Färga ljust träns mörkare.

Inka-90

Trådstartare
Jag har ett ljust träns, tobacco eller hasselnöt, vad färgen nu kallas.
Jag skulle vilja få det mörkare, men hur? Jag såg här för ett tag sedan någon som hade gjort det med bra resultat.

Om man lägger tränset i ekol olja nåra dagar så mörknar det väl men är det så bra för lädret att göra så? Finns det något annat sätt?

Sv: Färga ljust träns mörkare.

Jag har färgat en hasselnötsbrun Döbertnosgrimma till mörkbrun enbart genom att olja in den (doppade hela nosgrimman i ofärgad olja och torkade sedan av överflödet. Jag lät den ej ligga och dra).

Efter det har den hållit sig mörkbrun och jag har bara smörjt den med läderfett därefter.

Däremot fungerar inte det på allt läder. Jag har haft ett billigt träns en gång som var färgbehandlat på något vis och där gick det inte att påverka färgen på något sätt.

Att låta tränset ligga i olja i flera dagar skulle jag dock inte göra. Det mår nog sömmarna och lädret inte speciellt bra av.

allt brunt läder mörknar med åldern, dock så kan det lätt bli mörka fläckar istället för en jämn brun färg.
men det enklaste sättet för att få en jämn brun färg är att helt enkelt måla det brunt med narvsvärta.

Tränset är ett Artemist från hööks, jag har sett att det är någon här på Buke som har färgat ett sådant träns men kommer inte ihåg vem det var och hittar inte bilden..

Använd inte ekol olja det förstör ytskiktet på lädret. Jag har ett kandar som jag använde ekol på för många år sedan o det blir aldrig blankt igen. Jag har däremot använt neatsfoot oil flera ggr dom senaste åren på andra träns, sadlar etc o lädret blir blankt, fint och väldigt mjukt. Som dom andra i tråden redan sagt så går det bara att få lädret att mörkna om det är genomfärgat läder, är det målat läder så lägger sig bara oljan på ytan o då händer ingenting. Testa att stryka lite olja på en del som inte kommer att synas så mkt, sugs det in o blir en mörk fläck ja då vet du att det kommer mörkna blir det bara som droppar på vaxad yta ja då är det nog tyvärr kört. Har provat att färga ett pannband som var i "målat" läder med närvsvarta men det lossnar efter ett tag o pannbandet är idag ganska flammigt. Inte så kul om det är ett helt träns..

De går att dränka läder i vanlig olivolja lr matolja, men låt de inte ligga mer än någon minut. Om de är tobaccofärgat blir de fint mörkbrunt o mjukt. Låt de rinna av lite o torka med en handduk. Lite kletigt me all olja men de är de värt. :)
Lycka till! :)

Jag har inte tagit några bra bilder på hästen än men tog en bild när det hänger i sadelkammaren.
Såhär blev resultatet!

Före:

300676_04.jpg

Efter:

DSC_0382.jpg

Jag skulle olja mitt snygga tabaccofärgade hoppträns, det blev nästan svart :cry: Så nu e jag inte alls lika impad över det tränset längre ...
Det var köpt på tradera och började se lite "torrt" ut så jag gjorde som jag brukade, la de i ofärgad ekololja, men som sagt mitt blev jättemörkt :cry:

Så snyggt det blev! Tyckte färgen innan var jätteful :o. I alla fall på den hästen.

Supersnyggt blev det! Vad använde du dig av för metod nu då? :)

En bild på tränset på hästen.
DSC_0471.jpg

Jag använde paraffinolja.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 558
Senast: Ragdoll
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 767
Senast: qitis
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 817
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 996
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka