Det jag tycker är intressant är att det inom vissa raser får plats både olika hårlag och färg (t ex chow chow, chinese crested och saluki) medan det i en del raser paras mellan de olika varianterna och avkomman registreras som olika raser beroende på färg/hårlag (t ex sankt bernhard, chihuahua och schnauzerraserna) och i andra raser förekommer ingen korsning alls mellan färg och hårlag trots att det bara är de detaljerna som skiljer raserna åt (t ex de belgiska vallhundarna). Sedan har vi t ex pudlarna som ju har samma standard oavsett storlek, men där stor pudel ändå särskiljs från de små varianterna i och med att en för liten storpudel inte blir en mellanpudel (eller vice versa) och att man inte får korsa stor pudel med de mindre storlekarna.
När den första korthåriga chow chowen föddes i Norge i början av 80-talet (det var en stor överraskning eftersom hans föräldrar var långhåriga) så registrerades den som en egen ras av NKK, nämligen korthårig chow chow. Valpen växte upp och vann ju snabbt sina cert i utställningsringarna eftersom han inte hade någon konkurrens alls. När han så blev norsk champion så sade FCI ifrån eftersom det bara finns en chow chow och den kan vara långhårig eller korthårig. Hunden blev av med sina meriter, men vann dem igen, denna gång i konkurrens med långhåren. Jag har den hanen bakom min tiklinje.
När den första korthåriga chow chowen föddes i Norge i början av 80-talet (det var en stor överraskning eftersom hans föräldrar var långhåriga) så registrerades den som en egen ras av NKK, nämligen korthårig chow chow. Valpen växte upp och vann ju snabbt sina cert i utställningsringarna eftersom han inte hade någon konkurrens alls. När han så blev norsk champion så sade FCI ifrån eftersom det bara finns en chow chow och den kan vara långhårig eller korthårig. Hunden blev av med sina meriter, men vann dem igen, denna gång i konkurrens med långhåren. Jag har den hanen bakom min tiklinje.