Faran med vår syn på stångbettets nytta

Re: har Bent uppfunnit god ridning?

Men problemet med vår tränare är att det finns inte bara några russin i en kaka att plocka ur henne. Om du inte tar hela kakan, kan du inte heller ta russinen.

Snacka om att vara enkelspårig då :confused: Du sväljer allt med hull och hår vad denna tränare säger, men vad är det som får dig att tro att allt denna tränaren säger är rätt :confused:
Allting är relativt och hur bra en tränare anses vara hänger ju ofta oxå ihop med nivån på ekipagen som tränar.

Tom jag kan anses som en fantastisk tränare för ett ekipage på en låg nivå, men inte fan är jag en bättre tränare för det ;)

För att kunna plocka russin ur en kaka, måste ju resten av kakan vara oätlig - och varför köper man den då? En tränare måste ju kunna ALLT för att kunna lära ut god ridning!

Hmm INGEN tränare kan ALLT för det första och INGEN människa i världen följer en annan människas träningsmetod till punkt och pricka. Dom som gör det brukar ju kallas fanatiker och brukar ju ofta kunna ses i samband med diverse olika sekter osv.

För det andra passar inte alltid EN tränare för alla hästar och människor därför blir det ju så att man får plocka russinen ur kakan av olika sorters tränare.

Det behöver ju inte vara så att resten av kakan är oätlig för det utan bara att den smaken inte passar just det ekipaget.

Detta är ingen kritik till just din tränare utan bara ett allmänt svar på dina påståenden.

Jag skulle oxå HEMSKT gärna följa med Spider och titta på när du tränar.
Jag jagar ju alltid BRA tränare eftersom det finns så få av dom i landet :)

Låt mig se om jag förstått det hela rätt!?
Du har varit på 2 (?) kurser för CD, du har aldrig ridit för någon annan instruktör i AR, du har aldrig sett elever till några andra instruktörer i AR träna?
Men du försvarar AR med hull och hår? :confused:

Det finns mycket skit inom AR ute i landet också, precis som inom tävlingsdressyren. Ryttare som tror att böjning är den enda vägen, som ofelbart rider sina hästar på bogarna hela tiden, som använder utrustning de inte kan hantera. Man ser mycket ute på kurser...

Jag tycker att hela filosofin bakom AR är mycket tilltalande och användbar, men det finns så enormt många inriktningar bland de "tränare" som verkar i landet, att det är värt att se sig om litegrann vad folk pratar om och inte bara säga att "så här är det inte inom AR". CD är en fantastisk instruktör, men hon representerar ju trots allt inte allt som lärs ut inom AR i landet. Bara en tanke. Det finns baksidor av allt.

Nej, det hade jag inte glömt, jag visste inte om det. Du tycks tro att alla är insatta i vem du är och vilka du rider för. Jag har ingen aning om vem du är, jag kan bara bilda mig en uppfattning om dig via Buke. Och den säger mig att du har väldigt långt kvar i din utbildning till hästmänniska.

Vänliga hälsningar,

Men det är ju det som jag reagerar på! Vi har nog samma grundinställning? God ridning är alltid god ridning, tyvärr finns det en hel del ekipage som halkat av vägen och gått en massa genvägar. Det är inte jag som skapat ett speciellt forum som heter Barock, jag tycker det är onödigt... För mig representerar Spider en barockryttare. Jag ser inte dig som en barockryttare, bara en ryttare som är intresserad av den långa vägen.

Nej, jag sväljer inte allt med hull och hår. Ledsen om jag gör det intrycket. Däremot reagerar jag på att många tror att deras egen grundkunskap är så fantastisk hög (fastän de sällan jobbat med hästar på heltid, varit runtom i världen och praktiserat osv) att de faktiskt KAN plocka russinen ur kakan. Missförstå mig rätt, jag tror säkert att du kan göra det Fio, med din erfarenhet och dina många timmar i sadeln. Men jag tror inte att vi hobbyryttare kan göra det på exakt samma sätt. Jag tror tvärtom att det blir varken hackat eller malet då.

nej, en tränare kan inte kunna allt, det har du helt rätt i. Det var jag som uttryckte mig fel. Men en tränare ska ha en sådan djup kunskap att h*n ska kunna mkt om fysiologi, anatomi, rörelsemekanik, ridning, människopsykologi och inlärningsförmåga att h*n överträffar eleven. Det är min ödmjuka inställning. De flesta användare här på Buke håller inte din höga klass, Fio, du glömmer det. Därmed inte sagt att man inte kan tänka själv, men vi har en längre väg än du att vandra.

Du är varmt välkommen att komma och kika på när jag tränar. Hoppas att du även kan åka och titta på ett mer utbildat ekipage också, för annars kommer du nog att tycka det är tråkigt. Men den långa vägen är ju sällan speciellt upphetsande...

Det finns inget motsatsförhållande mellan att vara "barockryttare" och att vilja gå den långa vägen.

Jag har svårt att tro att det är övervägande barockhästar som har bett problem.
Dock finns det endel tränare och deras elever (som iallfall tidigare) lagt mer fokus på ridningen och sig själva än hästen och betslingen, bara bettet sett snoffsigt ut -men det tror jag är ett utbrett fenomen, inte enbart innom AR som man finner den typen av människor...

Snarare ligger det något i att dessa ryttare som börjat ifrågasätta och lära sig mer om hästens betsling, tänder, -ja, hela munnen, tar ett steg mot en sundare utveckling.

Att vilja lära sig mer om betsling och munnar för att hästen ska må bättre, oavsett vilken gren av hästsporten man tillhör, borde väl vara något alla strävar efter?

Jag funderade också på om det var det hon menade...

Eller hur jag nu skulle tolka det över huvudtaget. (bra eller dåligt med det mellan mig och fio)

Då får jag erkänna mig fanatiker för jag sväljer faktiskt ALLT denna tränare säger med hul och hår. Jag har ALDRIG tidigare stött på en sån komplett hästmänniska som denna kvinna. Hon kan lära den mest hopplösa elev rida på hög nivå och hon kan så otroligt mkt om ALLT vad gälle häst, rörelsemekanik, inlärningsförmåga o.s.v.
Ni får gärna komma och titta på mig oxå när jag fräser runt i snigelskritt på en luden islänning. Idag övade vi på en alldelles speciell sorst halvhalter i en hel timme. Folk som tittade på dog nog av tristess när jag skiftade mellan snigelskritt och sköldpaddskritt och försökte lära mina händer att göra två olika rörelser oberoende av varandra :D
Självklar kan ingen ALLT men detta tränarexemplar kan MYCKET.
//Fanatikern

Jag måste bara tillägga att jag tycker att du verkar ha sunda och intressanta åsikter, förstår inte varför de andra uppfattar dej som negativ. Jag rider varken AR eller någon annan speciell ridstil, men tycker faktiskt att åtmistone i teorin så är grunderna rätt liknande, så uppfattar jag också att du resonerar. Det finnns och kommer alltid att finnas ryttare som tar genvägar och tolka teorier på ett sätt som inte gagnar god ridning, inom AR, western och vanlig dressyr mfl. Stångbettets vara eller inte vara det var frågan, och just inom AR är det kanske överrepresenterat med ryttare som tror att stång är en genväg, inom andra ridgrenar/ridstilar är det andra saker som används på ett felaktigt sätt, det är ju ingen som tjänar på att blunda för detta. Då är det ju bättre att diskutera saken, som du gör, och ifrågasätta. När alla håller med varandra blir det ju aldrig ngn utveckling, sen kan ju var och en tycka som de vill, men att tycka att ngn är negativ för att den inte vill tycka som jag är barnsligt, och det är inte du som står för barnsligheten på den här tråden :o.

När "man" har diskuterat med samma personer i flera år så börjar man kunna peta in dem i fack. Jag och Carmenzita har aldrig riktigt kommit överens och kommer nog aldrig att göra det. Inte häst mässigt i alla fall.

Hon har redan hört de flesta av mina argument och jag har redan hört de flesta av hennes (även om man såklart kommer med nya allt eftersom man lär sig mer)...

Därmed så uppfattar jag henne ofta som negativ, men därmed behöver hon inte vara det.
Hm...hur ska jag förklara? Det kan helt enkelt vara så att vi läser/skriver på så olika sätt att jag uppfattar sättet hon skriver på som negativt även om det i hennes ögon inte är det. Inget man kan komma ifrån på ett diskussion forum (tyvärr).

Jo, så kan det säkert vara. Det är ju lätt att man kanske redan när man ser vem som skriver inlägget blir lite negativ. Men det är ju lite synd (ingen kritik som riktar sej till dej)eftersom man då fäster mer vikt till vem som skriver än vad som skrivs, alltså man förhåller sig inte till sak utan till person.

Jo tyvärr blir den ju lätt så.

Det är oftast lättare att diskutera med de man inte bildat sig en uppfattning om. Fast å andra sidan kan man lättare förstå någon som man vet hur de resonerar (på ett ungefär).

Låt mig se om jag förstått det hela rätt!?
Du har varit på 2 (?) kurser för CD, du har aldrig ridit för någon annan instruktör i AR, du har aldrig sett elever till några andra instruktörer i AR träna?
Men du försvarar AR med hull och hår?

Ohh Nej det gör jag verkligen inte. Jag försvarar INGEN dålig riding oavsett gren, eller dåliga tränare oavsett gren.

Ja du visste inte om att jag har en "vanlig" tränare ändå har jag pratat och talat om det i flera år :confused:

Då har du nog inte riktigt läst mina inlägg ordentligt utan bara hetsat upp dig i onödan kanske ;)

Nej för fan !! Jag vill gärna titta även om det är snigelskritt, Jag sitter ju på CD kursen 2 hela dagar och tittar på när folk skrittar :D

Carmenzita:

Ja det är kanske så att vi har samma grundinställning i botten, Jag tycker inte att All AR är fantastiskt, jag kan bara uttala mig om det JAG upplever.

Jag sa faktiskt efter den första kursen att jag har nog en enorm tur att ha haft CD som första tränare inom AR då jag förstått att det finns mkt skit, hade jag inte haft henne utan någon som överböjer och håller på med konstiga saker (som Knyttet sa) så hade jag undrar vad i helvete detta var förnågot,
I mitt fall upplevde jag inte så stora skillnader mellan AR och den "vanliga"ridningen som jag redan utövade med viss modifikation men å andra sidan har jag inte alls kommit speciellt långt på AR trappan så det kanske kommer en del motsträviga saker sedan :crazy: En positiv sak men min rutin och erfarenhet är att jag faktiskt kan urskilja om något är bra eller dåligt, vilket kanske inte alla kan.

Det är så sant att inte alla kan skilja på vad som är bra och dålig ridning, tyvärr. Ibland tror jag att folk rider för en AR-tränare just bara för att det är en AR-tränare och sen ifrågasätter de inte nåt. Vissa kurser jag varit på har känts som rena väckelsemötena. :D "Rid AR så är du på den rätta vägen, rider du tävlingsdressyr så gör du FEL!". That´s it. :rofl:
Åker man runt på kurser för lite olika tränare och jämför så hittar man snart sin egen linje och "röda tråd". Jag rider gärna för olika instruktörer för att få olika infallsvinklar, men det är bra att ha en duktig "hemmatränare" som följer en och ser hur man utvecklas! :)

Lånar din svarsknapp...
Nu tänker jag agera moderator.
Vad sjutton har tagit åt er? Jag höll mig inne på "ridning" när jag först hittade Buke och där inne var tonen hård, fördömande och intolerant. Blev messad av någon (fio, om jag inte minns fel) att gå över på "Barock" för att tonen var bättre där. Här hittade jag rätt, både rent hästmässigt och "ton-mässigt".
Och så nu detta...
Faktiskt så får jag den uppfattningen av en del i den här tråden att ni äger monopol på hästkunskap! Vad är det som säger att just NI vet hur det ska gå till?
Alla hästar är olika och alla ryttare är olika och man kanske ska tänka på att det inte är det lättaste att förmedla vad man menar på nätet så här.
Var inte så snabba att missförstå, märka ord och döma!
Vi gör alla vårt bästa med våra hästar och man blir inte särskilt sporrad av att bara få skit. "Man lockar fler flugor med honung än med ättika", brukar det heta.
Är det verkligen meningen att man inte ska tordas fråga eller framföra en åsikt eller vara med i en diskussion utan att idiotförklaras??
Nä, uppför er som civilicerade människor och visa varandra respekt! Det här börjar likna Farmen. Det kanske är dags att sluta titta på sånt, för det verkar som om det smittar... :cry: :mad:

Jag rider båda mina hästar på tvådelat bett just för att DOM trivs bäst på det.

Den äldre hästen har jag provat både rakt, tredelat, kandar och stång. Han trivs allra bäst på sitt tjocka ihåliga tvådelade med rörliga ringar.

Den yngre har provat, rakt och tredelat men vill ha sitt tvådelade eggbett.

Så vissa hästar gillar faktiskt tvådelade bett vad expertisen än säger.

Ingen har sagt att alla hästar går "bäst på stång". Många hästar gillar det, men lååååångt ifrån alla...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka