Länken jag la in påstår att även heterozygota har ögondeffekter.
Jo, det har de sagt i många år. Men de artiklar jag har läst har också sagt att de inte verkar påverka hästarna något. Har inte tid att leta igenom de artiklar jag har hemma för referenser just nu, men det finns ett antal vetenskapligt publicerade och de har gett mig den uppfattningen.
I den här sammanfattnigne/populärvetenskapliga framställningen säger de inte heller att heterozygoter har problem.
Har letat efter referenser till det som sade på hippocampusdagarna, men har ännu inte hittat något. Är mycket nyfiken på om Gabriella refererade till att heterozygoter blefv närsynta och homozygoter blinda. Allt jag sett hittills är att heterozygoter har förändringar (främst cystor så som länken Vingra referera till säger) men att de inte verkar påverka hästarna. Samt att homozygoter; som alla får MCOA syndromet, kan få alla möjliga problem, utåtbuktande ögonglob, retinaavlossning, problem att dilatera pupillen mm. Vissa av dessa blir därför blinda medan andra lär vara ytterst närsynta som unga, men att detta blir bättre när de är ett par år.
Ochoftast sägs att synen inte ändras med åren utan har de problem så märker man det tidigt. Vissa närsynta kan bli bättre just för att ögat växer. Möjligen kan de vara lite mer benägna att få andra ögonsjukdomar, som ju då så klart påverkar hästens syn.
Jag har inte ägt någon homozygot silver/haft nära kontakt med men inom min ras är det vanligt varför jag hör/ser om många hästar som är det. Vissa tävlar framgångsrikt medan andra har fått avlivas pga sina problem. Heterozygoterna däremot hör man inget om.