Faran med vår syn på stångbettets nytta

Hej Antti: Saknar beslutsunderlag? Jo, det kan du hoppa upp och sätta dig på! :D Det råder total förvirring uppe i skallen. Vissa säger si och vissa säger så...Och någonstans känner jag att det är något som inte stämmer...

Hej, Zora: Vill inte verka obstinat, men vad är det som säger att just HAN vet vad som är rätt, när hon på den websida jag besökte om AR uppenbarligen inte har rätt? Hon är ju också välrenommerad och känd, håller clinics och det talas om henne här inne på forumet. Det var härifrån jag fick tipset om sidan!

Det enda jag vet säkert är att jag har ridit på ett visst sätt sen jag var ca 10 år. Jag har genom åren nött in ett visst beteende som nu sitter i ryggmärgen. Nu måste jag omvärdera hela mitt hästliv, börja om från början och lära mig allt nytt. Hade det inte varit bättre att lära sig rätt från början? Det är så jag tänker om det här med att rida på vanligt bett. Jag vet, utifrån mig själv, hur man lär in ett beteende och hur svårt det är att lära om. Lär jag in en hård hand, grova tygeltag och yviga hjälper, så sitter det sen. Jag blir inte precis yngre med åren och omlärning blir bara svårare. Och vem vill förresten börja om gång på gång? På en stång blev jag tvungen att rida med mjuka händer, små tygeltag och skulle aldrig lära in grovheten och hårdheten. Det känns onödigt och meningslöst att sitta och harva med dåliga hjälpmedel, som t.o.m försämrar ett beteende som jag försöker få bort, både hos mig själv och min häst. Jag prövar både hans och mitt tålamod. Jag ska alltså sitta i 20 år till och leta efter rätt utgångsläge som jag sen ska bygga vidare på, när jag har kunnat hitta utgångsläget snabbare, för att sedan jobba mig framåt.
Jag kan inte bli av med känslan av att nåt är bakvänt... :confused:

Kuvad häst - går med spänning - lätt igenkännligt ( titta på många GP-ekipage, inte alla) Eftergiven häst - går med avspänning lugn och använder sin kropp på ett ändamålsenligt sätt, alltså så optimalt som möjligt i just det ögonblicket också lätt igenkännligt. Det är mycket svårt att få till en god kommunikation med en kuvad häst - det finns på tok för mycket spänning. Det finns också motsatsen och dessvärre är detta vanligare; hästar som inte har någon hörsamhet eller lyhördhet gentemot sin ryttare, då uppstår fenomenet icke-ridning, när ryttaren transporteras runt av sin häst. Hörsamhet och lydnad är inte det samma som en kuvad häst, det är bara en faktor som är oerhört viktig för att uppnå en kommunikation med hästen. Vi som ryttare är mycket hörsamma och lyhörda för våra hästar och har rätt att ställa samma krav på den individ som vi ser som vår samarbetspartner, annars borde vi alla släppa ut våra hästar till friheten igen.

Eftersom du har fått svar både för och emot, så bör du väl ha insett vid det här laget att inte alla har samma åsikt. Det finns ingen Enda Sanning. Prova själv vad som passar din häst och bilda dig en egen uppfattning. Att lära sig att tänka självständigt har aldrig skadat nån. :p

Självklart är det bra att höra andras åsikter och erfarenheter, men det är ändå av sin egen erfarenhet man lär sig. Dessutom kan ingen här tala om vad som passar din häst och din hand utan att ha sett dig. Rider du för en instruktör, så be den om hjälp med rätt betsling.

Hörsamhet och lydnad är inte det samma som en kuvad häst,...

Hoppas att mitt inlägg inte fick någon att tro att jag tror det för det var inte alls meningen. :o

Tycker också att jag lätt kan se om hästen är kuvad eller eftergiven, men det är inte lika självklart för alla.

Jag kan t ex tycka att en westernhäst, som står och sover mitt på plan mark med bara tyglarna mot marken som uppbindning verkar kuvad, den försöker inte ens nappa åt sig lite gräs.

Någon annan skulle istället säga att kuvad är det sista den är, deras åsikt kan exempelvis vara att den är trygg i sin vetskap om att hästens ledare önskar att den står kvar där den står och att den avvaktar vidare besked.

Vem bestämmer vilken av ovanstående åsikter som är rätt???

mvh Jessica

Det känns bakvänt att man "inte ska använda pennan förrän man lärt sig skriva".

Skillnaden mellan ett stångbett och en penna är ju ganska stor, ingen blir skadad av att pennan används fel mot papperet.

Men jag förstår din metafor och jag tycker att du ska gå på det som känns bäst för dig. Vill du prova stångbett så gör det, annars kommer du antagligen aldrig ur den mentala "rävsax" du verkar ha hamnat i. :smirk:

mvh Jessica

Det som verkar bestäma är hur man lyckas skola sin häst. Det man själv inte förmår är alltid fel :)

Ligger mycket i det. ;)

Men sedan finns det ju faktiskt avvikande åsikter, som inte alls behöver vara fel utan de är endast just avvikande.

Det kan vara svårt att acceptera att två personer med olika åsikter kan ha precis lika mycket rätt, fast ur olika perspektiv. Speciellt om den ena personen råkar vara en själv. :angel:

mvh Jessica

Just när det gäller häst så är det lätt. Den visar sanningen oavsett vad dom säger.

Men då anser jag att när jag tittar på en häst som står apatisk och inte ens försöker snappa åt sig lite grässtrån är kuvad. Du kommer antagligen säga att "Nej, så är absolut inte fallet, hästen är bara tränad på ett korrekt sätt."

Vi har båda sett samma häst, och vi har helt motsatta åsikter, men vi har fortfarande inte en aning om vem som har rätt.

mvh Jessica

Om samma häst hade stått mitt ute i hagen och vilat? Vad är den då?

Jag resonerar såhär.
En del kan man basera på gedigen utbildning, detta har Mikolka och Neindorff (nämner dessa för det var de länkarna jag gav dig). Sedan kan man basera saker och ting på vad de har presterat, både på sina egna hästar och sina elever. Sedan kan man basera saker och ting på var folk har varit och tränat, men där får man slänga in att har man varit en vecka hos en kändis så skrivs det ner i meritlistan. För självklart så får man fler elever om man har tränat hos en massa kändisar. :D

För mig väger erfarenhet tungt, tillsammans med skicklighet givetvis. Har man tränat en/ett par tre stycken hästar till piaff/levad, whatever, så är det bara några få hästar. Alla hästar är olika, symtomen kan vara lika, men inte orsakerna. Och vad gäller undervisning så är alla ryttare olika. Sedan kanske är just den tränarens väg inte den optimala, men fungerar. Nu menar jag inte att de är dåliga ryttar/tränare utan de finns en hel del som ligger på en mycket högre nivå i kunskap och ridskicklighet. Det är när jag tvekar över något som jag söker mig till information från dem istället från den "lokala" tränare.

Sedan måste man våga lita på sin magkänsla. Men magkänslan baserar sig ofta på den kunskap man har. Och kunskapen får man ju från andra och då måste man välja vilka man ska lära sig ifrån. Mycket kan man lära sig av sin "lokala" tränare. Jag menar alltså inte att personen du fått informationen är en dålig tränare, han eller hon har nog väldigt mycket att ge sina elever.

Jag är van vid att söka fakta i mitt jobb. Om jag tycker att det min chef/arbetskollega säger låter konstigt så kollar jag upp hur andra har gjort. Den informationen tillsammans med den kunskap jag redan gör att jag lättare jag fatta ett beslut om hur jag vill gå tillväga. På exakt samma sätt gör jag i min ridning, arbetsskada kanske. :)

Det som har gjort mig mest fundersam över användandet av stång är detta. Många som testar att byta till stång märker att de kan vara mycket snällare i handen än på tränsbett. Min tanke blir då att enda skillnaden för hästen kan vara att det är ett annat bett, hjälperna är precis lika kraftiga för hästen. Så man lär sig att rida med en snällare hand, men hästen upplever hjälperna precis lika kraftiga som innan. Det lustiga är när de sedan går tillbaka på träns och inte förstår varför hästen lyssnar så dåligt. Så visst, en stor förändring för ryttaren, men hur stor är den för hästen? Sedan beror det ju givetvis på vad man vill uppnå.

Jag tror mer och mer att problemet med grova tygelhjälper inte sitter i att lära sig rida med fina hjälper med hjälp av en stång, det sitter i att lära sig sitta MED hästen.

Men som sagt, ta reda på mer fakta och våga sedan lita på din magkänsla och pröva det beslut du kommer fram till. Hästen är trots allt ett mycket förlåtande djur. Vill du ha hjälp av en tränare samtidigt, åk och titta på den först och besluta dig för om just den tränaren passar dig. Det är jätteviktigt att kunna föra en dialog med sin tränare.

Skillnaden blir ju att den själv väljer i det läget, ingen har sagt åt den (kuvat den :angel:) att stå där. Får den lust att ta sig en munsbit så gör den det utan oro för reprimand.

Men, missförstå mig inte, jag är inte alls emot inlärningen av att hästen ska stå still på kommando, även om man inte är i närheten.

Det jag vill påpeka är att kuvad resp avslappnad häst kan se olika ut för olika människor, beroende på vad man har för erfarenhetsbank sedan tidigare.

mvh Jessica

Många som testar att byta till stång märker att de kan vara mycket snällare i handen än på tränsbett. Min tanke blir då att enda skillnaden för hästen kan vara att det är ett annat bett, hjälperna är precis lika kraftiga för hästen.

Jag blev bara lite fundersam till vem som sagt att de kan vara snällare med handen med ett stång bett?
Det argumentert som kommit närmast här inne är att hästen triv bättre på ett sånt bett (oftast p.g.a att det inte rör på sig och har mer tyngd), men det är ju inte alls samma sak.

Fast vi kanske bara har uppfattat samma argument på olika sätt? :confused:

Antti
Så kanske du upplever det när DU sätter en grimma på ett föl. Jag kan lova dig att inte alla gör det!
Alla tar inte bort den totala friheten bara för att en grimma kommer på.

Sjlävbedrägeri och förnekelse. Många hamnar på hispan av sånt :)
Klart att listan med ursäkter spills på här, men inget ändrar att fölet inte är fritt mer.

Jag rörde mig mer utanför barockforumets väggar, härinne är det bara en mycket liten del av alla barockryttare/AR-ryttare som huserar.
Har hört ofta just detta att man kan ju förfina hjälperna med en stång. Förut var detta ett argument som man drog när man satte ett skarpare bett i hästens mun överlag, man behöver ju inte ta i så förbannat längre. Även här på buke har jag sett att det finns de som har argumentet att man kan rida med mycket finare hjälper om man rider med stång. När, vem och var har jag ingen aning om. Men för mig spelar det inte så stor roll, argumentet finns och används både på internet och irl.

Som sagt håller inte med dig alls om det! Sen spelar det ingen roll vad du säger.
Man sätter gränser för friheten, men berövar den inte helt och hållet som du tycks påstå. Dock kan man ju om man vill det göra det också.

Zora
Då har vi nog bara uppfattat det annorlunda. Här inne har jag antingen missat det eller så är det någon som jag inte lagt märke till (inte lagt det på minnet) som har skrivit det. :angel:

Zora: Först vill jag säga att jag förstår resonemanget, både ditt och andras här på tråden. Jag är ute för att lära mig om det här och då funkar jag så att jag måste ha en förståelse för VARFÖR det är på ett visst sätt och vilka alternativ som finns. Det är då jag börjar ställa obstinata och jobbiga frågor.
Min personliga erfarenhet är ju att det har inte funkat hittills. Jag har inte "lärt mig rida" med de trubbiga hjälpmedel jag fått, snarare har jag lagt mig till med en radda oönskade beteenden, som jag nu sliter med att få bort.
Dessutom fick jag info på den websida jag nämnt förut att en ridtravare som gärna går med huvudet högt, snarast förvärrar det beteendet på ett vanligt tränsbett. Då blir man orolig att man gör fel. Så kommer dessa varningar om stångbett. Jaha, då gör man fel då också...Så det är fritt fall- hur jag än gör så gör jag antagligen fel.
Jag är inte så säker på att den förvirringen som blir är så bra för min häst eller mig. :confused: :confused: :confused:

Hur orkar du vara så korkad jämt?
"Man sätter gränser för friheten, men berövar den inte helt och hållet"
Alltså har du redan berövat friheten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka