst vad det lider.
KL
Vad säger ni om detta?
Nordsvenskt föl, båda föräldrarna är vanligt bruna. Jag har haft en fölunge som fick en liknande svart fläck, fast mycket mycket mindre. Är det en ren slump att det råkat bli så stor utbredning på den här?
teoretiskt sett kanske ena testikeln är från ena embryot och andra testikeln från andra embryot.
Jag vet inte.. Jag tror inte att det är så att det är en salig blandning av celler från ena resp andra embryot utan att de ligger klumpvis. Men hur har jag ingen aning om.
Men jag kan se flera problem med att använda en chimera i avel. Dels något så basalt som härstamningskontroll. Och dels att man inte kan veta om "båda individerna" i hästen har samma goda egenskaper att nedärva.
Jag såg en dokumentär på TV om chimera hos människan för ett antal år sedan, men det är lite för länge sen för att minnas detaljerna.
Fölet på bilden har ju likadana föräldrar, så därför är det kanske mer troligt att fläcken bara är en lokal mutation i färgen, och inte ett tecken på att det är en chimera.
Går fläcken runt hela kroppen, eller är den bara på en sida?
Min ironi var nog inte tillräckligt tydlig, förstår jag...
Jag är väldigt medveten om detta...
Varför tänker du att hon skulle få någon annan färg senare?