färglära

videnlis

Trådstartare
har sett 2 hästar i veckan med en helt underbar färg, o nu undrar jag vad färgen heter.
ena hästen var isabell, o den andra är oxo isabell,men med en ganska mörk fux färgad ål.men manen o svansen är riktigt ljusa,man ser inget av ålen i dem.vad heter denna färg o hur får fölet den färgen? vad skall föräldrarna ha för färg?

Sv: färglära

Har ingen erfarenhet av islandshäst, men stor sådan av fjordhäst. Jag gissar på att hästen du sett var antingen en rödblack eller en isabellblack.

RÖDBLACK (fux med blackanlag): Blackanlaget gör grundfärgen ljusare. På vissa individer ser man ålen i man/svans (min rödblack hade klart ROSA ål!), på andra inte.

Minst en av föräldrarna måste vara black. Båda föräldrarna måste ha anlag för fux.

ISABELLBLACK (isabell med blackanlag). Oftast ljusare än rödblacken. Här är det mer ovanligt att man ser ålen i man/svans.

Minst en av föräldrarna måste vara black, minst en måste ha gulanlag. Båda föräldrarna måste ha anlag för fux.

båda ser ut presis som isabeller (den ena är då det men den andra har presis samma färg,gräddgul,med ljusare man o svans+ mörk fuxfärgad ål.
det kan inte vara rödblack..men säkert då en isabellblack,om det finns såna!

jag har ett rödblackt sto.vilken färgs hingst skulle kunna ge ett isabellblackt föl???nån gulsvart då eller..:crazy:

Det kan vara en ljus rödblack (fux med ljus man och svans+black) eller isabellblack.

Isabell. Även andra gula färger t ex gulsvart och gulbrun kan ge isabellblack med ditt sto men då är chansen mindre.

tack för svaren.
inga isabellhingstar i finland inte..men färgen är ju inte huvudsaken,undrade mest varifrån ålen kom!
har svårt att tro hon är ljust rödblack,då hon inte ser det minsta röd ut (bara ålen då) hon e helt gräddvit,med ljusare man o svans..
hittade henne inte i nåt register heller,så kan inte kolla vad hon är registrerad som.

Antingen så är hästen isabell med ål, eller så kan den vara ljusbrun med ål. Bara för att hästen har ål så måste den inte vara black.. ^^

Fast en fux kan ha gräddvit man och svans!

Visserligen ingen isis, men iaf! Tänk om hon samtidigt hade varit ljus fux istället för mörk, då hade hon nog kunnat se isabell ut!

Det här är en rödblack med ljus man och svans.

7917_130921567687_661642687_2611870_7668834_n.jpg

(bortse från den smällfeta rödskäcken i bakgrunden tack :D )

e det däe en rödblack?? vau..

nu frågade jag ägaren till hästen med ål,och 2 (av mor/far/mormor/morfar/farmor/farfar) var isabeller och 2 var musblacka..
kommer inte ihåg exakt vem,som var vad..

När ni ändå håller på, klura ut vad min mestjej är för färg!
(Bild tagen en månad efter vi tagit hand om henne, hon var nästintill vanvårdad innan)
157y874.jpg

Lät en färgforskare kolla på henne, hon hade inte den blekaste aning hahaha. Gáta är mer nougat/lila egentligen, bilden är inte riktigt rättvis. Får skicka blodprov för färganalys :)

vilken färg är hennes föräldrar?

Mamman är knallgul, alltså -> :) <- så gul, pappan är gulsvart har jag för mig (systern albino)

Förmodligen är hon gulsvart, men hon är rätt röd och som jag sa, lila.

Står som brun i passet...

Liten ordningsfråga bara, det har ännu aldrig uppdagats någon albinohäst någonstans i Världen.;)
De hästar som kan missuppfattas som albino är homozygota för ett annat anlag som verkar kraftigt blekande.

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Tråkpelle :(

Ah okej, systern var som en sparris som växer nedåt med ljusblå ögon.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 864
Senast: Maja_Kandi
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar